Geschreven op 30 oktober 2014 door Peter Roosendaal

Nieuwsbrief samenwerking Voetbal Zuidwolde (6)

Uitgave 6; september 2014

Dag voetballiefhebbers,

Woensdagavond 22 oktober is de Fusiebegeleidingscommissie (FBC), weer bijeen geweest. Samen met de 3 voorzitters van v.v. Zuidwolde, ZZVV en JVZ en Linda Demmink van de KNVB hebben de verschillende werkgroepen elkaar geïnformeerd over de huidige stand van zaken.

Tijdpad
Bij de verschillende voetbalgeledingen is er overleg geweest met de besturen en verschillende commissies over met name het ambitieuze tijdpad en datum van ingang van de fusie.
De beide voorzitters Bert Kruit en John Slagter hebben de commissie gevraagd om af te wijken van de gegeven opdracht.

Zij geven aan het huidige tijdpad aan te willen houden, maar vragen toestemming om bij de eventuele fusie, de indeling van de teams 1 jaar later in te laten gaan. Dit om meer tijd te hebben om praktische zaken zoals o.a. het afstemmen van de contracten met trainers en sponsoren, te kunnen regelen. De commissie gaat akkoord met deze aanpassing.

Concreet betekent dit het volgende:

• De werkgroepen gaan volgens het aangegeven tijdpad door met de concrete uitwerking van de opdrachtformulering.
  • In het voorjaar 2015 zal vanuit de FBC een concreet uitgewerkt fusieplan aangeboden worden aan de besturen.
  • In dit plan zal aangegeven worden dat de fusie, gekoppeld aan de voorstellen vanuit de FBC, in zal gaan per 1 juli 2015, maar dat de 3 voetbalgeledingen nog 1 jaar in de huidige opzet zullen doorgaan onder aansturing van het bestuur van de nieuwe vereniging.
  • Met ingang van het seizoen 2016-2017 zullen de ontbrekende aspecten van de voorgestelde opzet van het fusieplan ingaan.
  • De huidige besturen zullen het uitgewerkte fusieplan van de FBC voorleggen aan de ledenvergaderingen van beide verenigingen.
  • De ledenvergaderingen zullen vervolgens in april 2015 een uitspraak doen.

Aandachtspunten m.b.t. de werkgroepen

• Werkgroep technisch beleid

In verband met andere activiteiten heeft Piet Boverhof afgezien van deelname aan de FBC. Gelukkig is Henk Dekker bereid gevonden de plaats in te nemen. Samen met Jan Dragt zal hij de aansturing van de werkgroep op zich nemen.
In deze werkgroep is met name de keuze van de speeldag van de nieuwe vereniging aan de orde geweest. Hierbij speelden de emoties vanzelfsprekend een grote rol. Voorlopig is afgesproken dit punt te parkeren en eerst bezig te gaan met de uitwerking van de andere punten van de opdrachtformulering.

• Werkgroep cultuur

De werkgroep is bezig met het ontwikkelen van een enquête waarbij de leden van de 3 voetbalgeledingen de kans krijgen mee te denken en hun inbreng te hebben bij de ontwikkeling naar een nieuwe vereniging.

• Werkgroep financiën

Bij inventarisatie bleek opnieuw dat de drie geledingen financieel gezond zijn. De financiën hoeven geen breekpunt te zijn voor een fusie. Geconstateerd wordt dat de fusie kansen biedt voor een goed sponsorbeleid.
Aandachtpunten zijn de overdracht van de activa, van wie is wat, wat doet de privatisering en de terugtrekkende gemeente en wat kunnen we verwachten van de gemeente.

• Werkgroep accommodatie

De benodigde grootte van de toekomstige kantine en nevenruimten wordt bepaald door de verenigingsgrootte, de mogelijke concentratie op een speeldag en het toekomstige voetbalniveau van de prestatie-elftallen. Dat betekent dat deze werkgroep contact zal leggen met de andere werkgroepen om verder te kunnen met de uitwerking.

• Werkgroep Bestuur en organisatie:

Uit de diverse gesprekken blijkt dat er bij de aansturing van de verenigingen veel gedaan wordt door weinigen. Expertise binnen de verenigingen is er voldoende om een goed bestuur te kunnen vormen. Aandacht voor het vrijwilligersbeleid zal speerpunt (moeten) worden. Een van de opties is dat er een omslag plaats zal vinden van de vrijwillige vrijwilliger naar de verplichte vrijwilliger met keuzevrijheid. Er zal een precieze inventarisatie moeten plaats vinden van de vrijwilligerstaken.

Klankbordbijeenkomsten
Inmiddels is de stuurgroep van de FBC 2 zaterdagochtenden aanwezig geweest op het sportpark om ideeën te inventariseren, vragen/opmerkingen m.b.t. de fusie aan te horen en waar mogelijk te beantwoorden. M.a.w. om hun klankbordfunctie in de praktijk te brengen.
Voor de duidelijkheid: dit geldt niet alleen voor de leden van de FBC, maar voor alle leden!!!!
De volgende klankbordbijeenkomsten vinden plaats op de volgende zaterdagen:

• 8 november (bestuurskamer Zuidwolde),
  • 22 november (bestuurskamer ZZVV)
  • 13 december (bestuurskamer Zuidwolde).

Titus Kok, Jan Nikkels en Peter Roosendaal zijn aanwezig van 11.00 – 12.00 uur.
Oproep: maak hier gebruik van!!!!

Vervolgtraject

• Woensdag 19 november: Volgende bijeenkomst FBC in kantine van ZZVV
  • Woensdag 26 november: Informatieavond huidige stand van zaken m.b.t. de fusie bij ZZVV
  • Donderdag 27 november: Informatieavond huidige stand van zaken m.b.t. de fusie bij v.v.Zuidwolde

Op beide informatieavonden zal de FBC zoveel mogelijk aanwezig zijn en de leden informeren over de huidige stand van zaken. Uiteraard is er n.a.v. de presentatie gelegenheid tot het stellen van vragen Op beide informatieavonden zijn spelers en speelsters en begeleiding van JVZ van harte welkom. T.z.t. zal er nog een aparte uitnodiging voor deze informatieavonden verschijnen.

Tot zover deze zesde nieuwsbrief.

Namens de FBC,

Peter Roosendaal.