TWEDO 1 - VV ZUIDWOLDE 1 (ZON) = 0-1 (0-1)

Geschreven op 15 april 2024 door Gilian van der Heide
TWEDO 1 - VV ZUIDWOLDE 1 (ZON) = 0-1 (0-1)

VV Zuidwolde met 0-1 te sterk in Tweelingdorp Nieuw-Amsterdam Veenoord.

Na een lange reeks wedstrijden zonder punten kon iedereen die VV Zuidwolde een warm hart toedroeg weer een keer juichen. In Nieuw-Amsterdam - Veenoord werd 1 x gescoord in het voordeel van de bezoekers. Waar Dani van de Water zich dit seizoen noodgedwongen vaak moet laten zien als keeper (wat hij zeker niet onaardig doet), was hij vandaag belangrijk in het doelgebied van de tegenstander.

In de eerste helft ging het redelijk gelijk op. Beide ploegen vielen aan, maar het was vooral Zuidwolde dat de betere kansen creëerde. In de 5e minuut legde Joris de Roo de bal goed terug op Nico Schulting, maar zijn schot werd goed gekeerd door keeper Rick Manting. In de 8e minuut pakte Manting de bal maar half, liet deze los en spits Dani van de Water schoot de bal wat ongelukkig naast. Zo'n 5 minuten later was daar de eerste kans van Twedo, maar het schot van Patrick Kuhl was een makkelijke prooi voor de uitstekend keepende Jelmer Timmer, die ook later in de wedstrijd goud waard bleek te zijn. Ook Iwan Immink zijn kopbal miste een paar minuten later richting, waardoor deze naast ging. In het kwartier daarna zette Twedo wat meer aan en werd Zuidwolde wat slordiger, maar grote kansen blijven uit. In de 37e minuut werd Zuidwolde weer gevaarlijk via Nico Schulting, die zijn corner bijna in één keer in het doel schoot. In de 41e minuut gaf Martijn Spijkerman een goede voorzet, maar van de Water kon net zijn hoofd er niet tegenaan zetten. Vlak voor tijd was het dan toch raak; een goed vrijgespeelde Nico Schulting gaf de bal keurig af op van de Water, die de bal 1 tegen 1 netjes achter de doelman schoot: 0-1.

Twedo veel sterker

In de tweede was het bijna eenrichtingsverkeer. Zuidwolde kwam er sporadisch een keer uit, maar het was Twedo dat aanviel. In de 54e minuut kregen ze een vrije trap, maar deze belandde klem in de handen van Timmer. 2 minuten later wederom een schot van Twedo, maar deze ging over. Zuidwolde probeerde dan wat via Joris de Roo die een voorzet wilde geven, maar zijn ''voorzet'' ging nog bijna direct in het doel. Hierna zette Twedo veel druk, wat resulteerde in een grote kans voor invaller David Rabbers, maar zijn inzet ging naast. 2 minuten later scoorde Twedo, maar deze werd afgekeurd voor buitenspel. In de 71e minuut kreeg Twedo een mega kans via de snelle Iwan Immink, maar zijn goed geplaatste schot in de verre hoek werd wonder boven wonder gered door doelman Jelmer Timmer, die Zuidwolde wederom op voorsprong hield. Laat Zuidwolde dan verder niets meer zien? Jazeker, na 75 minuten voetballen krijgt Joris de Roo nog een kans via een vrije trap die hij goed nam, maar de keeper redde. In de 78e minuut werd Twedo weer gevaarlijk. Een schot werd in eerste instantie gekeerd door de doelman van Zuidwolde, de rebound ging er in, maar wederom werd deze goal niet goedgekeurd door scheidsrechter Gerald van Driel, die floot voor buitenspel. Een doelpunt hing al een hele tijd in de lucht voor Twedo, die deze ook zeker had verdiend, en kreeg daar in de 87e minuut de kans voor. Verdediger Tiemen Wegman maakte een lichte overtreding in het 16-metergebied en de scheidsrechter legde de bal op de stip. Dion Klaassen eiste de bal op, en stond zo oog in oog met keeper Timmer, die vastbesloten was de nul te houden vandaag. En dat lukte, want Timmer dook in de goede (rechter) hoek en keerde zo de inzet van Klaassen. In de extra tijd werd Twedo nog 1 keer gevaarlijk via Dimitrios Lazaridis, maar zijn kopbal ging over.

Zuidwolde houdt zo voor de eerste keer dit seizoen de nul, wat voornamelijk te danken is aan een uitstekend keepende Jelmer Timmer. Ook zijn de 3 punten meer dan welkom om directe degradatie nog te voorkomen. Al met al moest het bij Zuidwolde uit de tenen komen, maar daar heeft ook het hele team goed voor gestreden.

Door deze overwinning komt Zuidwolde nu op 13 punten uit 20 wedstrijden. Onder in de 2e klasse H blijft het spannend, waar er maar 2 punten zitten tussen de nummer 13 Zuidwolde en de nummer 9 Emmeloord. Volgende week speelt Zuidwolde een uitwedstrijd in Coevorden tegen de nummer 3: Germanicus.