Geschreven op 18 maart 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Stadskanaal 1 = 3-0 (0-0)

Karakterwinst Zuidwolde

De tactische omwisseling van coach Bas Bijen in de tweede helft bleek een gouden wissel te zijn. Man of the match Mark van de Beld werd als aanjager in zijn kracht benut. Als kind van de club scoort hij zelden. Het was alweer 7 jaar geleden, dat hij voor het laatst scoorde. Op 8 mei 2011 scoorde hij voor het laatst voor de club in het thuisduel tegen Wacker in de 68e minuut Zuidwolde naar de 2-1 zege. Het was een treffer met een ziedend schot van 20 meter afstand. Bijna 7 jaar nadien bezorgde Mark van de Beld met twee ziedende voltreffers van circa 20 meter afstand Zuidwolde de overwinning op Stadskanaal. De derde goal (de 2-0) van Bas Hempen kwam eveneens op karakter tot stand. Met name Mark van de Beld stond op karakter symbool voor de verdiende 3-0 overwinning op Stadskanaal.

Sterk basisdebuut Sven Cazemier

Voor het eerst dit seizoen had A-junior Sven Cazemier een basisplek in de hoofdmacht van Zuidwolde. Hij beschaamde dit vertrouwen allerminst. Zeker in de eerste helft was hij hangend op rechterflank een constant gevaar voor de verdediging van Stadskanaal. Tweemaal had hij de openingstreffer op zijn schoen, maar hij miste enerzijds het geluk en anderzijds trof hij een sterk opererende Stadskanaal-doelman Royce Geerlings op zijn weg. Daarnaast had Zuidwolde al in de derde minuut op voorsprong kunnen komen via een inzet van de deze dag jarige Mathijs Steenbergen. Kort daarop kreeg Stadskanaal een dot van een kans, doch de inzet van een van hun spitsen ging rakelings voorlangs het doel van doelman Jelmer Timmer. Gerust werd met een 0-0 stand.

Uithaal Mark van de Beld

Zuidwolde begon bijzonder sterk aan de 2e helft en kreeg direct al kansen via Stef Raben en Steven Berghuis. In de 49e minuut was het raak toen Mark van Beld vanaf circa 20 meter vernietigend uithaalde. Doelman Geerlings was volstrekt kansloos op deze pegel van Mark van de Beld (1-0).

Assist Stef Raben - treffer Bas Hempen

Zuidwolde had Stadskanaal bij de strot en liet niet meer los. Amper vijf minuten na de treffer van Mark van de Beld leverde Stef Raben een prima assist af bij de tweede paal en op karakter wist Bas Hempen de tweede goal binnen te schieten (2-0). Een zeer belangrijke treffer, die feitelijk de genadeklap was voor Stadskanaal.

Wissels Stadskanaal sorteren geen effect

Stadskanaal-coach Rick Slor trachtte in de 63e minuut door het inbrengen van twee wissels de wedstrijd nog te doen kantelen. Met een dergelijke truc had hij in de thuiswedstrijd van Stadskanaal tegen Zuidwolde nog succes (ombuigen van een 0-1 naar een 4-1 overwinning, met 4 doelpunten in de slotfase van de wedstrijd). Dit keer bood Zuidwolde Stadskanaal geen enkele escape.

Doeltreffende pegel Mark van de Beld

Behoudens twee vrije trappen werd Stadskanaal niet meer gevaarlijk. Zuidwolde kreeg steeds meer het gevoel, dat er nog meer in zat. Dit werd bewaarheid in de 75e minuut toen andermaal Mark van de Beld in stelling werd gebracht. Opnieuw werd doelman Geerlings met een voltreffer van circa 20 meter volstrekt kansloos gelaten. Zuidwolde kreeg nog kansen op meer, doch het bleef bij een dik verdiende 3-0 zege.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Mark van de Beld, Jerry Dekker, Steven Berghuis, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Leon Schoemaker (Wessel Buning), Stef Raben, Sven Cazemier (Robin Steenbergen), Bas Hempen

Man v.d. wedstrijd: Mark van de Beld

Afbeeldingen bij dit bericht