Geschreven op 28 maart 2021 door Bert Brontsema

Arend Ringenier 40 jaar lid

Arend Ringenier  oud-voorzitter en erelid

Arend Ringenier begon zijn voetbalcarrière in Dedemsvaart. In 1980 verkaste hij naar Zuidwolde en speelde op 30-jarige leeftijd nog circa vijf jaar in het 1e team van Zuidwolde en stond bekend als een technisch en tactisch zeer vaardige speler. Nog in lengte van jaren heeft hij tot zijn 60e jaar (2010) in alle elftallen van vv Zuidwolde (tot zelfs het toenmalige 7e team) gevoetbald. Na zijn periode als eerste elftalspeler heeft Arend Ringenier zich als bestuurder in diverse functies meer dan verdienstelijk gemaakt voor de vereniging. Allereerst werd Arend jeugdvoorzitter van vv Zuidwolde, als opvolger van Martin Hofstede. In die tijd (jaren '80) had vv Zuidwolde al vele jaren een zeer groot regionaal (Zuidwest Drenthe) Jeugdtoernooi (van F t/m A). Arend Ringenier is altijd een warm voorstander van een dergelijk groot jeugdtoernooi geweest. Het gaf en geeft veel positieve reuring in een vereniging.

Eind jaren '80 van de vorige eeuw werd Arend - via initiatiefnemer en promotor Wim Volkers - vervolgens ook actief betrokken bij de organisatie van het indertijd vermaarde "Ernst van Genne-toernooi"(veteranentoernooi), dat wijd en zijd in den lande alom bekend was en waar ook veel oud-profvoetballers graag kwamen (Ron Jans/Theo de Jong oud-international etc.).

Begin jaren '90 werd Arend Ringenier voorzitter van de v.v. Zuidwolde (als opvolger van Wim Jansen). Tijdens zijn periode als voorzitter en jeugdvoorzitter zijn er heel veel zaken tot stand gekomen. Genoemd mag worden: totstandkoming van de huidige tribune, totstandkoming van de omroepcabine, de huidige toegangspoort en de JVZ-ruimte, het creëren van een nieuw trainingsgedeelte/de ruimte tussen de beide bossen en een open verbinding maken tussen hoofdveld en de velden 4, 5 en 6. Tevens werd er toen op het nieuwe extra trainingsveld aanvullende verlichting tot stand gebracht, zodat er op dat gedeelte optimaal getraind kon worden. Daarnaast is er rondom de velden veel verbeterd met het nodige tegelwerk, hetgeen de  verfraaiing van het sportveld zeer ten goede is gekomen, totstandkoming van de nieuwe kleedkamers. En in het laatste jaar als voorzitter (2003) werd het besluit genomen om de gezamenlijke jeugdafdeling JVZ van de grond te krijgen, hetgeen in 2004 daadwerkelijk ook  tot stand kwam. Tevens heeft Arend zitting genomen in de toenmalige commissie "Hard Gras".

Ten tijde van zijn voorzitterschap was het vlaggenschip van de vereniging zeer succesvol en stoomde toen op naar de top van de 2e klasse, met als absoluut hoogtepunt de beslissingswedstrijd (seizoen 1994/1995) voor promotie naar de 1e klasse op sportpark "de Perkenslag" te Westerbork tegen de Studentploeg GSAVV FORWARD uit Groningen. Onder een uitverkocht sportpark "de Perkenslag" ging Zuidwolde nipt kopje onder en lukte het net niet om 1e klasser te worden. In de periode van Arend Ringenier als voorzitter is heel veel tot stand gekomen. Terecht werd vele jaren geleden al besloten om deze rasbestuurder te benoemen als Erelid van de vv Zuidwolde.

Ook nu op 70-jarige leeftijd is Arend nog zeer betrokken bij de vereniging; 40 jaar lid en erelid van de vv Zuidwolde, Arend gefeliciteerd met dit mooie jubileum.

Afbeeldingen bij dit bericht