Geschreven op 15 april 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Valthermond 1 = 0-3 (0-1)

Effectief Valthermond pakt de winst

In de aanvangsfase van de wedstrijd kreeg Zuidwolde een aantal grote mogelijkheden, maar gescoord werd er niet. Daar lag ook het grote manco voor Zuidwolde. Wel kansen creëren, maar niet scoren. Pluspunt is echter, dat Zuidwolde weer kansen creëert. In de achterliggende maanden was dat ook amper het geval. Evenals als afgelopen donderdag tegen Olyphia het geval was: "als jezelf niet scoort, dan doet de tegenstander dat wel". De in grote gedeelten van de wedstrijd vaak onzichtbare Valthermond-aanvaller Edwin Drenth was wat effectiviteit betreft een voorbeeld voor menig Zuidwolde-speler. Uit alle onmogelijke standen was alles bij hem doelgericht. In de 36e minuut pegelde hij - met het nodige geluk, dat wel - de 0-1 via onderkant lat tegen de touwen. Na de thee ging Zuidwolde risico's nemen en kreeg opnieuw mogelijkheden. Echter het geluk was niet aan de zijde van Zuidwolde. Vanuit countermomenten scoorde Valthermond nog 2x. Eindstand 0-3.

Eerste kansen Zuidwolde

Via de snelle Frans Capellen brak Zuidwolde in de aanvangsfase van de wedstrijd een paar maal goed door. Echter Mark van de Beld (2x) en Martijn Spijkerman hadden het geluk niet aan hun zijde. Ook Steven Berghuis kon in de 16e minuut net niet de juiste snaar vinden. Na plm. 20 minuten kwam Valthermond wat beter in de wedstrijd. Dion van der Laan had in de 23e minuut de 0-1 op de schoen, maar schoot rakelings naast.

Treffer Edwin Drenth

Al eens eerder had Valthermond-spits Edwin Drent zijn kwaliteiten (goed schot) laten zien. Drenth is een speler, die uit alle standen schiet. Niet geschoten is altijd mis, zal hij gedacht hebben. Nadat Stef Raben en Frans Capellen goede mogelijkheden niet wisten te benutten, was het aan de andere kant plotseling raak. Edwin Drenth pegelde in de 36e minuut van circa 25 meter snoeihard raak, waarbij hij het geluk had dat zijn inzet nog lichtelijk getoucheerd werd door een andere speler. Via onderkant lat scoorde hij de 0-1. Doelman Jelmer Timmer was volstrekt kansloos. Voor rust kreeg met name Stef Raben nog een grote mogelijkheid om de gelijkmaker te scoren. Helaas ging die vlieger niet op en werd er gerust met een 0-1 stand.

Zuidwolde neemt meer risico's

Opnieuw startte Zuidwolde goed en had men de gelijkmaker kunnen en moeten scoren (kopbal Martijn Spijkerman/ schot Mathijs Steenbergen/ scherpe inzet Steven Berghuis en schot van Frans Capellen op de lat). Een op de counter loerend Valthermond zorgde in de 62e minuut voor een deceptie voor Zuidwolde. Demy te Velde verraste in de korte hoek doelman Jelmer Timmer (0-2)

Onverzettelijkheid Zuidwolde niet beloond

Zuidwolde trachtte de wedstrijd nog te kantelen door het inbrengen van de nodige wissels (Wessel Buning en Jos Bouwes). Kort na het toepassen van de eerste wissel scoorde juist Valthermond in de 72e minuut vanuit een corner via een kopbal Tom Meijers (0-3). De wedstrijd was feitelijk gespeeld, maar Zuidwolde deed er alles aan om in ieder geval "de symbolische eer" hoog te houden. De sterk spelende en regelmatig mee opkomende Martijn Spijkerman was kort voort het sluiten van de markt nog dichtbij de eretreffer. Ook dit werd geen treffer. Eindstand 0-3.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Stefan Liezen, Cedric Jansen, Steven Berghuis, Martijn Spijkerman, Leon Schoemaker (Wessel Buning), Mark van de Beld, Stef Raben, Mathijs Steenbergen, Bas Hempen, Frans Capellen (Jos Bouwes),