Geschreven op 27 oktober 2019 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Oerterp 1 = 6-0 (5-0)

Overrompelingszege Zuidwolde

Normaliter duurt een wedstrijd 90 minuten. De match tussen Zuidwolde en Oerterp duurde feitelijk slechts 25 minuten. Een agressief Zuidwolde overrompelde Oerterp in de eerste fase van dit duel volledig. Na 25 minuten stond er al een 5-0 stand op het scorebord. De Oerterpers kwamen deze klap niet meer te boven en zorgden door defensief compact te spelen, dat verdere schade beperkt bleef. Na de rust wist Zuidwolde nog een keer te scoren, zodat na 90 minuten een 6-0 zege op het scorebord prijkte.

Prachtige lobgoal Frans Capellen

Vanaf de aftrap domineerde Zuidwolde dit duel. Nadat een kopbal van Frans Capellen nog naast ging was het in de 9e minuut raak voor Zuidwolde. Een scherp en attent spelende Frans Capellen troefde de complete defensie van Oerterp volledig af. Via een onderschepping en handelingssnelheid verraste hij met een uitstekende lob Oerterp- doelman Geale Couperus compleet (1-0). Amper drie minuten later zoefde Frans Capellen over de rechterflank door de defensie van Oerterp en met een harde schuiver verschalkte hij doelman Couperus andermaal: 2-0.

Treffers Ouren Nikkels, Martijn Spijkerman en Bastin Steenbergen

Nadat Bastin Steenbergen en Martijn Spijkerman net niet wisten te scoren, lag in de 18e minuut alsnog de 3-0 tegen de touwen. Andermaal brak Frans Capellen over de vleugels door en via zijn eindpass tikte Ouren Nikkels de 3-0 tegen de touwen. Het Zuidwoldiger-publiek was nog amper bekomen van deze 3e goal of er kon opnieuw gejuicht worden. Dit keer stond Martijn Spijkerman aan het eind van een fraaie aanval en zijn harde schuiver was Oerterp-doelman Couperus te machtig: 4-0. Nadat Mathijs Steenbergen in de 23e minuut een kans niet wist te verzilveren, was zijn jongere broer Bastin Steenbergen in de 25e minuut wel doeltreffend. Na matig uitverdedigen van de Oerterp-doelman belandde de bal pardoes voor de voeten van Bastin Steenbergen, die vervolgens vanaf plm. 35 meter onberispelijk raak schoot (5-0).

Andere tactiek Oerterp

Na de 5-0 achterstand ging Oerterp tactisch anders spelen. Om een verder debacle te voorkomen werden de Oerterper manschappen verder naar achteren geroepen. De ruimtes werden klein gehouden. Desondanks kreeg Zuidwolde nog wel enige mogelijkheden, maar gerust werd met een 5-0 stand in het voordeel van Zuidwolde.

Zuidwolde blijft bovenliggende partij

Oerterp bleef deze behoudende tactiek ook in de 2e helft volgen. Achterin de ruimtes zeer klein houden en loeren op de counter. Daardoor was de wedstrijd beter in evenwicht, waarbij Zuidwolde overigens wel de betere kansen bleef houden. Vanuit de counter werd Oerterp incidenteel gevaarlijk, maar vroeg in de 2e helft had Zuidwolde-doelman Sjors van der Weide een geweldige redding op een harde inzet van één van de voorwaartsen van Oerterp.

Joris de Roo-show

Na 64 minuten moest de hardwerkende Ouren Nikkels geblesseerd het veld verlaten. Hij werd vervangen door de jonge Joris de Roo. Binnen het kwartier kon gesproken worden van een Joris de Roo-show. Binnen 30 seconden werd een zware overtreding op hem gemaakt. Waar menigeen dacht dat hij zwaar geblesseerd het veld zou moeten verlaten, toonde hij een krachtig karakter. Amper hersteld van deze blessure volgde een kopbal van hem die met enige moeite door de Oerterp-doelman gepareerd kon worden. In de 78e minuut zorgde hij voor de beslissende goal. Na een fraaie doorbraak van Frans Capellen was Joris de Roo zijn directe tegenstander te snel af en tikte hij na de prima assist van Frans Capellen beheerst de 6-0 binnen. Over en weer volgden er nog wel kansen, maar na 90 minuten trok Zuidwolde dikverdiend met een 6-0 zege aan het langste eind.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Martijn Spijkerman, Ralph Zantinge, Mathijs Steenbergen, Mitchell Krikken, Mark van de Beld, Stefan Liezen, Sven Cazemier, Bastin Steenbergen, Ouren Nikkels (Joris de Roo), Frans Capellen.

(Excuses voor de matige kwaliteit van de foto)