Geschreven op 22 september 2019 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - DTD 1 = 3-0 (0-0)

Prima seizoenouverture Zuidwolde

Na een matige voorbereiding startte Zuidwolde met een overtuigende 3-0 competitiezege op DTD uit Jelsum. Al in de eerste helft kreeg Zuidwolde uitstekende mogelijkheden om te scoren, maar wist toen het net niet te vinden. Gerust werd dan ook met een 0-0 stand. Deze stand bleef ook lang in de tweede helft staan, maar een geduldig en secuur spelend Zuidwolde legde tegenstander DTD in de slotfase volledig over de knie. Op de 3-0 eindstand viel dan ook niets af te dingen. Een sterk collectief Zuidwolde werd dan ook verdiend winnaar van dit duel.

Afwachtend duel

Beide teams begonnen afwachtend aan het duel, waarbij Zuidwolde overigens de beste kansen kreeg. Zo ging een inzet van Tom Buijtendorp vroeg in de wedstrijd net naast de goal van DTD-doelman Maikel Hottinga. Rond de 15e minuut kreeg Zuidwolde drie opgelegde kansen na elkaar. Een inzet van Stefan Liezen kon nog net geblokt worden en belandde een kopbal van Frans Capellen op de bovenlat en in de 18e minuut kon een prima topactie van Tom Buijtendorp net niet door Frans Capellen worden afgerond met een goal.  Zuidwolde was al in de eerste helft de bovenliggende partij, maar wist ondanks diverse kansen net niet te scoren. DTD werd sporadisch gevaarlijk via Antonio Soldo, maar doelman Sjors van der Weide hield zijn doel bekwaam schoon. Gerust werd met een 0-0 stand.

Opnieuw grote kansen Zuidwolde

Ook in de tweede helft waren vanaf het begin de beste kansen voor Zuidwolde. Frans Capellen en Sven Cazemier kregen daartoe de nodige mogelijkheden, maar wisten net niet te scoren. Door het uitblijven van Zuidwoldiger-goals kreeg tegenstander DTD mentaal de nodige moed om te geloven in hun eigen kansen. Rond de 60e minuut kreeg DTD onverwacht enkele mogelijkheden, maar ook zij wisten het net niet te vinden.

Openingstreffer Nico Schulting

Zuidwolde herpakte zich bijtijds en nam het initiatief snel weer over van DTD. Martijn Spijkerman scoorde bijna met een kopbal op aangeven van Nico Schulting en ook een kopbal van Tom Buijtendorp plus strakke inzetten van Stefan Liezen en van Mathijs Steenbergen (lob) troffen net geen doel. Deze kansen waren echter een voorbode van een Zuidwoldiger-goal. Die viel dan ook in de 75e minuut toen Nico Schulting aan het eindstation stond van een fraaie Zuidwoldiger-aanval. Zijn loepzuivere schuiver was DTD-doelman Maikel Hottinga te machtig. Een prachtige goal na een even fraaie teamaanval van Zuidwolde (1-0). De ban was gebroken.

Treffers Martijn Spijkerman en Frans Capellen

Om nog minimaal een gelijkspel uit het vuur te slepen moest DTD vervolgens komen, waardoor er voor Zuidwolde meer ruimte kwam achter de DTD-defensie. Tom Buijtendorp had in de 78e minuut al de 2-0 op de schoen, maar zijn inzet belandde in het zijnet. In de 80e minuut leek er via een wie van de 3-doelpunt te vallen, doch achtereenvolgens Frans Capellen, Tom Buijtendorp en Nico Schulting wisten niet te scoren. Het bleek uitstel van executie. In de 87e minuut stoomde Martijn Spijkerman door de DTD-defensie en zijn verwoestende schot was doelman Hottinga te machtig (2-0). Het slotakkoord was vervolgens voor de onvermoeibare Frans Capellen. Op aangeven van Mitchell Krikken scoorde Frans Capellen uiteindelijk de 3-0 eindstand op het scorebord. Een dik verdiende overwinning voor Zuidwolde

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Martijn Spijkerman, Ralph Zantinge, Joris de Roo (Mitchell Krikken), Stefan Liezen, Mark van de Beld, Sven Cazemier (Bastin Steenbergen), Nico Schulting, Tom Buijtendorp en Frans Capellen.

Man van de wedstrijd Zuidwolde: team Zuidwolde

Afbeeldingen bij dit bericht