Geschreven op 10 november 2021 door Bestuur VV Zuidwolde

In Memoriam Jans Klomp

Maandag jl. bereikte ons het droevige bericht dat ons zeer gewaardeerde lid Jans Klomp is overleden. Sinds kort voelde hij zich niet fit, hij verzwakte en overleed afgelopen zondag op 87-jarige leeftijd.

Jans was meer dan 60 jaar lid van de VV Zuidwolde en was tot voor kort zeer betrokken bij het voetbalgebeuren op het sportpark. Lopend achter de rollator kwam hij naar het sportpark en volgde vrijwel alle wedstrijden en/of trainingen van zijn kleinzonen Robin, Mathijs en Bastin Steenbergen. Voor aanvang van de thuiswedstrijd(en) kwam Jans altijd even koffie halen in de kantine en stond daarna tijdens de warming-up bij het poortje van het hoofdveld. Dat gaf een vertrouwd gevoel. Ook na afloop van de wedstrijden zat Jans graag nog even gezellig tussen de jongelui, samen een broodje frikandel eten en een beetje ouwehoeren met selectiespelers die hem nauw aan het hart lagen. Zijn blik, zijn ondeugende en betekenisvolle blik, half over zijn bril heen kijkend, straalde trots en vertrouwen uit. Een gave om zo subtiel aandacht en warmte te geven. Jans kende iedereen en betekende veel voor zijn omgeving.

Ook met de uitwedstrijden ging Jans mee (in de bus), de laatste wedstrijd waar hij bij aanwezig was, was de wedstrijd Dalen – Zuidwolde op 24 oktober jl. De allermooiste herinneringen had Jans aan de tijd dat Robin, Mathijs en Bastin met zijn drieën in Zuidwolde 1 speelden. Jans kreeg in 2017 tijdens de ALV een onderscheiding voor zijn 60-jarig lidmaatschap. In zijn jonge jaren speelde Jans als middenvelder in het eerste van de VV Zuidwolde. In ons archief kwamen we nog een wedstrijdformulier tegen uit 1959. Het is van een wedstrijd van het eerste tegen IJhorst. Daar lezen we verder bekende namen als Appe Bartelds. Henk(ie) Hoekman, Jan Koster, Piet Bakker, Roelof Schrotenboer en Eppe Buning. Na Jans actieve voetbalcarrière was hij jarenlang voorzitter van de Supportersvereniging van de VV Zuidwolde.

Wij zijn aangedaan door zijn plotselinge overlijden en zullen ‘turbo Jans’ heel erg missen. Tegelijk zijn we heel dankbaar wat Jans Klomp voor onze club heeft betekend.

Wij wensen de familie Klomp en de familie Steenbergen veel sterkte toe.

Bestuur VV Zuidwolde

Afbeeldingen bij dit bericht