Geschreven op 24 februari 2019 door Bert Brontsema

Beilen 2 - Zuidwolde 2 = 1-2 (1-1)

Prachtige teamoverwinning reserveteam Zuidwolde

Wat "teamgeest, bokkie voor elkaar staan, elkaar helpen" wel allemaal niet positief teweeg kan brengen. Al deze ingrediënten waren aanwezig in het duel tussen Beilen 2 - Zuidwolde 2. Op sportpark Noordwest te Beilen zorgde Zuidwolde 2 voor een huzarenstukje door medekoploper Beilen 2 met 1-2 in eigen huis klop te geven. Juichend werd deze fraaie - zeker niet gestolen - overwinning na afloop van de wedstrijd aan de zijlijn nabij de dug-out door het complete team terecht als teamoverwinning gevierd. Chapeau mannen.

Vroege voorsprong Zuidwolde

De wedstrijd was nog maar koud begonnen of Zuidwolde 2 stond al op een 0-1 voorsprong. Op aangeven van Peter Nijboer knikkerde Wessel Buning de 0-1 tegen de touwen. Vervolgens golfde het spel op en neer en waren er voor beide teams kleine kansen.

Gelijkmaker Beilen en tumult na afkeuren goal Peter Nijboer

In de 17e minuut viel - na een fraaie aanval - de fraaie gelijkmaker voor Beilen (1-1). De wedstrijd werd steeds pittiger en de duels werden grimmiger. Beilen zocht de randen van de toelaatbare grenzen van de dienstdoende scheidsrechter nadrukkelijk op. Peter Nijboer werd daarvan - in een duel nabij de dug-out van Zuidwolde - het slachtoffer zonder dat gefloten werd voor een overtreding. Het leverde her en der de nodige irritaties op. Na een blessurebehandeling kon Peter Nijboer de wedstrijd weer vervolgen. Kort nadat hij het weer veld had betreden, scoorde hij rond de 25e minuut de 1-2 voor Zuidwolde. Iedereen telde de goal (ook Beilen en hun assistent-scheidsrechter vonden dit een terechte goal). Echter de dienstdoende scheidsrechter keurde vanaf de positie midden op het veld af vanwege buitenspel? Dit leverde naast irritatie ook frustratie op bij het "team Zuidwolde", waarna Beilen direct daarop bijna de 2-1 scoorde. Het liep voor velen gelukkig goed af.

Kopbal Robin Steenbergen op de lat

Bijtijds hergroepeerde Zuidwolde zich en wist zichzelf weer bij zinnen te roepen. In de 33e minuut leek de 1-2 te vallen toen na een goede aanval Robin Steenbergen met een harde en zuivere kopbal de deklat teisterde. Ruststand 1-1.

Fraaie teamdoelpunt Zuidwolde - kopgoal Mark Tiggelaar

Bij Zuidwolde waren inmiddels in de ploeg gekomen: Jos Bouwes voor de geblesseerde Peter Nijboer en Alex Gebrekritous voor Wessel Buning. "Na de thee" kreeg Beilen de eerste kans doch de inzet van de Beiler-voorwaartsen ging naast de goal van doelman Jelmer Timmer. In de 52e minuut viel uiteindelijk de beslissing in dit duel. En wat voor een beslissing. Het was een totaalplaatje van fraai teamwork. Het begon met de inzet van Alex Gebrekritous, die onverzettelijk - halverwege de helft van Beilen - een ingooi veroverde voor Zuidwolde. Uit de ingooi kwam de bal voor de voeten van Stefan Liezen. Diens voorzet/assist belandde perfect op het hoofd van Mark Tiggelaar, waarna diens kopbal steenhard in de hoek achter de Beiler-doelman als een granaat insloeg (1-2). Een echte spitsengoal vanuit sterk teamspel.

Beilen tracht bakens te verzetten

Beilen zette er vervolgens een tandje bij en wisselde ook aanvallend op zoek naar in ieder geval de gelijkmaker. Kansen kreeg Beilen incidenteel ook wel, maar stuitte vooral weer op een onverzettelijke doelman Jelmer Timmer. De betere kansen waren echter wel voor Zuidwolde. Jasper Jabben, Stefan Liezen en Alex Gebrekritous kregen mogelijkheden om Zuidwolde op een grotere voorsprong te brengen, hetgeen steeds net niet lukte. Met 8 minuten extra tijd kon Zuidwolde - al juichend - de 1-2 overwinning over de streep trekken. een prachtige teamoverwinning. Zeker ook voor de coaches langs de lijn: "de 3'J's": Jan Jabben, Jan Spijkerman en Jan Nieborg,

Opstelling Zuidwolde:

Jelmer Timmer, Hans van de Vegt, Martijn van Meurs, Joris de Roo, Egbert Buning, Jasper Jabben (Jeffrey Overweg) , Stefan Liezen, Robin Steenbergen, Peter Nijboer (Jos Bouwes), Mark Tiggelaar, Wessel Buning (Alex Gebrekritous)

man v.d. wedstrijd : Team Zuidwolde