Geschreven op 31 augustus 2014 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Oldemarkt 1 = 4-1 (0-1)

Zuidwolde slaat na rust toe
In het 3e bekerduel revancheerde Zuidwolde zich knap van het midweekse verlies tegen TEVV. Tegenstander OLDEMARKT was een oude bekende voor de roodzwarte equipe van Geert Oosterloo. De afgelopen 2 seizoenen troffen beide teams elkaar in de competitie en in die wedstrijden ontliepen beide ploegen elkaar amper. Ondanks de royale overwinning voor ZUIDWOLDE was er ook in deze wedstrijd lange tijd sprake van weinig krachtsverschil. Bij rust leidde Oldemarkt met 0-1, dankzij hun beste man Wouter van de Vegt. Direct na rust zorgde Gerald Kreuze voor de gelijkmaker, waarna Frans Capellen in de 59e minuut Zuidwolde op voorsprong schoot. Op dat moment was het verzet van Oldemarkt gebroken en wist spits Wessel Buning met de voet en het hoofd de 4-1 eindstand op het scorebord te brengen.

Over en weer gevaarlijke counters
In de beginfase van de wedstrijd kreeg Zuidwolde in de 7e minuut de eerste kans. Via goed voorbereidend werk van Bastin Steenbergen belande de bal uiteindelijk op het hoofd van Mathijs Capellen, wiens kopbal echter naast ging.
In de 10e volgden er aan beide zijden gevaarlijke counterkansen. Allereerst brak Oldemarkt over de linkerflank door. De scherpe voorzet werd door Hidde Weemstra volkomen gemist, waarna Zuidwolde direct naar de andere kant counterde via met name Frans Capellen en Wessel Buning. Bij de 2e paal ging de inzet van Wessel Buning echter net naast het doel van Oldemarkt-doelman Willem Jansen. Vervolgens miste Oldemarkt in de 17e minuut een goede kans om te scoren. De beste kans was echter in de 19e minuut voor Frans Capellen. Diens inzet kon doelman Jansen in een reflex met de knie neutraliseren.

Treffer Wouter van de Vegt
Kort daarop viel in de 22e minuut alsnog een treffer te bewonderen. Deze werd door Oldemarkt gescoord door hun beste speler Wouter van de Vegt (0-1). In die fase van de wedstrijd was Oldemarkt de bovenliggende partij en kreeg Zuidwolde sporadisch een kans.
De beste kans voor Zuidwolde werd in de 31e minuut echter gecreëerd door geklungel in de verdediging van Oldemarkt. Doelman Jansen was feitelijk al gepasseerd, maar Toon Flokstra kon met enige mazzel een “zgn. Eigen Tor” voorkomen. Tot aan de rust gebeurde er vervolgens weinig verheffends.

Gerald Kreuze stookt het vuurtje op
Met het inbrengen van Peter Nijboer en Steven Berghuis kwam Zuidwolde bijzonder sterk uit de rust. De bal was amper weer aan het rollen gebracht of een voorzet van Frans Capellen werd door Gerald Kreuze achter doelman Willem Jansen geknald (1-1).
In de 50e minuut had Frans Capellen de 2-1 op de schoen, na een goed wegdraaiende actie. Helaas leverde dit geen treffer op. Nadat Hidde Weemstra in de 58e minuut namens Oldemarkt een kans had laten liggen volgde een goed lopende aanval van Zuidwolde over de rechterflank. Een goede voorzet van Leon Schoemaker werd ingeschoten door Wessel Buning. Doelman Jansen kon de bal onvoldoende verwerken, waarna Frans Capellen er als de kippen bij was om bij de 2e paal te scoren (2-1)

Wedstrijd gelopen koers
Vanaf dat moment was de wedstrijd feitelijk een gelopen koers. Ondanks de achterstand bleef Oldemarkt nadrukkelijk op de counter spelen en liet Zuidwolde het spel maken. Desondanks kreeg Oldemarkt in de 62e en 67e minuut een kans via andermaal Wouter van de Vegt en Johan Fleer. Met name de inzet van Johan Fleer werd prima gekeerd door Zuidwolde-doelman Jelle Verburg.

Spitsengoals Wessel Buning
In de 70e minuut besliste Wessel Buning de wedstrijd door de 3-1 binnen te schieten. De mooiste goal bewaarde hij echter tot op het laatst. Na een soepel lopende aanval van Zuidwolde volgde op het juiste moment in de 75e minuut vanaf de rechterflank een fraaie voorzet van Tiemen Wegman, waarna Wessel Buning met een strakke kopbal doelman Willem Jansen het nakijken gaf (4-1). In de resterende tijd gebeurde er verder weinig, zodat Zuidwolde de bekersessie met een 4-1 overwinning goed afsloot.

Opstelling Zuidwolde
Jelle Verburg, Elwin Bruins (Steven Berghuis), Martijn van Meurs, Tiemen Wegman, Robin van Goor, Bastin Steenbergen (Peter Nijboer), Leon Schoemaker, Mathijs Capellen (Hans van de Vegt), Gerald Kreuze, Wessel Buning en Frans Capellen.