Afscheidstoernooi

Geschreven op 19 mei 2016 door Bert Brontsema

Twee Coryfeeën nemen afscheid

Zondag 29 mei a.s. nemen GERALD KREUZE  en MARTIJN VAN MEURS afscheid van het actieve voetbal bij de hoofdmacht van v.v. ZUIDWOLDE. Dit zal gebeuren in de vorm van een afscheidstoernooi, waarbij naast het huidige ZUIDWOLDE 1 tevens teams worden gevormd uit het toenmalige team van Gerald en een team uit het toenmalige team van Martijn. Kortom een echt "een meet-and greet-event", met weerzien van vele oude bekenden".

Hieronder volgt een globale carrièreoverzicht van zowel Gerald als van Martijn.

Chapeau voor beiden

Carrière Gerald

Gerald kan terugkijken op een prachtige carrière. Hij begon zijn voetbalcarrière in de jeugd van v.v. ZUIDWOLDE. In het seizoen 1992/1993 debuteerde hij - onder coach Jan Knuivers - in ZUIDWOLDE 1. Hij was en werd toen als rechtsbuiten de opvolger van Harry Postma, die jarenlang "de rechtsbuiten van ZUIDWOLDE 1" was. GERALD werd meer dan een waardige opvolger van Harry Postma. Zijn talent bracht hem in het seizoen 1996/1997 bij Hoofdklasser ACHILLES 1894 uit Assen. Onder coach RON JANS (thans hoofdcoach bij PEC ZWOLLE) behaalde GERALD in het seizoen 1999/2000 het algeheel landskampioenschap bij de zondagamateurs). In die periode speelde GERALD ook wedstrijden voor het NEDERLANDS AMATEUR ELFTAL. In 1998 speelde GERALD in CRAWLEY (UK) met het NEDERLANDS AMATEUR ELFTAL  tegen ENGELAND. NEDERLAND verloor weliswaar met 2-1, maar wie scoorde de Nederlandse goal........................ juist, ja GERALD KREUZE.

Na zijn periode bij ACHILLES 1894 speelde GERALD op Hoofdklasserniveau nog voor v.v. HOOGEVEEN en SC GENEMUIDEN. Na 10 jaar successen op Hoofdklasserniveau keerde GERALD in het seizoen 2006/2007 terug op het "oude nest". Na bijna 25 jaar voetbal in eerste elftallen zet GERALD op 42-jarige leeftijd een punt achter zijn actieve voetbalcarrière. Een carrière om trots op te zijn. Meer dan 500 competitieduels met meer dan 100 doelpunten op het hoogste niveau. Chapeau derhalve.

Carrière Martijn

Ook Martijn van Meurs is "een kind van de club", die zijn carrière begon bij de jeugd van ZUIDWOLDE. In het jaar 1998 ging v.v. ZUIDWOLDE - met de A- en B-jeugd - een samenwerkingsverband aan met de voetbalverenigingen V.V.A.K. en D.O.S. '63. Onder de naam van Z.V.C. '98 gaf MARTIJN een vervolg aan zijn voetbalcarrière. Ook bij de jeugd van Z.V.C.'98 kende MARTIJN onder coach Henk Spijkerman een hele mooie periode. Indertijd kwam men aan het eind van het seizoen 1 punt te kort (ten opzichte van S.V.B.O.) voor promotie naar de HOOFDKLASSE.

Ook in "de districtsbeker" was MARTIJN met Z.V.C. '98 zeer succesvol. Na diverse regionale elftallen te hebben verslagen troefde men gerenommeerde clubs als BANT, WORKUM, VIBOA en GERMANICUS af. Uiteindelijk belandde Z.V.C.'98 in Leeuwarden in de finale tegen de B.V.O.-jeugd van EMMEN. De B.V.O.  EMMEN was echter een maatje te groot voor Z.V.C. '98. De herinnering aan dit "bekertoernooi" blijft echter voor eeuwig in het geheugen gegrift.

In het jaar 2000 maakte MARTIJN onder coach Jannes de Lange zijn debuut in de hoofdsmacht van v.v. ZUIDWOLDE. Na bijna 16 seizoenen en ruim 350 wedstrijden (44 goals) voor ZUIDWOLDE 1 beëindigt MARTIJN thans op 34-jarige leeftijd zijn actieve voetbalcarrière op het hoogste niveau. We zullen ons MARTIJN vooral blijven herinneren als "King of the Penalty's".

Programma:

12.00 uur ontvangst teams