Geschreven op 14 september 2019 door Egbert Buning Sr.

Zuidwolde 1 - ASC'62 1 = 3-4 (1-1)

Zuidwolde eervol uit bekertoernooi

Met wederom een nederlaag met minimaal verschil is het bekeravontuur voor de VV Zuidwolde reeds geëindigd in de poulefase. Op een ongebruikelijk tijdstip van zaterdag om 15 uur speelde Zuidwolde zijn laatste bekerwedstrijd tegen ASC '62 uit Dalfsen. Bij de thuisclub ontbraken maar liefst een kwintet spelers; de geblesseerden Steven Berghuis (hamstring), Jerry Dekker (knie), Leon Schoemaker en verder ontbrak de geschorste Chiel Dekker en ook Ouren Nikkels’ naam verscheen niet op het wedstrijdformulier.

Enfin, Zuidwolde had bij aanvang nog een theoretische kans om als beste nummer 2 door te stoten naar de volgende ronde. Zuidwolde moest dan zelf met 2 doelpunten verschil winnen en hopen dat De Weide om 17 uur zijn sportieve plicht deed jegens de VV Dalen.

Tegenstander ASC’62 is ook een 2e klasser, dus gelijkwaardig, want de tijden dat het zaterdagniveau lager lag dan op zondag zijn wel voorbij. Bovendien een ploeg uit District Oost, nou dan weet je het wel; ASC legde voor anderhalve man en een paardenkop verzorgd voetbal op de kunstgrasmat met enkele gevaarlijke en snelle jongens voorin die goed combineerden. Zuidwolde had het daar de eerste helft lastig mee en kwam nauwelijks aan fatsoenlijk opbouwen toe; veelal werd de lange bal gehanteerd door met name Stefan Liezen. In de 4e minuut werd Tom diep gestuurd, maar zijn schot eindigde op de knuisten van de keeper. Even later een blunder in de verdediging van ASC. Frans kon de bal oppikken en omspeelde keurig de keeper (1-0).

ASC liet het hierbij niet zitten. Enkele minuten later was er van hun linkerspits een strakke voorzet en Joren Drost tikte onberispelijk binnen (1-1). ASC kreeg hierna helemaal de geest. Diverse aanvallen richting het doel van Zuidwolde, maar door goed keeperswerk en een beetje geluk bleef het 1-1. Zuidwolde kreeg via Nico wel enkele corners, maar daar werd niet veel meegedaan. Op de helft van het eerste bedrijf was er een overtreding op Frans, net buiten de 16. Bas ontfermde zich over dit klusje en schoot de bal op de bovenkant van de lat. Even later een aanval van ASC die ternauwernood door een speler van de lijn werd gehaald. Op slag van rust nog een corner voor ASC, die ook op de lat eindigde. Zo werd er gerust bij een gelijke stand qua doelpunten en ballen op de lat; 1-1.

In het begin van de tweede helft ging Zuidwolde iets meer opbouwen, met name via de rechterkant (Martijn). Hij stoomde diverse keren op en zorgde voor gevaar. Ondanks dit en wederom een aantal corners, leidde dit niet tot de gewenste voorsprong. ASC nam vervolgens het heft in handen en maakte uit het niets de 1-2, via een strakke schuiver vanaf links, weer door Joren Drost. Na de drinkpauze bij 18º C (!) ging Tom er via de linkerkant vandoor. Zijn voorzet werd door Frans net over geknikt. Ook Nico had nog een schot op doel (zie bovenste foto) dat via een been tot hoekschop werd gepromoveerd. Helaas kwam er vandaag geen gevaar hieruit. Met nog een kwartier te gaan was er een op het oog vrij ongevaarlijk schot op het doel van Zuidwolde, maar Sjors maakte helaas een zeldzame blunder en liet de bal door zijn handen glippen (1-3). In de 81e minuut was er een ouderwetse scrimmage voor het doel van Sjors en uiteindelijk belandde de bal bovenin het net, 1-4. Wedstrijd gespeeld zou je zeggen. Toch maakte Zuidwolde het nog even spannend; via twee doelpunten van andermaal Frans werd het vlak voor tijd 3-4. Meer zat er niet in deze middag helaas.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge, Stefan Liezen, Mark van de Beld, Bas Hempen (65’ Joris de Roo), Sven Cazemier (71’ Bastin Steenbergen), Frans Capellen, Martijn Spijkerman, Tom Buijtendorp en Nico Schulting.

Man van de wedstrijd: Frans Capellen.

Afbeeldingen bij dit bericht