Johan Cruijff overleden

Geschreven op 24 maart 2016 door Egbert Buning
Johan Cruijff overleden

Als jongetje van 10 jaar zat ik samen met broertje Rik en vader Lange Eppe op de bank in ons houten huisje op den Ekel en volgden wij alle wedstrijden op het WK 1974 in Duitsland. Vader Eppe was speciaal naar Bruggeman gegaan en had een grote kleurentelevisie opgehaald met zijn Ford Taunus. Nederland had een fantastische generatie voetballers waarvan de meesten in de jaren ervoor een Europacup 1 hadden gewonnen; Wim Jansen, Wim van Hanegem, Johnny Rep, Arie Haan, Johan Neeskens en de bij Anderlecht spelende slangenmens Rob Rensenbrink. Aanvoerder was de beste voetballer van de wereld op dat moment (Pelé was immers gestopt na het WK in Mexico) Johan Cruijff. Alleen over de keeper waren de meningen verdeeld, Jan Jongbloed, hmmm.

Zo volgden wij gedrieën het hele toernooi, zoals daar waren legendarische wedstrijden tegen regerend wereldkampioen Brazilië (Rivelino met zijn Zapato snor) en tegen Argentinië, met fantastische "boeven" als Ayala. Als deze wedstrijden nu zouden worden gespeeld eindigden ze waarschijnlijk met 7 rode en 10 gele kaarten, zoveel overtredingen werden er gemaakt. Nederland kon er zelf ook wat van trouwens, zoals door de beide Willems van Feyenoord (Rijsbergen en Van Hanegem) en Johan Neeskens.

Uiteindelijk bereikte Nederland de finale in het Olympia stadion in München en kwamen we al in de eerste minuut met 1-0 voor na een fantastische actie van Johan Cruijff en een benutte strafschop van Johan Segundo (Neeskens). West Duitsland, zoals dat toen nog heette (immers Oost Duitsland deed ook nog mee, daar had Nederland in de groep al van gewonnen), kwam terug zoals alleen Duitsland dat kan en zo werden we door een schwalbe van Bernd Hölzenbein en een lullige goal van Der Bomber bestolen van het wereldkampioenschap, ZO ONTERECHT. Nederland had de allerbeste voetballer van het WK; Johan Cruijff. Eppe pakte na de 2-1 van Gerd Müller een tennisbal en onder het uitspreken van enkele krachttermen gooide hij die op de tafel en de bal stuiterde vervolgens omhoog en raakte een grote glazen plafondlamp; deze kwam in wel duizend stukken naar beneden; treffender had het niet kunnen zijn. Wat waren we teleurgesteld toen Kaiser Franz de wereldbeker omhoog hief! Zo onterecht!

Nooit meer is het voetbal zo mooi geweest als in die zomer van 1974. Jammer dat Jan van Beveren ruzie had met de Ajax spelers, anders was Nederland wel (terecht) wereldkampioen geweest.

Vanmiddag overleed de beste voetballer aller tijden van Nederland en in gedachten ben ik weer terug in 1974. Johan Cruijff, de held van mijn generatie.