In memoriam Jan Remmelts

Geschreven op 30 september 2023 door .
In memoriam Jan Remmelts

Ons bereikte het trieste bericht dat ons erelid Jan Remmelts is overleden.

Afgelopen donderdagmorgen kreeg Jan tijdens het uitoefenen van zijn vrijwilligerswerk voor de voetbalverenigingen in Zuidwolde een acute hartstilstand. Reanimatie, ambulancehulp en hulp en verblijf in het ziekenhuis te Zwolle mochten niet baten. Zondagavond is Jan vredig ingeslapen.

Hoewel Jan al enige tijd een broze gezondheid kende kwam zijn overlijden totaal onverwachts.

In de persoon van Jan Remmelts verliest de voetbalclub naast een markante persoonlijkheid, een op- en top "clubman", die bij velen geliefd was. Ook kan Jan - met recht - een "manusje van alles" genoemd worden.

Jan Remmelts werd op 28-jarige leeftijd (vanaf 1981) lid van de voetbalvereniging Zuidwolde. De voetbalcarrière van Jan was redelijk kort, maar kende in het vermaarde voetbalelftal van Zuidwolde 6 een zeer groot gezelligheidsgehalte.

Met name kennen we Jan als "voorman klussendienst" op het Sportpark Woltingeslag. In die hoedanigheid was hij ook een belangrijk contactpersoon met de gemeente De Wolden. Menig bezoeker aan sportpark Woltingeslag had grote complimenten aan ons fraai onderhouden sportpark. Zonder anderen tekort te doen was dit vooral ook de verdienste van Jan. Jan was nagenoeg alle dagen van de week dienaangaande op het sportpark actief. Sportpark "Woltingeslag" was in algemene zin het visitekaartje van Jan Remmelts en de voetbalclub Zuidwolde was zijn leven.

Daarnaast was Jan actief lid in de sponsorcommissie. Jan was daarin een graag geziene gast bij de sponsoren. Jan heeft zijn sporen ten bate van de voetbalclub meer dan verdiend.

Vele jaren is Jan ook elftalleider geweest, bij Zuidwolde 1 en 2. Het clubgevoel van Jan daarin was zo sterk, dat hij ooit - bij een acute en onvoorziene situatie - zijn debuut maakte als assistent-scheidsrechter bij Zuidwolde 1. Op 27 maart 2011 pakte hij daartoe in de uitwedstrijd tegen Zwartemeerse boys zijn clubverantwoordelijkheid langs de lijn.

Zonder enige ervaring nam Jan deze verantwoordelijke taak als vertegenwoordiger van vv Zuidwolde op zich. Wie doet dat nou? Juist: Jan Remmelts. Uiteraard werd de wedstrijd met 2-5 gewonnen.

Gelet op zijn vele verdiensten werd Jan Remmelts in 2015 dan ook volkomen terecht benoemd als erelid van de voetbalvereniging Zuidwolde.

"De algehele staat van dienst" van Jan bij de vereniging is dan ook aanzienlijk lang. Wij zijn Jan dan ook heel veel dank verschuldigd voor zijn bijdrage aan de voetbalvereniging Zuidwolde.

Met het verlies van Jan Remmelts verliezen wij dan ook niet alleen een oprecht mens, maar vooral een verenigingsman.

Vaarwel Jan.

Wij wensen de familie Remmelts heel veel sterkte met het verlies van hun dierbare.