Geschreven op 18 februari 2018 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - VKW 1 = 1-3 (0-1)

Verdiende zege VKW

Op de overwinning van virtuele koploper VKW viel niets af te dingen. Toch moet gezegd worden, dat Zuidwolde zich bij een 0-2 achterstand in de 66e minuut bewonderenswaardig terug knokte in de wedstrijd (1-2). In een alles-of-niets slotoffensief kreeg Zuidwolde via Bas Hempen en Steven Berghuis kansen op de gelijkmaker. VKW stond in die fase fors onder druk, maar kwam die periode schadevrij door. Kort voor het einde viel de beslissing aan de andere kant toen "matchmaker" Anjo Willems beheerst scoorde. Zo eindigde een voor de toeschouwers fraaie wedstrijd in een 1-3 overwinning voor het bezoekende VKW.

Betere kansen voor VKW

In met name de 1e helft waren de betere kansen voor de Westerborkers. Met name hun goalgetters Anjo Willems en Frits Nijstad waren in de omschakeling een constant gevaar voor de defensie van Zuidwolde. Vooral Mark van de Beld had bij de Zuidwoldigers steeds prima intercepties en kon daardoor meerdere VKW-kansen prima neutraliseren. In de 16e minuut kreeg Frits Nijstad een goede kans, maar zijn inzet ging net naast. Kort nadat Zuidwoldiger Steven Berghuis zijn inzet goed gepareerd zag door VKW-doelman Martijn Mulder counterde VKW in de 24e gevaarlijk door richting het doel van Zuidwolde. De fraaie inzet van Frits Nijstad belandde echter op de lat. In de 26e minuut leek VKW op voorsprong te komen, doch in een klutssituatie wist Jerry Dekker op de lijn redding te brengen.

Zuidwolde beter in de wedstrijd/ VKW scoort

Nadat Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer een prima redding had nam Zuidwolde in de slotfase van de 1e helft het heft steeds beter in handen. Zo werd een treffer van Stef Raben afgekeurd, na een lichte overtreding op een van de verdedigers van VKW. Ook troffen inzetten van Steven Berghuis en Stef Raben net geen doel. Kort voor rust counterde VKW over de linkerflank razendsnel richting het doel van Zuidwolde. Met een prachtig schot in de bovenhoek liet Frits Nijstad doelman Jelmer Timmer in de 42e minuut volstrekt kansloos (0-1). Diezelfde Frits Nijstad miste vervolgens in de slotseconde van de 1e helft nog een grote kans voor VKW. Gerust werd dan ook met een 0-1 stand.

Kans op gelijkmaker

Zuidwolde kwam scherp uit de kleedkamer en kreeg direct in de 2e helft een grote kans via Steven Berghuis. Diens inzet werd met enige moeite gekeerd door VKW-doelman Martijn Mulder. Na dit beginoffensief van ZUIDWOLDE in de 2e helft pakte VKW de draad weer beter op en was steeds een stapje eerder bij de bal dan Zuidwolde. Mark van de Beld onderscheidde zich bij Zuidwolde andermaal door enkele prima verdedigende tackles.

Anjo Willems scoort uit het niets

In de 59e minuut viel vanuit het niets de 0-2. Een verdwaalde bal plofte plotseling voor de voeten van Anjo Willems en met een technisch prima geschoten bal verschalkte hij doelman Jelmer Timmer in de verre hoek (0-2). Nadat kort daarop Frits Nijstad nog een grote kans voor VKW miste leek de wedstrijd gelopen voor Zuidwolde. Niets bleek echter minder waar.

Zuidwolde knokt zich terug in de wedstrijd

Zuidwolde stroopte vervolgens de mouwen op en kreeg goede kansen via Stef Raben en Bas Hempen. Aan de andere kant kwam Zuidwolde nog eens goed weg toen in een klutssituatie de bal er maar niet in wilde. Dit gaf kennelijk nieuwe energie voor de Zuidwoldigers want kort daarop tikte in de 66e minuut Mathijs Steenbergen beheerst de 1-2 langs doelman Martijn Mulder. VKW had het in die fase behoorlijk moeilijk en kwam minder makkelijk onder de druk van Zuidwolde weg. Een Zuidwoldiger doelpunt bleef echter uit en het leek er dan ook op, dat de eindstand 1-2 zou blijven. Kort voor het einde wist Anjo Willems de bevrijdende 1-3 te scoren voor VKW. Zo kwam een eind aan een voor het publiek aantrekkelijke wedstrijd

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Mark van de Beld, Jerry Dekker, Martijn Spijkerman, Steven Berghuis, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Leon Schoemaker (Sven Cazemier), Stef Raben, Robin Steenbergen (Joris de Roo) en Bas Hempen.

Man v.d. wedstrijd: Mark v.d. Beld

Afbeeldingen bij dit bericht