Geschreven op 17 februari 2019 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 – SC Emmeloord 1 = 1-2 (1-0)

Mentale nederlaag Zuidwolde

De druiven waren zuur voor Zuidwolde. Een prima eerste helft werd verdiend afgesloten met een 1-0 voorsprong bij rust. Na de thee werd Zuidwolde andermaal binnen 7 minuten op een 1-2 achterstand gezet. Mentaal kon Zuidwolde deze tegenslag niet omzetten om er gezamenlijk een tandje extra bij te zetten. Ook in overtal (na veldverwijzing met 2x geel voor Emmeloord-speler Harm van Wieren) kon Zuidwolde de wedstrijd niet meer kantelen. Eindstand derhalve 1-2.

Aftastend begin

Beide teams wilden nadrukkelijk niet verliezen. In het begin van dit duel werd er door beide teams vooral aftastend gevoetbald. Emmeloord werd in die fase zo nu en dan gevaarlijk vanuit standaardsituaties. In de 11e minuut kreeg Steven Berghuis een grote kans om Zuidwolde op voorsprong te zetten. Zijn voortzetting was echter onvoldoende. Emmeloord kreeg vervolgens een prima mogelijkheid via Jeroen Sipma, maar Zuidwolde-doelman Sjors van der Weide stond prima op zijn post. Kort daarop leek Stef Raben Zuidwolde op een 1-0 voorsprong te brengen. Doelman Tim Schaafsma was reeds gepasseerd, maar kon de te zacht ingeschoten bal nog net voor de lijn pakken.

Treffer Stef Raben

Zuidwolde bleef de betere ploeg en kreeg mogelijkheden via o.a. Bastin Steenbergen en Sven Cazemier. Zuidwolde had het geluk in die fase van de wedstrijd niet aan haar zijde. Aan de andere kant kwam Zuidwolde ook een keer goed weg, door een sterk verdedigende blik van Bas Hempen. Ook een inzet van Emmeloord-speler Marc Loosman ging in de 29e minuut net naast. In de 33e minuut zeilde een inzet van Steven Berghuis - buiten bereik van doelman Tim Schaafsma - net naast. In de 40e minuut was het alsnog raak voor Zuidwolde. Een prima assist van Martijn Spijkerman zeilde over de verdediging van Emmeloord, waarna Stef Raben na een prima aanname de bal snoeihard binnenschoot (1-0). Dit werd ook de ruststand.

Emmeloord kantelt de wedstrijd binnen 7 minuten

Zuidwolde begon te ongeconcentreerd aan de 2e helft en kreeg daarvan binnen 7 minuten een duur betaalde les. Al in de 46e minuut kon Mark van de Beld een hoge pass onvoldoende onderscheppen. De bal viel daardoor te gemakkelijk voor de op snelheid liggende Jeroen Sipma, waarna doelman Sjors van der Weide niet bijtijds kon ingrijpen. In de verre hoek had hij vervolgens het nakijken (1-1). Een domper van jewelste voor Zuidwolde. Zes minuten later volgde een volgende kater. Over links brak Emmeloord door, waarna een perfecte voorzet volgde op Marc Loosman die vervolgens koelbloedig raak kopte (1-2).

Zuidwolde volledig van slag

Twee minuten later had overigens de gelijkmaker kunnen vallen. Een andermaal goed spelende Stefan Liezen lanceerde met een uitstekende pass de diep gaande Sven Cazemier. Deze kon allen op onreglementaire wijze onderuit gehaald worden door Harm van Wieren. Het was diens 2e gele kaart in de wedstrijd en dus moest hij met rood de wedstrijd verlaten. Echter in overtal kon Zuidwolde in de resterende tijd amper kansen creëren, waardoor Emmeloord uiteindelijk terecht met 1-2 won.

Opstelling Zuidwolde

Sjors v.d. Weide, Mark v.d. Beld, Bas Hempen, Cedric Jansen (Jerry Dekker), Martijn Spijkerman (Joris de Roo), Bastin Steenbergen, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Stef Raben, Steven Berghuis, Sven Cazemier.

man v.d. wedstrijd: Stefan Liezen