Geschreven op 21 oktober 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 – SC Erica 1 = 4-0 (2-0)

Eclatante teamzege Zuidwolde

Zuidwolde en SC Erica stonden voorafgaande aan deze wedstrijd beiden onderaan in de 2e klasse L. Voor beide teams was dit derhalve een belangrijke wedstrijd. Echter een wedstrijd is het nimmer geworden. Zuidwolde dicteerde vanaf minuut 1 deze wedstrijd en bij rust stond de ploeg van coaches Bas Bijen en Gerald Kreuze op een dikverdiende 2-0 voorsprong. Direct na de thee werd de wedstrijd beslist door koele kikker Stef Raben. Binnen 1 minuut in de 2e helft kreeg Zuidwolde 4 opgelegde kansen om te scoren. Pas in 5e instantie kreeg Stef Raben de bal prima aangespeeld door Steven Berghuis en uiterst koelbloedig lag in de 46e minuut de 3-0 in de touwen. SC Erica was dan ook direct na de pauze volledig knock-out. De beslissende 4e goal was de fraaiste van alle goals in deze wedstrijd. Steven Berghuis beloonde zijn team met een fraaie lob voor de uiteindelijke dikverdiende 4-0 zege op SC Erica.

Aftastend begin

Beide teams hadden de punten hard nodig. SC Erica kreeg in de 5e minuut de eerste kans via Patrick Bruins. Met een prima bloktackle voorkwam Mark v.d. Beld een vroege Erica-treffer. Zuidwolde nam het initiatief over en kreeg een mogelijkheid via Steven Berghuis. Deze kans werd verijdeld, waarna SC Erica er razendsnel uitkwam met een gevaarlijke counter. Ook deze keer stond Mark v.d. Beld prima te verdedigen.

Goal Frans Capellen

Zuidwolde nam steeds meer het initiatief en werd steeds gevaarlijker via Steven Berghuis en Frans Capellen. In de 14e minuut was het dan ook raak. Stef Raben lanceerde Frans Capellen over de rechterflank. Deze sprintte zijn tegenstander er uit een met een uitstekende lob verschalkte hij Erica-doelman Bram Gebbeken (1-0).

Gave treffer Steven Berghuis

Nadat Frans Capellen tot 2x toe een goede mogelijkheid had gemist, scoorde Steven Berghuis op aangeven van diezelfde Frans Capellen de 2-0 in de 25e minuut via onderkant lat. Zuidwolde liet het vervolgens wat lopen en in de vervolgfase van de 1e helft kregen beide teams nog kleine kansen om te scoren. Gerust werd echter met een 2-0 stand.

Zuidwolde beslist de wedstrijd

Mocht SC Erica nog geloven in een kanteling van de wedstrijd dan werden de Ericanen al vroeg in de 2e helft in een volledige desillusiestemming gebracht. Feitelijk vanaf de aftrap lag de 3-0 tegen de touwen. Zuidwolde kwam ijzersterk uit de rust en wilde direct de wedstrijd beslissen en deed dit ook voortreffelijk. Frans Capellen (2x) en Steven Berghuis kregen direct kansen om te scoren. Pas in 5e instantie scoorde Stef Raben uiterst koelbloedig de 3-0 in de verre hoek tegen de touwen.

Prachtige lob Steven Berghuis

Zuidwolde was heer en meester en kreeg direct daarop kansen op meer treffers via Frans Capellen en Steven Berghuis. Sc Erica was volledig rijp voor de slacht, maar kwam een paar maal goed weg. In de 58e minuut viel de definitieve beslissing toen Steven Berghuis over de rechterflank de diepte in werd gestuurd. Met een prachtige lob verschalkte hij de volstrekt kansloze Erica-doelman Bram Gebbeken (4-0).

Tom Buijtendorp en Ralph Zantinge vallen goed in

Vervolgens werden de jeugdige talenten Tom Buijtendorp en Ralph Zantinge ingebracht. Ralph Zantinge speelde als rechtervleugelverdediger een uiterst bekwame wedstrijd. Tom Buitendorp was als razendsnelle vervanger van Frans Capellen direct een gevaar voor de verdediging van SC Erica. Hij had nagenoeg pal na zijn invalbeurt bijna de 5-0 op de slof. Doelman Gebbeken kon met de voet nog redding brengen. In de slotfase van deze wedstrijd kregen beide teams nog kansen, maar de score veranderde niet meer. Eindstand: een dikverdiende 4-0 overwinning voor Zuidwolde.

Opstelling Zuidwolde: Sjors v.d. Weide, Mark v.d. Beld, Martijn Spijkerman, Cedric Jansen, Bas Hempen, Bastin Steenbergen (Ralph Zantinge), Sven Cazemier (Wessel Buning), Stef Raben, Mathijs Steenbergen, Frans Capellen (Tom Buijtendorp), Steven Berghuis.

Man v.d. wedstrijd: Team Zuidwolde