Geschreven op 14 mei 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Olyphia 1 = 5-4 (2-4)

Zuidwolde wint thriller op Woltingeslag

Na 45 minuten gaf niemand nog een eurocent voor de kansen van Zuidwolde. In de tweede helft rechtte Zuidwolde echter zijn rug en onvermurwbaar knokte Zuidwolde zich volledig terug in de wedstrijd. Achteraf bezien was de tweede Zuidwoldiger goal van Jerry Dekker op slag van rust goud waard voor de ploeg van coaches Bas Bijen en Gerald Kreuze. Via man of the match Frans Capellen (hij scoorde een zuivere hattrick in de tweede helft) won Zuidwolde uiteindelijk met 5-4. Wat een thriller was deze wedstrijd. De vermaarde Britse thriller-scenarioschrijver cq filmregisseur Hitchcock kon aan deze wedstrijd een puntje zuigen. Met 9 goals in 90 minuten werd vooral het publiek winnaar. Wat kan voetbal dan mooi zijn.

Sterk tactisch plan Olyphia - standaardsituaties

Voorafgaande aan dit duel waarde het P/D-spook rond dit duel. Beide teams waren alleen maar gebaat bij een overwinning. Het moet gezegd worden, dat Olyphia-coaches Jannes de Lange en Ronnie Venema een goed concept hadden. Zij zorgden enerzijds dat Zuidwolde moeilijk kon opbouwen (hoge druk naar voren), maar vooral loerden op hun eigen aanwezige fysieke kracht. Er werd vooral gespeeld op het creëren van standaardsituaties. Al in de derde minuut gaf Zuidwolde te gemakkelijk een hoekschop weg. Uit die hoekschop kopte Ron Bethlehem de 0-1 binnen. Nog geen twee minuten later scoorde Olyphia andermaal uit een standaardsituatie. Met name spits Marcel de Nekker zorgde ervoor, dat Jacco Veenstra de stand naar 0-2 kon uitbreiden. Het leek vroeg in de wedstrijd al einde wedstrijd voor Zuidwolde.

Treffer Bas Hempen

Ondanks deze beroerde start bleef Zuidwolde geloven in een beter resultaat. Die onverzettelijkheid vertaalde zich in de 13e minuut in de aansluitingstreffer van Bas Hempen. Zuidwolde kreeg vervolgens kansen via nogmaals Bas Hempen en Stef Raben. De beste kans kreeg Mark van de Beld in de 19e minuut. Zijn snoeiharde kopbal kon doelman Leon Knol met veel geluk buiten de palen ranselen. Na een prima redding van Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer, werd aan de andere kant een treffer van Frans Capellen wegens offside afgekeurd.

Treffer Jakko Veenstra - Jerry Dekker scoort belangrijke 2e goal

Het fysiek sterke Olyphia kwam in de 31e minuut op 1-3. Verdedigend zag Zuidwolde er toen niet goed uit. Zuidwolde werd er fysiek uitgeknuppeld en Jakko Veenstra zorgde in de 31e minuut voor de 1-3 stand. Vervolgens werd Zuidwolde er in de 41e minuut uitgecounterd, waarna via een scherpe aanval Ron Bethlehem voor de 1-4 scoorde. Het onverzettelijke Zuidwolde knokte zich kort voor rust toch nog weer een beetje terug in de wedstrijd door een kopgoal van Jerry Dekker (2-4). Met deze laatste goal ging Zuidwolde toch iets lekkerder de rust in.

Man of the match Frans Capellen zorgt voor een apotheose

Zuidwolde paste in de tweede helft een gedurfde tactische wissel toe die uiteindelijk goud waard bleek waard te zijn. Gelet op de stand werd een aanvallende impuls gegeven. Sven Cazemier kwam in het veld voor Cedric Jansen. Een wissel die omschreven mag worden als god zegene de greep. Wonderwel pakte die wissel uiteindelijk geweldig uit. Er volgde vervolgens een Frans Capellen-show; in de 51e minuut plofte de bal op circa 30 meter schuin voor de goal voor de voeten van Frans Capellen. Normaal gaan dan 99 van de 100 schoten ver naast of hoog over. In dit geval vloog de bal diep in de kruising nabij de tweede paal achter de volstrekt kansloze doelman Leon Knol (3-4). Wat een beauty!!!!

Kansen over en weer - hectische slotfase

Lang bleef het vervolgens 3-4, maar Zuidwolde was wel weer volledig terug in de wedstrijd. Het moet gezegd worden, dat Olyphia kansen kreeg op de 3-5. Was dit gebeurd, dan was het einde wedstrijd geweest voor Zuidwolde. Dit gebeurde echter niet. Terwijl de energie uit de benen van menig speler liep, stond vervolgens koelbloedig een man op: Frans Capellen. In de 82e minuut scoorde hij op aangeven van Bas Hempen op randje buitenspel voor de 4-4. Drie minuten later scoorde Frans Capellen de 5-4. In de hectische slotfase kregen beide teams kansen, maar het bleef 5-4. Zuidwolde won deze adembenemende Hitchcock-thriller en deed daarmee goede zaken om mogelijke P/D-wedstrijden te ontlopen. Eindstand 5-4. De wedstrijd was reclame voor het voetbal.

Opstelling Zuidwolde; Jelmer Timmer, Jerry Dekker, Stefan Liezen, Cedric Jansen (Sven Cazemier/Joris de Roo), Steven Berghuis, Mark v.d. Beld, Mathijs Steenbergen, Martijn Spijkerman, Stef Raben, Bas Hempen, Frans Capellen.

man v.d. wedstrijd: Frans Capellen

Afbeeldingen bij dit bericht