Geschreven op 08 december 2016 door Bert Brontsema

Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Stanfries 1

Goede serie neerzetten - "de Echten" - winterstop- bingo

Afgelopen zondag deed Zuidwolde 1 goede zaken door het uitduel tegen Steenwijk verdiend met 1-3 te winnen. De uitslag had nog wel wat hoger kunnen uitvallen. Komende zondag wordt de eerste competitiehelft van het seizoen 2016-2017 afgesloten met een thuisduel tegen STÂNFRIES uit Appelscha. Voor zover bekend speelt Zuidwolde voor het eerst in haar bestaan tegen STÂNFRIES.

Omtrent de naam en de historie van STÂNFRIES kunnen we het volgende vertellen. Bij de definities van de naam STÂNFRIES zien we als eerste betekenis: "De ECHTE Fries".

Zuidwolde 5 /FC Echten heeft er dus - net over "de grup" met de provincie Friesland - een naamgenoot bij. STÂNFRIES is opgericht in het jaar 1931. Sedert 1998 is de club opgegaan in "Omnisportvereniging AFC", met daarbij als sportonderdelen naast het voetballen, badminton, volleybal en gymnastiek. Een Omnisportvereniging is een oude verenigingsstructuur, die wellicht in de toekomst voor vele verenigingen nieuwe impulsen zou kunnen krijgen.  Binnen de "Omnisportvereniging AFC" speelt de voetbal onder de naam "STÂNFRIES. STÂNFRIES speelde veelal in de Friese afdeling van de KNVB. In de achterliggende 10 jaar is men opgeklommen van de 6e klasse naar thans de 3e klasse. Hoewel STÂNFRIES momenteel op de laatste plaats in de competitie (3e klasse D) staat is deze opwaartse groei naar thans de 3e klasse bijzonder knap te noemen.

ZUIDWOLDE 1 heeft na een moeizaam begin van de competitie "de weg omhoog" gevonden en staat thans op de 9e plaats in de competitie. Het zou mooi zijn als de equipe van coaches Jarrisch Keizer en Gerald Kreuze zondag a.s. het duel tegen STÂNFRIES mag winnen. Bij winst kan men wellicht nog een plaatsje op de ranglijst stijgen. Het zou een mooi eind van het jaar 2016 kunnen worden.

Zuidwolde 2 herpakte zich na de nederlaag tegen Valthermond (4-5 nederlaag) knap door het duel tegen Wildervank 2 met 2-1 te winnen. Zondag a.s. speelt Zuidwolde 2 een uitduel tegen STADSKANAAL 3.

Zuidwolde 3 heeft vrijaf.

Zuidwolde 4 speelt zondag a.s. een uitwedstrijd tegen EHS'85 3 (Emmerhout). Bij winst kan Zuidwolde 4 de eerste seizoenshelft als de nr. 2 in de competitie afsluiten.

"Onze Echten/Zuidwolde 5" spelen zondag a.s. eveneens een uitwedstrijd tegen VIOS 3 (Oosterhesselen). Bij winst kunnen ook de "Echtenaren" de 1e seizoenshelft afsluiten op de 2e plaats in hun competitie.

MAAR EERST WORDT ER VRIJDAGAVOND EEN MOOIE BINGO GEORGANISEERD DOOR ONZE SUPPORTERSVERENIGING, MET FANTASTISCHE PRIJZEN.

Verder wenst het bestuur van vv ZUIDWOLDE alle Zuidwoldiger teams komend weekeinde weer veel succes toe.

[MeE1]