Geschreven op 11 mei 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - SC Emmeloord 1 = 1-1 (0-0)

Zuidwolde knokt zich terug in de wedstrijd

Het beladen duel tussen ZUIDWOLDE en SC EMMELOORD kende feitelijk uiteindelijk maar één winnaar. Dat werd Zuidwolde. Voorafgaande aan dit competitieduel (dat in het teken stond van mogelijke p/d-wedstrijden) stond ZUIDWOLDE als de nr. 11 in de competitie 1 punt voor op SC EMMELOORD. Na een 0-0 ruststand in dit duel en een 2-1 voorsprong bij rust voor concurrent OLYPHIA in haar duel tegen HEERDE leek Olyphia de lachende derde te worden in deze competitieronde van de 2e klasse L. Echter in 45 minuten kan er veel veranderen. Tot overmaat van ramp kwam ZUIDWOLDE in de 48e minuut op een 0-1 achterstand en doemde een steeds meer naderende P/D-seriewedstrijden voor ZUIDWOLDE. Het dreigende doemscenario voor Zuidwolde werd echter wonderwel gekeerd. Het eerste goede nieuws kwam uit Noordwolde, alwaar HEERDE zich na rust naar een 2-3 winstscore schoot tegen OLYPHIA. Het tweede goede nieuws kwam in de 89e minuut toen ZUIDWOLDE een strafschop kreeg. Iceman Stef Raben scoorde en bekroonde zich daarmee tot man of the match voor Zuidwolde. Eindstand 1-1.

Emmeloord gaat voor de winst

Voorafgaande aan dit duel gold voor SC EMMELOORD maar één motto: winnen van ZUIDWOLDE. Die intentie spatte vanaf de 1e minuut van de wedstrijd volledig af van dit duel. Vanaf minuut 1 dicteerde EMMELOORD dit duel en al in de 1e minuut moest doelman Jelmer Timmer handelend optreden. Met name Rik Beekman kreeg prima mogelijkheden om te scoren, maar trof met name een weer ouderwets excellerende doelman Jelmer Timmer op zijn pad. Zuidwolde kreeg pas in de loop van de 1e helft kansen via o.a. Bas Hempen en Steven Berghuis. Er werd gerust met een 0-0 stand.

Enerverende 2e helft

EMMELOORD bleef jagen op een goal en die intentie werd in de 48e minuut beloond met een goal. Over de rechterflank brak men door, waarna de voorzet prima werd binnengeschoten door Rik Beekman (0-1). Als gevolg daarvan moest Zuidwolde in de achtervolging en vooral achterin steeds meer risico's nemen. EMMELOORD kon daardoor steeds meer naar hartenlust op de counter loeren.

Kansen Zuidwolde

Zuidwolde kreeg eerst nog een domper te verwerken door het uitvallen van Stefan Liezen. Desondanks kwam de mentale veerkracht van Zuidwolde andermaal opnieuw uit de verf. Eerst werd een inzet van Martijn Spijkerman nog bijtijds geblokt. Ook een strakke pegel van Stef Raben ging rakelings naast. Inzetten van Frans Capellen en Leon Schoemaker troffen net geen doel.

Lucky Zuidwolde

De wedstrijd bleef uiterst enerverend en een counterend EMMELOORD kreeg o.a. een opgelegde kans via Bastian Tabak. Ook invaller Wouter van de Velde kreeg een goede mogelijkheid om voor EMMELOORD te scoren. Bovendien schoot een van de voorwaartsen van EMMELOORD - buiten bereik van doelman Jelmer Timmer - op de binnenkant paal. Lucky Zuidwolde bleef in die fase van de wedstrijd met enig geluk op de been.

Strafschop uit het niets

Het moet gezegd worden, dat Zuidwolde bleef strijden voor een beter resultaat. O.a. kreeg Frans Capellen in de 85e minuut een goede kans, doch zijn inzet kon gesmoord worden in een mêlee van benen van EMMELOORD-spelers. Menigeen had zich vervolgens al verzoend met een 0-1 verlies, totdat in de 89e minuut een harde inzet van Bas Hempen met de handen werd gekeerd door een van de EMMELOORD-verdedigers in het strafschopgebied. Scheidsrechter Broekman wees gedecideerd naar de strafschopstip. Iceman Stef Raben verzilverde deze penalty en zo wist Zuidwolde uiteindelijk zich terug te knokken in de wedstrijd. Eindstand 1-1.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Jerry Dekker, Stefan Liezen (Mark van de Beld), Cedric Jansen (Wessel Buning), Steven Berghuis, Leon Schoemaker (Joris de Roo), Mathijs Steenbergen, Martijn Spijkerman, Stef Raben, Bas Hempen, Frans Capellen.

man v.d. wedstrijd: Stef Raben

Afbeeldingen bij dit bericht