Kwartfinale PW-toernooi in Hoogeveen

Geschreven op 25 december 2017 door Bert Brontsema
Kwartfinale PW-toernooi in Hoogeveen

Andermaal derby's in het Activum

Woensdag 27 december a.s. speelt ZUIDWOLDE in de kwartfinale van het prestigieuze PROTOS-WEERINGTOERNOOI in de relatief nieuwe sporthal het Activum te Hoogeveen wedstrijden tegen o.a. EMMS (Slagharen), HODO (Hollandscheveld), NOORDSCHESCHUT en DSC '65 (Dalerveen).

ZUIDWOLDE speelt andermaal derby's tegen o.a. "de buren uit Slagharen" (EMMS), "de buren uit Hollandscheveld" (HODO) en de buren uit "Noordscheschut". Daarnaast wordt gespeeld tegen de min of meer vreemde eend in de bijt DSC '65 uit Dalerveen. Juist tegen DSC'65 bijt ZUIDWOLDE woensdagavond om 18.00 uur het spits af in deze kwartfinaleronde. DSC'65 speelt in de 4e klasse D (zondag). De Dalerveners zijn niet geheel vreemd voor Zuidwolde, want in het seizoen 2004/2005 kruisten ZUIDWOLDE en DSC'65 in de 4e klasse F de degens met elkaar. Van de huidige selectie van ZUIDWOLDE zal Mark van de Beld zich deze wedstrijden nog kunnen herinneren. Hij was toentertijd een van de doelpuntenmakers van ZUIDWOLDE. DSC'65 verraste in de voorronde o.a. de bij Zuidwolde in de competitie spelende Raptim door met 3-5 te winnen. In de laatste wedstrijd verloor men nipt van de uiteindelijke winnaar DALEN (1-0 verlies). Met een fraaie 2e stek plaatste DSC'65 zich rechtstreeks voor de kwartfinaleronde.

In haar 2e wedstrijd speelt ZUIDWOLDE tegen een oude bekende, t.w. HODO uit Hollandscheveld. HODO heeft het op dit moment in de veldcompetitie moeilijk, maar wist zich in de voorronde op karakter toch "als een van de beste nrs. 3" te plaatsen voor de kwartfinaleronde.

In de 3e wedstrijd speelt ZUIDWOLDE tegen de buren uit de oostkant t.w. EMMS uit Slagharen. In een ver en grijs verleden speelde ZUIDWOLDE in "de jaren '80 van de vorige eeuw" nog wel eens competitiewedstrijden tegen de ploeg uit Slagharen. ZUIDWOLDE speelde naderhand in afd. Noord van de KNVB en EMMS bleef spelen in afdeling Oost van de KNVB. Sinds het seizoen 2016/2017 speelt EMMS inmiddels ook in de afd. Noord van de KNVB. In een grijs verleden (circa 14 jaar geleden) speelden beide teams ook al eens tegen elkaar in het PW-toernooi. In een spektakelduel trok EMMS toen uiteindelijk aan het langste eind. Verder is EMMS natuurlijk de ploeg van oud-trainer van Zuidwolde (Hennie Haverkort - 1995 -1997). EMMS werd in de voorronde van het PW-toernooi overtuigend winnaar van een sterke poule. Alle wedstrijden werden gewonnen.

In de laatste wedstrijd van deze kwartfinaleronde komt ZUIDWOLDE uit tegen een "andere buur", t.w. NOORDSCHESCHUT. "Schut" werd eveneens winnaar van haar voorronde van het PW-toernooi. Met ogenschijnlijk "zuinig voetbal" werd het sterke ELIM met 2-1 verslagen. NOORDSCHESCHUT is afgelopen seizoen in de veldcompetitie via een sterke nacompetitie gepromoveerd van de 2e klasse naar de 1e klasse (zaterdagcompetitie). ZUIDWOLDE ervoer dit seizoen al de kracht van NOORDSCHESCHUT, dat in een spannende bekerwedstrijd met 2-3 aan het langste eind trok.

Kortom, deze kwartfinaleronde is opnieuw een fraai affiche met mooie derby's. Absoluut de moeite waard. Laten we met z'n allen ons eerste ondersteunen dus komt allen op tijd en we gaan er een leuk feestje van maken, of we nou doorstoten tot de halve finale of niet. Topsporthal het Activum ligt aan de Sportveldenweg 2 in Hoogeveen. De muzikale omlijsting in de kantine (sportcafé) wordt verzorgd door niemand minder dan Henri Vogelzang met zijn drive inn show, wie kent hem niet? Dat wordt zeker gezellig dus komt allen!