Geschreven op 27 mei 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Heerde 1 = 2-2 (0-2)

Sterke comeback Zuidwolde

Het is zo langzamerhand een dingetje geworden van Zuidwolde. In de laatste minuten toch nog terugkomen en bijna ook nog winnen. Terugkomen vanuit geslagen positie is een mentaal zekerheidje geworden bij Zuidwolde. Kort voor rust was Zuidwolde door onoplettendheid op een onnodige 0-2 achterstand gekomen. Met enige mazzel kwam Zuidwolde in de 64e minuut terug op 1-2. Veel meer leek er niet in te zitten, maar met dit Zuidwolde weet je het nooit. Wie anders dan Frans Capellen poeierde in de 86e minuut met een prachtig schot de 2-2 binnen. Even daarna leek zelfs de 3-2 binnen te vallen door een kopbal van Stef Raben. Was de bal wel of niet over de lijn? Wie zal het zeggen. In ieder geval zag de dienstdoende scheidsrechter - de heer Stoetman - er geen goal in. Eindstand derhalve 2-2.

Open wedstrijd

Voor beide teams stond er niets meer op het spel. Toch maakten beide teams er voor het publiek nog een mooie wedstrijd van. Zuidwolde kreeg aanvankelijk de beste kansen. Zo kreeg Bas Hempen in de 15e minuut een prima kans, doch zijn inzet kon door doelman Jordy van Leeuwen tot corner verwerkt worden. Aan de andere kant moest doelman Jelmer Timmer - na slordig verdedigend werk bij Zuidwolde - handelend optreden bij een inzet van Stijn Rorije. Na een drinkpauze kreeg Joris de Roo op aangeven van Stef Raben een prima kans op de openingstreffer voor Zuidwolde. Zijn inzet trof net geen doel.

Slordigheden Zuidwolde afgestraft

Heerde kwam gaandeweg de 1e helft beter in het spel. Nadat een inzet van Fans Capellen in de 37e minuut geen goal opleverde, verslapte Zuidwolde achterin. Met name de slimme Stijn Rorije maakte handig gebruik van deze verslapping. Over de rechterflank brak hij in de 42e minuut door, waarna zij goede assist bekwaam door Roel Smit vanaf 20 meter buiten bereik van doelman Jelmer Timmer in de bovenhoek belandde (0-1). Pal voor rust deelde Heerde nogmaals een mokerslag uit toen Corstiaan Altenburg beheerst de 0-2 tegen de touwen schoot. Rust 0-2.

Aansluitingstreffer Frans Capellen

Een belangrijk moment vond plaats in de 51e minuut toen de goed spelende Heerde-speler Roel Smit met een enkelblessure uit moest vallen. Zuidwolde begon vervolgens steeds beter in de wedstrijd te komen, zonder overigens kansen te krijgen. Toch werd de druk opgevoerd en een aansluitingstreffer was voelbaar aanwezig. Na een eerste speldenprik kon doelman Van Leeuwen nog een treffer van Frans Capellen in de 63e minuut voorkomen. Amper een minuut later lag de 1-2 toch tegen de touwen. Op aangeven van Joris de Roo scoorde Frans Capellen - al of niet offside - in de 64e minuut de 1-2 binnen bij de eerste paal.

Wissels brengen extra energie - applauswissel Jelmer Timmer.

Rond de 70e minuut paste coach Bas Bijen twee wissels toe. Koen Romme en Wessel Buning kwamen in het veld voor de hardwerkende en moegestreden Jerry Dekker en Joris de Roo. Bovendien kwam in de 75e minuut een einde aan de doelmancarrière van Jelmer Timmer. Meer dan 10 jaar was hij de betrouwbare sluitpost van Zuidwolde en pakte menig punt voor Zuidwolde. Ook dit seizoen weer. Na dit seizoen stopt Jelmer Timmer met zijn carrière als doelman. Hij kreeg terecht een applauswissel van het publiek. Hij werd vervangen door coming man Sjors van der Weide.

Zuidwolde knokt zich naar de 2-2

Andermaal wist Zuidwolde in de laatste minuten de gelijkmaker te scoren. Wie anders dan Frans Capellen schoot met een magistraal schot in de verre hoek Zuidwolde in de 86e minuut naar de eindstand van 2-2.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer (Sjors van der Weide), Jerry Dekker (Koen Romme), Mark van de Beld, Cedric Jansen, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Martijn Spijkerman, Stef Raben, Bas Hempen, Frans Capellen, Joris de Roo (Wessel Buning)

Man v.d. wedstrijd: supporters vv Zuidwolde

Afbeeldingen bij dit bericht