Geschreven op 23 augustus 2015 door Bert Brontsema

Wacker - Zuidwolde = 2-3 (0-0)

Zuidwolde knokt zich terug in de wedstrijd
In de eerste bekerwedstrijd trof ZUIDWOLDE in streekgenoot WACKER uit DE WIJK een meer dan lastige tegenstander. De oefencampagne was voor WACKER tot op heden bepaald niet succesvol verlopen. Als gevolg daarvan speelde WACKER uiterst behoudend en liet ZUIDWOLDE de wedstrijd maken. ZUIDWOLDE werd daardoor gedwongen in kleine ruimtes te spelen, hetgeen aanvankelijk niet goed verliep. Het tempo lag te laag en ook aan de precisie schortte het nodige. WACKER speelde puur op de counter en maakte het ZUIDWOLDE bijzonder lastig.

Pal na rust scoorden Rob van Luin en Joost van der Weide kort na elkaar vanuit de counter de 1-0 en 2-0 voor WACKER. Kennelijk had ZUIDWOLDE deze achterstand nodig om beter te gaan spelen. Mede door het toepassen van een aantal wissels wist ZUIDWOLDE in het laatste kwartier WACKER alsnog over de knie te leggen. De doelpunten werden gemaakt door Marcel Linthorst 2x en Stefan Liezen.
In blessuretijd had ZUIDWOLDE nog enkele goede mogelijkheden om de zege - op het vermoeide WACKER - nog meer glans te geven.

Weinig verheffende 1e helft
Al vanaf de 1e minuut was het zichtbaar, dat Wacker op de counter voetbalde. Het spel speelde zich in grote delen af op de helft van Wacker. Er lag daarmee veel ruimte achter de verdediging van Zuidwolde. Ook in de 1e helft moest ZUIDWOLDE bij uitvallen van Wacker goed bij de les zijn. Rob van Luin en Mark Kramer kregen daardoor spaarzame kansen om Wacker op voorsprong te schieten. Doelman Timmer was echter steeds paraat. ZUIDWOLDE had veel moeite met deze spelwijze van Wacker. Pas in de slotfase van de 1e helft kreeg ZUIDWOLDE een tweetal kansen via Frans Capellen en Marcel Linthorst. Gescoord werd er echter niet. Rust 0-0.

WACKER steekt het lont aan
Direct na rust kreeg ZUIDWOLDE via Frans Capellen en Jarmo de Jonge kansen om te scoren, hetgeen echter niet lukte. Aan de andere kant liet Rob van Luin namens WACKER zien hoe het wel moest. In de 51e minuut counterde Wacker richting het doel van Jelmer Timmer, waarna uiteindelijk Rob van Luin doeltreffend uithaalde (1-0). Nog amper bekomen van de schrik lag 3 minuten later ook de 2-0 tegen de touwen. In eerste instantie stuitte de bal via onderkant lat weer het veld in, waarna Joost van der Weide doelman Jelmer Timmer het nakijken gaf (2-0).

Zuidwolde herpakt zich
Zuidwolde bracht met Peter Nijboer, Wessel Buning en Tiemen Wegman 3 nieuwe wissels in. De wissels brachten nieuwe energie in de ploeg en ZUIDWOLDE begon nadrukkelijk steeds meer greep op de wedstrijd te krijgen. E.e.a. ook doordat bij WACKER langzamerhand "de tank" leeg was. Kansen voor Marcel Linthorst, Koen Romme, Stefan Liezen en Jarmo de Jonge waren voorboden voor een kanteling van de wedstrijd.

Aansluitingstreffer Marcel Linthorst
In de 73e minuut was het dan eindelijk raak. Op circa 25 meter van de goal speelde Marcel Linthorst zich knap vrij, waarna zijn harde inzet in de verre hoek belande (2-1). Voor het publiek was het voelbaar dat er nog meer in het vat zat voor ZUIDWOLDE. WACKER kon amper meer uit haar verdediging gekomen en ZUIDWOLDE kreeg steeds meer en ook betere kansen. In de 83e minuut brak Frans Capellen over de rechterflank door, waarna zijn assist door Marcel Linthorst(en mogelijk nog getoucheerd door een verdediger van Wacker) de gelijkmaker aantekende (2-2).

Beslissende treffer Stefan Liezen
In de 89e minuut bezegelde Stefan Liezen het lot van WACKER. Eerst kon doelman Bram Tijink ternauwernood een harde inzet van Marcel Linthorst nog keren. In de rebound schoot vervolgens Stefan Liezen raak (2-3). In blessuretijd hadden Marcel Linthorst en Frans Capellen goede mogelijkheden om de score nog te vergroten. De precisie ontbrak daarvoor echter. Uiteindelijk won Zuidwolde verdiend met 2-3, maar al met al was dit een uiterst leerzame wedstrijd

Opstelling Zuidwolde:
Jelmer Timmer, Leon Schoemaker (Peter Nijboer), Mathijs Steenbergen, Jerry Dekker (Tiemen Wegman), Koert Bouman, Bastin Steenbergen (Wessel Buning),Stefan Liezen, Koen Romme, Frans Capellen, Marcel Linthorst en Jarmo de Jonge.

Man v.d. wedstrijd: TEAM ZUIDWOLDE