Geschreven op 10 april 2021 door Bert Brontsema

Hans van der Vegt 25 jaar lid

Hans van der Vegt behoort samen met Jesper Jansen, Remon Baas en Robin van Goor tot een lichting, die gezamenlijk dit jaar behoren tot de groep van 25-jarig-lidmaatschap. Met zijn vieren zijn zij in 1995 lid geworden van vvZuidwolde. Hans en ook de anderen zijn in de jeugd begonnen bij vvZuidwolde en in 2004 is dit voortgezet bij de gezamenlijke jeugdtak van JVZ. Juist na het eerste jaar JVZ (2005) ging het team van Hans en co - als zijnde op 18-jarige leeftijd seniorlid zijnde - gezamenlijk als vriendenploeg over naar het toen nieuw te vormen Zuidwolde 3-team, met ondersteuning van oudere spelers als Roland Drogt, Alwin Kleine en Arnout Zantingh. Met name de term vriendenploeg vindt Hans - en als bestuur onderschrijven wij dat van harte en volmondig - zeer belangrijk. Tot deze vriendengroep behoorden o.a. Robin van Goor, Jesper Jansen, Remon Baas ook Jimmi Huberts en Michel Bruins. Mede door het voetbal en deze vriendenploeg hebben ze nog altijd veel contact met elkaar.

Vrijwel gelijktijdig met de overgang naar de senioren werd de betrokkenheid van Hans bij de club groter met deelname aan de activiteitencommissie (samen met o.a. Gerben Kreuze en Sander Meester). Indertijd was er o.a. de kerstbomenverkoop en een spookactiviteit in de Falieberg (dierengeluiden raden). Verder heeft Hans vele bardiensten in de kantine gedraaid. Op voetbalgebied heeft Hans ook de nodige wedstrijden ten dienste van het voetbal in het algemeen en voor de club en de jeugd in het bijzonder verricht als scheidsrechter.

Man of the match - duel tegen Beilen

Zelf voetballend speelde hij veelal in het 2e team, maar ooit was Hans in een duel van Zuidwolde 1............Man of the match. Weet u het nog........? Waarschijnlijk niet. Op Sint-Maarten (11 november 2012) speelde Zuidwolde een uitduel tegen Beilen. De uitslag van deze wedstrijd was 5-0 in het voordeel van Beilen. U zult zich afvragen, hoe het dan kan, dat Hans in dat ruim verloren duel toch "man of the match" kon worden. Welnu als "verslaggever te velde" kan ik u dat nog haarfijn uitleggen. In de eerste fase van dit duel kregen Frans Capellen (bal net voorlangs) en Steven Berghuis (schot geblokt) namens Zuidwolde de beste kansen. Tegen de verhouding kwam Beilen in de 19e minuut op een 1-0 voorsprong (kopbal Marco Nijland).

Het uiteindelijk beslissende moment viel in de 35e minuut van dit duel. Door matig verdedigend werk bij Zuidwolde brak Beilen over de linkerflank door, waarna doelman Jelmer Timmer de aanvaller van Beilen lichtelijk toucheerde. Een strafschop was terecht, maar een rode kaart was te zwaar naar het oordeel van velen (geel had kunnen volstaan). Doelman Jelmer Timmer moest derhalve het veld verlaten en vervolgens werd veldspeler Hans van de Vegt....... doelman. De strafschop werd benut en zodoende moest Zuidwolde met 10-man een 2-0 achterstand wegwerken. In de resterende tijd tot aan de rust kreeg Sylvano Wildeboer 2 dotten van kansen, maar wist ze helaas niet benutten. Het had zomaar 2-2 kunnen zijn bij rust, maar werd het dus niet. Een ruststand met een 2-0 achterstand. Tevens een rust, die maar liefst 45 minuten duurde !!!!. Wat bleek: dienstdoende scheidsrechter dhr Stoetman uit Hoogersmilde kon de wedstrijd, vanwege een blessure niet verder leiden. Geen nood aan de man, want zijn zoon Stoetman jr. kwam "op de brommer" vanuit Hoogersmilde naar Beilen (prachtig toch) en leidde de 2e helft soeverein. Maar waarom werd nu Hans van der Vegt toch man of the match in dit duel? Welnu alle- in ondertal - scorend weer in de wedstrijd te brengen. Het had alsnog op dat moment 2-1 kunnen worden. Vervolgens brak de "Hans van der Vegt-periode" aan:

In de 55e minuut pakte hij attent een inzet van Beilen. In de 60e minuut pareerde hij met de voet een harde inzet van Beilen. In de 75e, 77e en 79e minuut trad Hans meerdere prima handelend op om een treffer van Beilen te voorkomen. Tussendoor kreeg Steven Berghuis nog een grote kans om voor Zuidwolde te scoren. Het werd andermaal net geen treffer voor Zuidwolde. In de laatste 10 minuten was de pijp - vooral mentaal - leeg bij Zuidwolde en kon Beilen nog 3 x scoren. Ook Beilen gaf aan, dat dit een geflatteerde winst voor hun was en had grote waardering voor veldspeler/keeper Hans van der Vegt.

Daarnaast dient nog genoemd te worden, dat Hans momenteel voorzitter is van de sponsorcommissie. Hans van der Vegt.25 jaar lid, gefeliciteerd!

Afbeeldingen bij dit bericht