Geschreven op 11 december 2016 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Stânfries 1 = 1-1 (0-0)

slappe 1e helft breekt Zuidwolde op

Ondanks 90% balbezit en legio kansen mocht Zuidwolde blij zijn met de puntendeling. Pas in de 88e minuut pegelde Stefan Liezen de meer dan verdiende gelijkmaker tegen de touwen. Ondanks legio kansen wist Zuidwolde het duel niet te winnen. Oorzaak van het genoegen moeten nemen met deze puntendeling was vooral gelegen aan de veel te slap begonnen 1e helft. Ook in die fase kreeg Zuidwolde voldoende kansen, maar was niet doortastend genoeg. Hierdoor liet Zuidwolde ongewild en onnodig Stânfries in de wedstrijd komen. Ondanks een gigantisch overwicht mocht Zuidwolde uiteindelijk blij zijn met deze puntendeling.

eindpass onvoldoende

Vanaf de 1e minuut was Zuidwolde de bovenliggende partij en kreeg direct al de nodige kansen. Al in de eerste 10 minuten kreeg Zuidwolde 3 goede mogelijkheden om te scoren. Te vaak was echter de eindpass onvoldoende. In die fase werd ook een treffer van Robin Steenbergen - vanwege hands - afgekeurd.

doelman Roelof Luxen groeit in de wedstrijd

Zuidwolde ging vervolgens te lankmoedig en te slap spelen in de verwachting dat een doelpunt wel zou komen. Een doelpunt leek er ook te komen, maar dan wel aan de andere kant. In de 13e minuut volgde een sporadische uitbraak van Stânfries over de linkerflank. De perfecte voorzet leek vervolgens door Cas de Jonge binnen geschoten te worden, maar hij maaide volledig over de bal heen.  Een geschrokken Zuidwolde kreeg vervolgens grote mogelijkheden via Mathijs Steenbergen, Frans Capellen en Bas Hempen. Stânfries-doelman Roelof Luxen keerde al deze doelpogingen. Gerust werd derhalve met  0-0.

onvoldoende rendement sterke 2e helft zuidwolde

Direct vanaf de aftrap in de 2e helft zette Zuidwolde er een tandje bij. Stânfries werd fors onder druk gezet, waardoor het "eenrichtingsverkeer" werd richting het doel van keeper Roelof Luxen. Eerst knalde  Stef Raben snoeihard tegen de onderkant lat en vervolgens kopte Robin Steenbergen net naast. In de 53e minuut scoorde Stânfries volledig "uit het niets" en door geklungel in de Zuidwoldiger-defensie de 0-1 tegen de touwen door een goal van invaller Danny Stoker. Een domper van jewelste voor Zuidwolde.

kans op kans zuidwolde

Zuidwolde zette vervolgens nog meer druk en kreeg kort achter elkaar in de 64e en 65e minuut prima schotkansen via Stefan Liezen. Doelman Luxen was echter niet te vermurwen en keerde beide schoten vakkundig. Inmiddels was Robin Steenbergen vervangen door Mark Tiggelaar, die vervolgens in de 71e en 75e minuut twee mogelijkheden kreeg om te scoren. Ook hij stuitte op doelman Luxen.

late gelijkmaker Stefan Liezen

Nadat een handsbal in het strafschopgebied van Stânfries in de 80e minuut niet bestraft werd met een strafschop leek Zuidwolde af te stevenen op een nederlaag. Met de moed der wanhoop ging "laatste man" Stefan Liezen inde 88e minuut mee in de aanval en zijn snoeiharde inzet was doelman Roelof Luxen te machtig (1-1). In de resterende tijd kreeg Zuidwolde nog 2 mogelijkheden voor de winst. Het mocht echter niet baten. Eindstand 1-1.

opstelling zuidwolde:

Jarno Bruins Slot (Jelmer Timmer), Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Leon Schoemaker, Steven Berghuis, Bastin Steenbergen, Koen Romme, Stef Raben, Bas Hempen, Frans Capellen, Robin Steenbergen (Mark Tiggelaar).

Man v.d. wedstrijd: Mathijs Steenbergen