Geschreven op 28 december 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde naar halve finale PW-toernooi

Vooraf leek de wedstrijdindeling van de kwartfinalewedstrijden van het prestigieuze Protos Weeringtoernooi in Sporthal de Beek te Hardenberg bepaald niet in het voordeel te zijn van het selectieteam van Zuidwolde. Ga maar na: Zuidwolde speelde haar eerste wedstrijd tegen gedoodverfd favoriet hoofdklasser MSC uit Meppel met hun sterkhouders: Justin Benjamins, Camiel Fidom, Jim Veltmaat en Noah Schuurman. In haar tweede wedstrijd moest Zuidwolde aantreden tegen Angstgegner Dedemsvaart. Nog nooit had Zuidwolde in de achterliggende jaren van Dedemsvaart kunnen winnen. Het had dus zomaar een begin kunnen zijn van twee verliespartijen achter elkaar en dan was het feitelijk einde wedstrijd/toernooi geweest. Maar zie daar: De bal is rond en de bal kan soms raar rollen.

Zuidwolde - MSC = 0-2

De eerste wedstrijd tegen MSC werd weliswaar met 2-0 verloren, maar beslist kansloos was de equipe van coach Leon Schoemaker absoluut niet. Een sterk geconcentreerd spelend Zuidwolde kreeg in dit duel gaandeweg de wedstrijd twee 100%-kansen. Stef Raben wist ze net niet te benutten. Hoewel de overwinning voor MSC verdiend was, had het zo maar 2-2 kunnen worden. Zuidwolde ging dan ook zeker - ondanks het verlies - met opgeheven hoofd van het veld.

Dedemsvaart - Zuidwolde = 2-5

Voor beide teams was dit een cruciaal duel. Ook Dedemsvaart had haar eerste wedstrijd (met 1-2) verloren van het verrassend sterk opererende (4e klasse Oost) Daarlerveen. Voor zowel Dedemsvaart als Zuidwolde gold in dit duel, dat alleen de winst telde. Zuidwolde begon dan ook als underdog aan dit duel en moest ook steeds attent zijn en blijven op de gevaarlijke Dylan van Bree. Desondanks kwam Zuidwolde al in de 1e minuut op een 0-1 voorsprong door een treffer van Stefan Liezen (assist Stef Raben). Amper twee minuten later lag de 1-1 tegen de touwen door een treffer van Dylan van Bree. Diezelfde Dylan van Bree scoorde namens Dedemsvaart in de 5e minuut de 2-1. De gedreven spelende Steven Berghuis bracht Zuidwolde twee minuten later weer helemaal terug in de wedstrijd. Hij rondde een aanval via Stefan Liezen en Stef Raben bekwaam af (2-2). De wedstrijd kon vervolgens alle kanten op. In de 10e minuut had Zuidwolde-doelman Sjors van der Weide een geweldige redding en vanuit de daarop volgende counter scoorde youngster Sven Cazemier de 2-3 voor Zuidwolde. Deze treffer gaf Zuidwolde een enorme boost. De roodzwarte equipe werd sterker en sterker. Tom Buijtendorp was in de 15e minuut dichtbij de 2-4, maar miste net. Even later kon Zuidwolde alsnog juichen toen de teen van Stef Raben net lang genoeg was om Martijn Spijkerman te bereiken. Diens uithaal was de doelman van Dedemsvaart te machtig (2-4). In de slotseconden bepaalde Berry Berghuis de eindstand op 2-5. Een sterke morele zege voor Zuidwolde.

Daarlerveen - Zuidwolde = 2-4

Het onbekende Daarlerveen werd de volgende tegenstander voor Zuidwolde. De Daarlerveners hadden zich min of meer verrassend in de voorronde geplaatst voor de kwartfinale van het PW-toernooi. Bovendien had men in deze kwartfinale haar eerste wedstrijd tegen Dedemsvaart (2e klasser) verrassend met 2-1 gewonnen. Zeker geen tegenstander om te onderschatten. Een opsteker voor Zuidwolde was wel dat de Daarlerveners in hun tweede wedstrijd tegen Twedo onnodig in de slotfase twee punten weggaven (Twedo - Daarlerveen = 2-2). Zuidwolde kwam in de 6e minuut op een 0-1 voorsprong door een fraaie goal van Stefan Liezen.  Na andermaal een prima redding van doelman Sjors van der Weide (13e minuut) kwam Zuidwolde min of meer onverwacht in de 15e minuut op een 0-2 voorsprong. Een onjuiste terugspeelbal werd Daarlerveen noodlottig. Stefan Liezen schoot deze mogelijkheid met 5 man in de goal knap binnen. Zuidwolde dacht dat de buit binnen was en verslapte haar concentratie. Zo maar uit het niets scoorde Daarlerveen binnen twee minuten (18e en 19e minuut) de 2-2. Bijtijds was Zuidwolde echter weer bij de les. Eerst scoorde Steven Berghuis op aangeven van Stef Raben de 2-3. In de slotfase was het Tom Buijtendorp die het duel in het slot gooide (2-4).

Zuidwolde - Twedo = 2-3

Doordat Dedemsvaart kort daarvoor verrassend Twedo op een 1-3 nederlaag had getrakteerd, was deze toernooironde feitelijk al beslist. MSC werd de nr. 1 en Zuidwolde was op dat moment met 6 punten feitelijk al geplaatst als de nr. 2. Door deze gegevens vooraf was de concentratie bij de roodzwarten niet al te scherp meer. Al vroeg in de wedstrijd strafte Twedo deze lankmoedige houding af. In de 5e minuut scoorde Twedo de 0-1. Het duurde lang voordat Zuidwolde een antwoord had. Pas in de 19e minuut wist Steven Berghuis de gelijkmaker te scoren (1-1). Vervolgens leek Stefan Liezen matchwinnaar te worden door in de 22e minuut de 2-1 te scoren. Vervolgens verslapte Zuidwolde opnieuw en wisten de Veenoorders nog tweemaal te scoren. Eindstand 2-3.

Doordat MSC haar sportieve plicht goed vervulde (2-0 winst op Dedemsvaart), werd Zuidwolde uiteindelijk de nr. 2 in deze poule. Door dat resultaat is Zuidwolde geplaatst voor de halve finale. Deze halve finaleronde speelt Zuidwolde a.s. zaterdagavond (29 december - morgen dus) in sporthal het Activum te Hoogeveen met als tegenstanders: Protos, Nieuw Buinen, Noordscheschut en Bergentheim.