Geschreven op 28 december 2017 door Bert Brontsema

ZUIDWOLDE naar halve finale PW-toernooi

Voor het eerst sinds jaren heeft ZUIDWOLDE zich geplaatst voor de 1/2-FINALE van het prestigieuze PROTOS WEERING-toernooi. ZUIDWOLDE won in het fraaie ausverkauftes Haus het Activum te Hoogeveen 3 van haar 4 wedstrijden. Alleen in de slotwedstrijd was de kampioen van vorige editie van het PW-toernooi NOORDSCHESCHUT een maatje te groot voor ZUIDWOLDE.

Zuidwolde - DSC'65 = 3-1; Confetti-goal Stef Raben

De Dalerveners verrasten in de 1e ronde door o.a. Raptim uit te schakelen. Alleen tegen poulewinnaar Dalen leed men een nipte 1-0 verlies. ZUIDWOLDE was dan ook gewaarschuwd voor de gevaarlijke outsider. ZUIDWOLDE startte dan ook sterk en kwam in de 5e minuut op een 1-0 voorsprong door een fraaie treffer van Stef Raben. Deze goal kan omschreven worden als een "confetti-goal", want de meegereisde Zuidwolde-supporters zorgden voor een prima sfeertje door direct na deze goal een confetti-regen over de spelers te laten neerdalen. De organisatie was niet helemaal "amused" door deze actie, want de wedstrijd moest even stilgelegd worden om het speelveld weer speelvrij te krijgen.

Zuidwolde kreeg meerdere kansen om de score te vergroten, maar het vizier stond niet op scherp. Uit het niets kwam DSC'65 in de 17e minuut langszij. Even leek het er op, dat de wedstrijd in een gelijkspel zou eindigen. In de slotfase zorgden andermaal Stef Raben en Frans Capellen voor een 3-1 zege.

Derby Zuidwolde - HODO = 4-2

In de 2e wedstrijd speelde Zuidwolde de derby tegen HODO. HODO is zesvoudig winnaar van het PW-Toernooi. HODO is echter niet meer zo goed als in haar sterkste jaren. Het was al knap, dat men zich op karakter wist te plaatsen voor de kwartfinale. ZUIDWOLDE begon te nonchalant aan deze wedstrijd en al in de 1e minuut kwam HODO verrassend op een 0-1 voorsprong. Echter in de 4e minuut kwam ZUIDWOLDE langszij. Na een combinatie met Stef Raben knalde Stefan Liezen in de korte hoek raak (1-1). In de 6e minuut kwam Zuidwolde op voorsprong via een "net over de lijn-goal" van Stef Raben (2-1). In de 8e minuut vergrote ZUIDWOLDE de voorsprong via een treffer van Stefan Liezen. (3-1). Na een combinatie met Mathijs Steenbergen scoorde Steven Berghuis in de 17e minuut de 4-1. In de slotseconden wist HODO nog 1x te scoren. Eindstand 4-2.

EMMS - ZUIDWOLDE = 1-2. Gerechtigheid. "Kliko in vorm"

Het moet ongeveer 12 jaar geleden zijn geweest toen beide ploegen elkaar eveneens in het PW-toernooi te Vroomshoop tegen kwamen. Via een betwiste goal (de bal was al over zijlijn geweest) trok EMMS indertijd aan het langste eind. Tv-beelden bevestigden indertijd ook, dat de bal over de zijlijn was geweest, doch de goal was wel geteld. Het duel eindigde indertijd dan ook nogal tumultueus. Zonder dat velen het wisten, stond er dus "nog een rekening" open en die werd min of meer op 27 december 2017 vereffend. Voor beide teams was het een sleutelduel. EMMS moest winnen om nog kans van slagen te hebben. EMMS had haar 2e duel tegen NOORDSCHESCHUT met 5-1 verloren. ZUIDWOLDE wist, dat men bij winst geplaatst was voor de 1/2-finaleronde. ZUIDWOLDE begon scherp aan dit duel en al in de 1e minuut scoorde Stefan Liezen na een combinatie met Mark van de Beld (0-1). Een "Auftakt nach Maß" voor Zuidwolde derhalve. In de 4e minuut leek Zuidwolde de 2-0 te gaan scoren, maar EMMS counterde uiteindelijk naar 1-1. Nadat Stefan Liezen kort daarop rakelings overschoot was het 2 minuten weer raak voor Zuidwolde. De soeverein spelende Mark van de Beld scoorde na een fraaie combinatie de 2-1. Zuidwolde bleef de beste kansen houden, maar scoorde niet. EMMS scoorde in de slotseconden nog wel. Doelman Jelmer Timmer reageerde kennelijk op het publiek en dacht dat de tijd (achter zijn rug) al om was, maar EMMS scoorde vanuit en intrap vanaf de zijlijn op 0.10 seconden de 2-2. Echter deze treffer werd terecht afgekeurd door de scheidsrechter, want er mag niet rechtstreeks gescoord worden vanaf de zijlijn. Oef, een gelukje, maar de overwinning was wel degelijk verdiend en daarmee was de rekening van plm. 12 jaar geleden vereffend. ZUIDWOLDE was op dat moment geplaatst voor de halve finale.

Slotwedstrijd Noordscheschut - Zuidwolde = 5-0

Een wedstrijd om des keizers baard. Beide ploegen waren al geplaatst voor de halve finale. Het ging er uiteindelijk om wie winnaar werd van deze kwartfinaleronde. Noordscheschut won dit duel overduidelijk met 5-0 en liet ook zien, waarom men vorig jaar het PW-toernooi won. De beslissing in dit duel vond feitelijk plaats in de 7e minuut. Nadat een aanval van Zuidwolde was gepareerd door de doelman van Noordscheschut belette Mark v.d. Beld met een overtreding een snelle counter van Noordscheschut. Met een gele kaart moest Zuidwolde met een man minder spelen en deze overtalsituatie werd door Noordscheschut in de 7e minuut vakkundig afgestraft (1-0). In de 10e minuut scoorde Noordscheschut met een mooie inloopgoal de 2-0. Vervolgens scoorde Noordscheschut in de 18e minuut de 3-0. Deze goal kwam tot stand via goed combinatiespel. Stefan Liezen miste in de 20e minuut een goede kans voor Zuidwolde. In de slotfase wist Noordscheschut nog 2x te scoren. Eindstand 5-0.