Geschreven op 05 juni 2017 door Bert Brontsema

ASVB 1 - ZUIDWOLDE 1 = 1-3 (1-1)

Promotie ZUIDWOLDE 1

"Spijkerbroek........lange haren"

Lang schalde dit onofficiële clublied van v.v. Zuidwolde op Sportpark BLIJHAM; na 90 minuten stond er een 1-3 uitzege op het scorebord. Zuidwolde keert na 5 seizoenen terug naar de 2e klasse. Een fantastisch resultaat voor de club.

Een "neverending story"  Amper 3 maanden geleden leek het een verloren seizoen voor ZUIDWOLDE 1 te worden; kleurloos een positie in de middenmoot van de 3e klasse D leek het hoogst haalbare voor Zuidwolde 1. Op 26 maart 2017 vond het duel thuis tegen DWINGELOO plaats. ZUIDWOLDE won dit onvergetelijke duel met maar liefst 8-2. Vanaf die overwinning begon een neverending story, waarbij Zuidwolde klinkende competitieoverwinningen behaalde (w.o. 9-0 winst tegen Ruinen/ lastige uitoverwinningen tegen Oldemarkt (0-4), HODO (2-4) en TRINITAS (1-3)).Op 7 mei 2017 werd met Robin Steenbergen in de hoofdrol (3 assists en 1 goal in 45 minuten als invaller) de 3e periodetitel behaald na een 5-1 thuiswinst tegen Steenwijk.In de strijd om promotie naar de tweede klasse af te dwingen moest Zuidwolde eerst afrekenen met SC FRANEKER. Ook deze beide wedstrijden werden overtuigend met 3-0 en 7-2 gewonnen. Vervolgens moest ZUIDWOLDE nog afrekenen met ASVB uit BLIJHAM. Zondag 28 mei 2017 werd het thuisduel op Woltingeslag met 3-1 gewonnen. Vandaag (2e pinksterdag, 5 juni 2017) maakte Zuidwolde het karwei vakkundig af. Ook in Blijham werd met 1-3 gewonnen van ASVB. Op zich al een puike prestatie, want ASVB had dit gehele seizoen nog geen enkele thuiswedstrijd in de competitie verloren. Vanaf 26 maart 2017 won ZUIDWOLDE 13 keer op een rij (!). Een absoluut record in de roemrijke en bijna 70-jarige historie van de club, die ooit begon op 2 september 1947.

Duel wordt al in de 10e minuut beslist  De veel meegereisde supporters steunden de ploeg massaal met o.a. sfeervol roodzwart Bengaals vuurwerk en het scanderen van het onofficiële clublied: " Spijkerbroek... lange haren etc." ASVB streed met haar hele ziel en zaligheid om alsnog een goed resultaat te boeken. Vanaf de aftrap speelde men agressief en gedurfd. Echter Zuidwolde beet eveneens goed van zich af en was voetbaltechnisch de betere ploeg. In de 10e minuut ontplofte het duel toen Zuidwolde een doelpunt leek te scoren. ASVB-speler Thom van der Veen voorkwam dit door de ingeschoten bal met de hand tegen te houden. Dienstdoende scheidsrechter - dhr. L. Fledderus - kende geen pardon: STRAFSCHOP ZUIDWOLDE en een rode kaart voor ASVB-speler Van der Veen. De toegekende strafschop werd echter door Koen Romme overgeschoten.

ASVB op voorsprong/ gelijkmaker Bas Hempen  Ondanks deze tegenvaller (niet op voorsprong gekomen uit deze strafschop) bleef Zuidwolde goed en rustig combinerend voetballen. Zuidwolde kreeg voldoende kansen om te scoren, w.o. een kopbal van Robin Steenbergen in de 28e minuut die buiten bereik van doelman Veerbeek de kruising van paal en lat kraakte. Door de "man-minder-situatie" had ASVB-coach Richard Nuus al in de 18e minuut een tactische wissel toegepast (Trevor Eiten kwam in het veld voor Tim Renken), die zich later in de 1e helft terugbetaalde. ASVB ging nadrukkelijk op de counter spelen en in de 40e minuut brak Mart van der Veen over de linkervleugel door, waarna zijn voorzet prima werd afgerond door Trevor Eiten (1-0). Een stand volledig tegen de verhouding in. Amper 1 minuut later lag de gelijkmaker aan de andere kant van het veld in het netje. Via een prachtige hoog opstuitende assist van Steven Berghuis liet doelman Ronald Veerbeek zich volledig in de luren leggen. De bal stuiterde half over hem heen, waarna Bas Hempen deze uitgelezen kans beheerst binnen schoot 1-1. Dit was ook de ruststand.

Opnieuw treffer Bas Hempen  Ook na de rust was Zuidwolde de bovenliggende partij en kreeg direct al enkele grote kansen. Een 2e goal kon niet uitblijven. In de 51e minuut was het dan ook raak. Op een typische Bas Hempen-wijze (doorzetten, na goed de diepte te zijn ingestuurd) lag de bal via een prima en strakke schuiver in de verre hoek (1-2). Vanaf dat moment begon het promotiegevoel bij vele Zuidwoldigers steeds meer te geloven. Zuidwolde had al vroeg de 3e goal kunnen scoren. Bas Hempen, Steven Berghuis, Stef Raben hadden echter het geluk niet aan hun zijde. Ook werd nog een treffer van Bas Hempen afgekeurd (buitenspel). Vanaf de 70e minuut begon coaches Jarrisch Keizer en Gerald Kreuze volop te wisselen. Zo werden Martijn Spijkerman, Joris de Roo en Jarmo de Jonge nog ingebracht. Zeker de wissel van Jarmo de Jonge betaalde zich uit. Na een lange blessureperiode schoot Jarmo de Jonge met een strakke pegel in de verre hoek in de 86e minuut ZUIDWOLDE naar de 2e klasse. Eindstand 1-3. Chapeau voor de mannen van coaches Jarrisch Keizer en Gerald Kreuze.

Opstelling Zuidwolde Jelmer Timmer, Jerry Dekker (Martijn Spijkerman), Mark van de Beld, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Stef Raben, Koen Romme, Robin Steenbergen (Jarmo de Jonge), Bas Hempen (Joris de Roo).

Man v.d. wedstrijd: Team Zuidwolde