Debuut Wouter Marinus

Geschreven op 12 augustus 2015 door Mariëtte Buning

Update 16/8

Het zal zo’n vijftien jaar geleden zijn dat hij als klein jongetje op een verjaardag bij ons door de achtertuin rende met kwikzilverachtige bewegingen. Op de leeftijd dat je nog te jong voor de F-jes bent, was hij al zo snel en niet te vangen, of het nou met of zonder bal was. Gedurende de jaren daarna kwam hij wekelijks, soms dagelijks, bij ons over de vloer en wat altijd opviel was zijn opgewekte humeur en onbeperkte drang om te gaan voetballen. Bij SC Heerenveen hadden ze dat ook snel in de gaten en rond zijn twaalfde werd hij opgenomen in hun jeugdopleiding.

Wij bleven hem volgen tijdens zijn zaterdagmiddagwedstrijden op Skoatterwâld of tegen FC Groningen op Corpus den Hoorn. Al gauw werd hij aanvoerder van zijn lichting. Uiteindelijk kwam hij in de A1 van Heerenveen, samen met o.a. Daly Sinkgraven (nu Ajax) en later ook samen met Bilal Basacikoglu (nu Feyenoord). Eén anekdote uit die tijd: Frank de Boer was toen nog jeugdtrainer bij Ajax, ws van de C1.

Heerenveen won met 4-0 en Wouter maakte ze alle vier. Frank kwam na de wedstrijd naast Wouter lopen en vroeg hem terloops of hij niet gelijk mee wilde in de bus naar Amsterdam! Kon zo tekenen aldaar, regelde Frank!

Ook speelde hij menig wedstrijd in Oranje onder de 16 en onder de 17. Hij behoorde tevens tot de selectie van Oranje onder 17 die Europees kampioen werd in Slovenië in 2012.

FC Utrecht en PEC Zwolle hadden hem ook ontdekt en toonden verregaande belangstelling; uiteindelijk tekende hij een 2-jarig contract bij PEC. Na vorig seizoen een jaartje warm gedraaid te hebben bij de beloften van PEC, zal dan vanavond de uiteindelijke apotheose volgen; zijn debuut in het betaalde voetbal. PEC speelt vanavond om 19.45 uur de verplaatste wedstrijd tegen Cambuur.

Het bestuur van VV Zuidwolde is bijzonder trots dat het weer een speler heeft opgeleid (JVZ) en afgeleverd aan het betaalde voetbal. Wouter, langs deze weg heel veel succes namens alle leden, supporters en het bestuur van VV Zuidwolde!!

Update 16/8 Wouter heeft inmiddels 2 volledige wedstrijden gespeeld en ook al gescoord! Gisteravond maakte hij de openingstreffer uit tegen De Graafschap. Wouter gefeliciteerd en ga zo door!!