Geschreven op 26 oktober 2018 door Bert Brontsema

Voorbeschouwing Dalfsen 1 - Zuidwolde 1

De lange mannen van SV Dalfsen: René Eijkelkamp en Maarten Pouwels

Na 35 jaar keert de wedstrijd Dalfsen 1 - Zuidwolde 1 weer terug op de wedstrijdkalender. In het seizoen 1983-1984 speelden beide teams voor het laatst in competitieverband tegen elkaar. In dat seizoen werd Dalfsen kampioen in de 1e klasse A van de (KNVB - ZVB = Zwolse Voetbalbond) met 22 wedstrijden en 35 punten (doelsaldo 43-17) en Zuidwolde eindigde toen op 2e plaats met 22 wedstrijden en 31 punten (doelsaldo 45-25). Opdat u het maar weet. De SV Dalfsen heeft bekende spelers voortgebracht, die bekend waren /zijn in het betaalde voetbal, t.w. René Eijkelkamp en Maarten Pouwels. Hun belangrijkste overeenkomsten zijn: hun lengte en hun scorend vermogen. René Eijkelkamp kent een lengte van 1.95 meter en Maarten Pouwels is maar liefst 2.00 meter.

René Eijkelkamp

De belangrijkste coryfee bij SV Dalfsen is toch wel René Eijkelkamp. Als tiener (16 jaar oud) speelde René Eijkelkamp in het seizoen 1980-1981 met SV Dalfsen 1 tegen VV Zuidwolde op Woltingeslag. Reeds toen kon men zien, dat deze toenmalige jongeman iets in zijn mars had. René Eijkelkamp oogde met name vanwege zijn lengte bepaald niet als een speler met een fluwelen balaanname. Fysiek oogde hij houterig. De anekdote gaat zelfs, dat hij ooit eens struikelde over de middellijn. Ondanks zijn beperking maakte deze grillige linkerspits later furore bij Go Ahead Eagels, FC Groningen, KV Mechelen en Club Brugge, PSV en Schalke '04. In 471 gespeelde wedstrijden in het betaalde voetbal trof René Eijkelkamp 135 x de roos. Tevens kwam René Eijkelkamp 6x uit voor het Nederlands elftal. Ook als assistent-coach/spitsentrainer/adviseur was hij werkzaam bij FC Twente, PSV, Go Ahead Eagels en het Nederlands elftal; chapeau René Eijkelkamp.

Maarten Pouwels (20 jaar)

In de voetsporen van René Eijkelkamp debuteerde Maarten Pouwels in het seizoen 2016-2017 ook al op jonge leeftijd in de hoofdmacht van SV Dalfsen. In het kampioensjaar 2017-2018 trof de 2 meter lange Maarten Pouwels 17x de roos voor SV Dalfsen. Zijn schutterskwaliteiten bleven niet onopgemerkt want Maarten Pouwels speelt sinds dit seizoen bij de koploper in de 1e divisie Go Ahead Eagles. Onder coach John Stegeman scoorde hij inmiddels 2x voor de ploeg uit Deventer. De voetbalkwaliteiten heeft Maarten Pouwels niet van een vreemde; zijn opa Gerrit Borghuis kende als verdediger eind jaren '50 tot en met het seizoen 1970-1971 een rijke voetbalhistorie langs de velden bij GVAV (nu FC Groningen), Go Ahead Eagels, Heracles, DWS Amsterdam (voormalig kampioen van Nederland in de eredivisie), PEC Zwolle en Kansas City Spurs (USA). Een goalgetter was hij niet, maar menig oudere zal de naam van Gerrit Borghuis nog goed in de oren klinken.

S.V. Dalfsen is een gerenommeerde club derhalve, die in enkele jaren tijd opklom van de 5e klasse naar thans de koppositie in de 2e klasse L. Afgelopen zondag verspeelde SV Dalfsen haar eerste wedstrijdpunten door een gelijkspel tegen Heerde. Zuidwolde pakte daarentegen afgelopen zondag haar eerste wedstrijdpunten door een eclatante 4-0 zege op hekkensluiter SC Erica. Al met al reden genoeg om deze historische wedstrijd na 35 jaar weer terug te zien op de wedstrijdkalender en op de velden.

Zuidwolde 2 ging afgelopen zondag met 4-2 kopje onder in het verre Oude Pekela (Noordster 2). Komende zondag speelt de ploeg van de 3 J's thuis op Woltingeslag een belangrijk duel tegen het nog puntloze SC Erica 2. Een overwinning kan de ploeg zeker goed gebruiken. Moedig de ploeg zondagmorgen derhalve aan, aanvang 11.00 uur.

Zuidwolde 4 stuntte afgelopen zondag in de beker door SVV'04 3 in Schoonebeek met 1-3 klop te geven. In de volgende bekerronde speelt Zuidwolde 4 op 16 december a.s. thuis tegen Asser Boys 3. De Assenaren versloegen afgelopen zondag Drachten 5 met 7-2.

Zondag a.s. speelt Zuidwolde 4 (de nr. 2 in de competitie) een belangrijk competitieduel uit tegen SC Erica 4 (de nr. 5 in de competitie). Aanvang 10.00 uur.

FC ECHTEN (Zuidwolde 5) speelt zondag a.s. eveneens een thuiswedstrijd op Woltingeslag gaat men de strijd aan tegen USV 3. Vooral zal de strijd aangegaan worden om het maken van doelpunten, want dat is tot op dit moment het manco voor de Echtenaren. Tot dusver heeft men 4 wedstrijden gespeeld en 1 punt. Het doelsaldo is veelzeggend: 1 voor en 4 tegen. Wie gaat er scoren voor de Echtenaren?. Aanvang van de wedstrijd: 10.30 uur.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams voor komend weekeinde weer veel succes toe.

Afbeeldingen bij dit bericht