Geschreven op 07 oktober 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Stadskanaal 1 = 0-2 (0-2)

Zuidwolde had beter lot verdiend

Twee vroege goals nekten Zuidwolde in dit duel. Met name de 1e goal was onnodig en viel ook te vroeg (0-1 in de 4e minuut). Juist op het moment dat de 1-1 leek te vallen (Wessel Buning) viel pal daarna in de 17e minuut de treffer aan de andere kant. In plaats van 1-1 werd het 0-2. Kort voor rust kreeg Zuidwolde alsnog de mogelijkheid om de aansluitingstreffer te scoren. Het lukte net niet. Het moet gezegd worden, dat Zuidwolde bleef geloven in een beter resultaat. Kansen kreeg Zuidwolde ook en dat is zeker een pluspunt tegen een goed en sterk georganiseerde tegenstander als Stadskanaal (nog geen enkele tegentreffer geïncasseerd in deze competitie). Eindstand 0-2.

Snelle goals Stadskanaal

De wedstrijd was nog geen 4 minuten oud of het stond al 0-1. Via de rechterflank kon Jeffrey Bakker te gemakkelijk uithalen. De overigens wel zuiver ingeschoten bal leek overigens wel houdbaar. Desondanks lag de bal te snel in het mandje (0-1). Zuidwolde kwam na plm. 15 minuten beter in de wedstrijd en kreeg - na een assist van Frans Capellen - een uitstekende mogelijkheid op een tegentreffer via Wessel Buning. Het werd net niet. Pal daarop leed Zuidwolde balverlies en kwam de verdediging verkeerd te staan en wist uiteindelijk Jelmer Valk doelman Sjors van der Weide te verschalken (0-2).

Inzet Wessel Buning op de kruising

Zuidwolde toonde veerkracht en kreeg met name in het laatste kwartier voor de pauze mogelijkheden op treffers. Inzetten van Joris de Roo en Bastin Steenbergen troffen geen doel. De beste kans was echter voor Wessel Buning. Zijn inzet teisterde het aluminium buiten bereik van de uitstekend keepende Stadskanaal-doelman Royce Geerlings. Rust 0-2.

Geluk niet aan de zijde van Zuidwolde

Na de thee ging Zuidwolde nadrukkelijk op jacht naar een beter resultaat. Stadskanaal vond het prima en leunde achterover en loerde op de counter. Rond de 60e minuut kreeg Zuidwolde uitstekende mogelijkheden om te scoren. Na een assist van Bastin Steenbergen kon Wessel Buning onvoldoende kracht zetten achter een kopbal. De beste mogelijkheid was echter voor Steven Berghuis in de 62e minuut. De verdediging van Stadskanaal werd knap uitgespeeld en Steven Berghuis had de hoek voor het uitkiezen. Echter in een reflex kon de bal min of meer op de lijn nog gekeerd worden.

Alles goed doen maar geen treffer

In de 66e minuut bracht een harde schuiver van Bas Hempen doelman Geerlings enigszins in de problemen. Hij kon echter bijtijds een hand achter de bal krijgen. De goed ingevallen Leon Schoemaker stond in de 70e minuut aan de basis van een uitstekende aanval over de rechterflank. Hij stuurde Frans Capellen goed de diepte in en diens prima assist werd hard en vrijstaand ingeschoten door Steven Berghuis. Doelman Geerlings kon met enig geluk een treffer voorkomen. Zuidwolde bleef de gehele 2e helft drukken. In de slotfase waren de krachten min of meer op en kon Stadskanaal enkele keren gevaarlijk worden. Gescoord werd er echter niet. Eindstand 0-2, doch Zuidwolde had recht op meer in dit duel.

Opstelling Zuidwolde

Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Jerry Dekker (Joris de Roo), Mark van de Beld, Martijn Spijkerman, Steven Berghuis, Bastin Steenbergen (Sven Cazemier), Bas Hempen, Stef Raben, Wessel Buning (Leon Schoemaker), Frans Capellen.

Man vd wedstrijd bij Zuidwolde: Mathijs Steenbergen