Geschreven op 23 september 2016 door Bert Brontsema

Voorbeschouwing ZUIDWOLDE 1 - S.V. DEDEMSVAART 1

Wie staat op?

Afgelopen zondag was een wedstrijddag met tegenstellingen. Op de zondagochtend/middag speelde het reserveteam van ZUIDWOLDE een puike en strijdbare partij tegen het reserveteam van ROLDER BOYS. Een groot gedeelte van de wedstrijd speelden de manschappen van coach Henri Vogelzang met 10 man. Ondanks dit ondertal streed het team met verve en passie en behaalde een prima teamresultaat (3-3 gelijkspel, met zelfs mogelijkheden op winst). Chapeau mannen. Bij de hoofdmacht van ZUIDWOLDE wil het echter tot op dit moment niet zo lukken. Na het eerdere forse verlies tegen SV EPE (7-1), volgde afgelopen zondag een dito verlies tegen dit keer HEERDE. Evenals tegen SV EPE begon ZUIDWOLDE zeker niet slecht aan het duel en was in het eerste kwartier de bovenliggende partij. Kansen kreeg ZUIDWOLDE ook, maar er zal wel gescoord moeten worden.

Na het eerste kwartier en vervolgens de 1-0 voor HEERDE was de wedstrijd feitelijk gelopen, waarbij te gemakkelijk de goals werden weggegeven. Een ander belangrijk punt was toch wel, dat gaandeweg de 2e helft bij (te) velen "de kopjes naar beneden gingen". Ik zou zeggen: neem een voorbeeld aan Zuidwolde 2, alwaar men ondanks de tegenslag massaal als groep bleef strijden voor een sterk resultaat. Eenieder deed er "een tandje bij".

Een goed voorbeeld doet goed volgen. Succes mannen a.s. zondag thuis tegen S.V. Dedemsvaart. "De Voarters" hebben jarenlang in de Oostelijke klasse van de KNVB gespeeld en spelen sinds 2 seizoenen in KNVB afd. Noord. Afgelopen seizoen promoveerde DEDEMSVAART vanuit de 4e klasse naar de 3e klasse. SV Dedemsvaart maakt een soortgelijke ontwikkeling mee als ZUIDWOLDE in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw. Ook Zuidwolde speelde indertijd aanvankelijk in de Oostelijke klasse van de KNVB. Na de overgang naar de afd. Noord van de KNVB kende Zuidwolde indertijd succesvolle jaren met uiteindelijk promotie naar de top van de 2e klasse. SV Dedemsvaart staat thans met 2 winstpartijen en 1 gelijkspel in de top van de 3e klasse.

Het voetbalweekeinde wordt opgevrolijkt met de lady's night op de vrijdagavond. Op sportpark "Het Zandmeer" in Kerkenveld speelt de koploper, het damesteam van vv ZUIDWOLDE, 3 wedstrijden tegen respectievelijk USV, VVAK en Hoogeveen.

Zuidwolde 2 speelt zondag a.s. een uitwedstrijd tegen SVV'04 2 uit  Schoonebeek. De situatie in het "Schoonebeekse" is te vergelijken met de situatie bij ZUIDWOLDE. Ook het 1e team van SVV'04 draait met 1 punt uit 3 wedstrijden nog niet naar wens. Het reserveteam van SVV'04 staat op de 8e plaats in de 1e klasse en Zuidwolde 2 op de 5e plaats. Het puntverschil is minimaal (1 punt in het voordeel van Zuidwolde). Het doelsaldo kent een zekere gelijkenis; Zuidwolde 2 heeft een doelsaldo van 10-9 en SVV'04 2 heeft een doelsaldo van 9-10.

Zuidwolde 3 heeft met 2 verliespartijen een stroeve start. Zondag a.s. heeft men tegen het eveneens nog puntloze S.C. EMMELOORD 4 kansen om het geschonden blazoen weer op te poetsen.

ZUIDWOLDE 4 speelt zondag a.s. thuis tegen Weerdinge 3. Weet ZUIDWOLDE 4 andermaal - na de eerdere 10-0 zege op EHS '85 3 - opnieuw een overwinning binnen te slepen? Komt dat zondag a.s. zien op sportpark Woltingeslag.

Ook "DE  ECHTEN" treden zondag a.s. in het strijdperk. FC ECHTEN (Zuidwolde 5) is - met 2 overwinningen - als een raket uit de startblokken geschoten. Samen met RAPTIM 6 en WEITEVEENSE BOYS 3 zijn de Echtenaren koploper in hun klasse. Zondag a.s. speelt FC ECHTEN thuis op Woltingeslag tegen "De Treffer '16 2". Tegen wie zult u zeggen? "De Treffer ‘16 2” of beter gezegd het voormalige TEVV uit Tweede Exloërmond. Aldaar zijn de zaken na het afgelopen seizoen op aandrang van de leden van TEVV weer genormaliseerd. TEVV bestaat niet meer. Daarvoor in de plaats is gekomen: De Treffer '16.

Het bestuur van VV Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams veel succes toe.