Geschreven op 11 oktober 2015 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Zwartemeer 1 = 1-0 (0-0)

Zuidwolde doet goede zaken
Zelf een topper winnen en de concurrentie verliest, dan doe je goede zaken. Dat was in een notendop het verhaal van het duel tussen ZUIDWOLDE versus ZWARTEMEER. Op de overwinning viel niets af te dingen. ZUIDWOLDE deelde de lakens uit en had al voor rust duidelijk op voorsprong moeten komen. Dit lukte niet en zo werd gerust met een 0-0 stand.
Kort na rust scoorde de voor zijn team knokkende en beste man van het veld Marcel Linthorst de belangrijke 1-0 in de 55e minuut. Ook daarna kreeg Zuidwolde prima kansen om de wedstrijd vroegtijdig te beslissen. Dat gebeurde echter niet en zo bleef Zwartemeer geloven in een beter resultaat. Invaller Leon Rijfkogel leek de gelijkmaker te scoren, maar doelman Jelmer Timmer tikte diens kopbal op de lat. Na 90 minuten keihard werken mocht Zuidwolde 3 punten toevoegen aan haar puntentotaal. Doordat de concurrentie belangrijke punten liet liggen klom Zuidwolde met een "stipnotering" van plaats 8 naar plaats 6.

Vroege blessure Jerry Dekker
Na 17 minuten spelen moest Zuidwolde-coach Jarrisch Keizer al noodgedwongen een aanpassing aanbrengen in zijn team. Jerry Dekker verstapte zich en moest zich laten vervangen door Bastin Steenbergen. Stefan Liezen ging als laatste man spelen en Bastin Steenbergen nam diens plaats over op het middenveld. Marcel Linthorst zakte daardoor ook een linie en het moet gezegd worden, dat hij daar met name voor zijn ploeg een sleutelpositie innam. Hij scheurde en sleurde vele meters voor zijn ploeg en kreeg een voor hem ongekende gele kaart na een verdedigende tackle. Mede door zijn inzet ontstond er iets onverzettelijks in het team van Zuidwolde en gaf daarmee veel teamspirit.

Zuidwolde vergeet te scoren
Al vroeg in de wedstrijd kreeg Zuidwolde voldoende kansen om te scoren. Met name kilometervreter en publieksprijswinnaar Steven Berghuis was in die fase van de wedstrijd de belangrijkste man bij Zuidwolde. Via zijn rushes kreeg o.a. Marcel Linthorst in de 13e minuut een opgelegde kans om te scoren. Zelf kreeg Berghuis in de 28e minuut eveneens een fraaie kans om te scoren. Zijn inzet ging toen rakelings over de goal. Tussendoor kreeg Zwartemeer in de 26e minuut een beste kans via Jesse Habing. Ook zijn inzet ging over de goal van Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer. Gerust werd daardoor met een 0-0 stand

Zuidwolde tracht forcering aan te brengen
Direct na rust leek ZUIDWOLDE de wedstrijd te gaan beslissen. Het tempo werd omhoog gegooid, waarna Frans Capellen en Robin Steenbergen grote mogelijkheden kregen om te scoren. Met name Robin Steenbergen zag zijn inzet tot 2 x toe door doelman Justin Verschoor gekeerd.

Marcel Linthorst scoort met verdekt schot
Het wachten was op een doelpunt. Die kwam er in de 55e minuut. Zuidwolde bleef de druk opvoeren op de vesting van de Zwartemeer-defensie. In de 55e minuut was het dan ook raak. Marcel Linthorst kapte zijn tegenstander goed uit, waarna zijn verdekte schot doelman Verschoor bij de 2e paal verraste (1-0). Pal daarna had Zuidwolde de wedstrijd kunnen en moeten beslissen. Kort achter elkaar kregen Steven Berghuis, Frans Capellen en Koert Bouman grote mogelijkheden om te scoren. Dit lukte echter niet zodat Zwartemeer bleef geloven in eigen kansen.

Leon Rijfkogel dichtbij gelijkmaker.
Coach André Steenhuis van Zwartemeer paste vervolgens enkele wissels toe en bracht o.a. de fysiek sterke spits Leon Rijfkogel in het veld. Koud in het veld kon doelman Jelmer Timmer met een fantastische redding een kopbal van Rijfkogel nog net tegen de lat tikken.
In de spannende slotfase waren de beste kansen nog voorfZUIDWOLDE. Gescoord werd er echter niet meer. Eindstand 1-0.
Opstelling Zuidwolde
Jelmer Timmer, Jerry Dekker (Bastin Steenbergen), Tiemen Wegman, Leon Schoemaker , Steven Berghuis, Stefan Liezen, Koert Bouman , Marcel Linthorst, Frans Capellen, Robin Steenbergen (Wessel Buning), Peter Nijboer (Martijn van Meurs)

Man v.d wedstrijd: Marcel Linthorst