Geschreven op 23 april 2017 door Bert Brontsema

HODO 1 - ZUIDWOLDE 1 = 2-4 (2-2)

Angstgegner HODO in eigen huis verslagen

Het heeft meer dan 10 jaar geduurd voordat Zuidwolde eindelijk weer eens in competitieverband won van HODO. Op zondag 2 oktober 2005 won Zuidwolde - tegen de verhouding in - nipt met 0-1 van HODO. Marcel Linthorst zette Zuidwolde toen in de 24e minuut van dat duel op de beslissende 0-1 voorsprong en zege. Toeval of niet, maar juist in de 24e minuut van de wedstrijd van vandaag zette Steven Berghuis met een prachtige goal Zuidwolde op een 0-1 voorsprong. Zuidwolde was wel de betere ploeg, maar liet zich voor rust toch 2x onnodig in de luren leggen door de Hollandschevelders. Gerust werd met een 2-2 stand. Kort na "de thee" scoorde Robin Steenbergen al koppend de o zo belangrijke 2-3 tegen de touwen. Broertje Bastin Steenbergen kon niet achterblijven en besliste feitelijk 6 minuten later definitief de wedstrijd door de 2-4 aan te tekenen. Zuidwolde kreeg vele kansen op meer treffers, maar scoorde niet meer. Daardoor moesten de Zuidwoldigers alert blijven op het fysiek krachtige spel van HODO. Doelman Timmer en zijn verdedigende kompanen hielden in de slotfase knap stand. Eindstand 2-4

Fraaie treffer Steven Berghuis in magische 24e minuut

In de aanvangsfase van dit duel tasten beide teams elkaar af. Veel kansen leverde dat speltype dan ook niet op. Rond de 20e minuut kreeg Zuidwolde steeds meer grip op het duel en ontstonden er kansen voor de roodzwarten. In de 24e minuut van deze wedstrijd was het dan ook raak. Met een prachtige rush liet Steven Berghuis de HODO-verdediging zijn hielen zien en vervolgde met een even fraaie lob. Doelman Marcel Pol was op slag volstrekt kansloos (0-1)

Voorsprong van korte duur

Zuidwolde kon echter slechts van korte duur genieten van deze voorsprong. Bij het uitverdedigen ging doelman Timmer in de fout door de bal abusievelijk in de voeten te plaatsen van HODO-speler Ferdy Tolman. Die liet zich dit buitenkansje niet ontgaan en met een schuiver tekende hij in 26e minuut de gelijkmaker aan (1-1). Kort na deze gelijkmaker lag in de 30e minuut de bal aan de andere kant van het veld op de stip na een overtreding op Stef Raben. Koen Romme scoorde koelbloedig vanaf 11 meter (1-2).

Standaardsituatie inleiding tot gelijkmaker

Ook deze voorsprong kon Zuidwolde niet vasthouden. Zes minuten later gaf Zuidwolde nabij het eigen doelgebied te gemakkelijk een ingooi weg. De verre ingooi werd doorgekopt door de lange Ferdy Tolman, waarna spits Wesley Annen al wegdraaiend de gelijkmaker aantekende (2-2). Dit was ook de ruststand.

Aanjager Mark van de Beld bepalend voor de zege

Binnen 10 minuten in de 2e helft besliste Zuidwolde de wedstrijd. Onder aanvoering van de sterk spelende Mark van de Beld werd steeds meer de druk naar voren gezet. HODO kon daardoor de bal minder goed in de ploeg houden. Al in de 49e minuut was het raak. Een scherpe voorzet vanaf de linkerflank werd knap door Robin Steenbergen bij de 2e paal binnengekopt (3-2). Kort daarna kregen Bastin Steenbergen en Frans Capellen grote kansen om de voorsprong te vergroten, maar beiden misten ternauwernood.

Bastin Steenbergen beslist het duel

Een volgende Zuidwolde-treffer kon dan ook niet uitblijven. Via een fraaie aanval over de rechterflank zetten Frans Capellen en Stef Raben in de 55e minuut uiteindelijk Bastin Steenbergen vrij voor doelman Marcel Pol. Met een fraaie schuiver gaf Bastin Steenbergen doelman Pol geen enkele kans (4-2). In de vervolgfase van dit duel kregen Koen Romme en Frans Capellen meerdere goede mogelijkheden om de voorsprong te vergroten, hetgeen echter niet lukte. Hierdoor bleef HODO geloof houden in een beter resultaat. Zeker in de slotfase werd met veel fysieke inzet getracht doelpunten te forceren. De verdediging van Zuidwolde onder aanvoering van doelman Jelmer Timmer gaf geen krimp. Al met al een verdiende en historische 2-4 overwinning voor Zuidwolde.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman (Leon Schoemaker), Mathijs Steenbergen, Stefan Liezen, Steven Berghuis, Mark van de Beld, Bastin Steenbergen, Koen Romme, Stef Raben, Frans Capellen, Robin Steenbergen.

Man v.d. wedstrijd:  Mark van de Beld