Op de barkruk

Geschreven op 17 augustus 2016 door Mariëtte Buning
Op de barkruk

Nu de zomervakantie er bijna opzit en de trainingen voor het nieuwe seizoen inmiddels van start zijn gegaan, begroeten we in onze nieuwe rubriek ‘op de barkruk’ als eerste onze hoofdtrainer Jarrisch Keizer.

Hoe is het? En heb je een leuke vakantie gehad?

Met mij is het goed en de vakantie was heerlijk. Met mijn gezin ben ik naar een vakantiepark in Oostkapelle (Zeeland) geweest. Een dagje naar Domburg en voor de rest lekker samen genieten. Aangezien de provincie Zeeland de meeste zonne-uren van Nederland heeft, was het prima vakantieweer.

Hoe ziet jouw trainerscarrière er tot nog toe uit?

Ik begin nu aan het 2e jaar als hoofdtrainer bij het 1e van VV Zuidwolde. Na mijn actieve voetbalperiode begon ik in het seizoen 2009-2010 met mijn trainerscarrière. Eerst drie seizoenen als hoofdjeugdtrainer bij FC Meppel en vervolgens drie seizoenen als hoofdtrainer bij DESZ  Zwartsluis, sinds 2012 ben ik dus actief als hoofdtrainer.

Wat vind je van het voetbal bij VVZ-1?

In het seizoen 2014-2015 is het vv Zuidwolde in de finale van de nacompetitie net niet gelukt om promotie naar de 2e klasse af te dwingen. Ook vorig seizoen, op doelsaldo geen periode, is het niet gelukt om te promoveren. Vaak hoorde Zuidwolde dat het de betere voetballende ploeg was. Maar helaas leverde dat niet altijd de gewenste doelpunten en/of punten op.

Wat verwacht jij van het nieuwe seizoen?

Seizoen 2016-2017 zal een interessante competitie worden, een mix van ploegen uit Noord 3B en 3D en een aantal ploegen uit Oost. Voor Zuidwolde misschien niet een verkeerde indeling. De verwachting is dat er meer “gevoetbald” zal worden met een idee en dat ligt Zuidwolde wel. Wanneer alles in elkaar past kan dat het inderdaad wel een mooi seizoen gaan worden.

Wat is jouw trainingsstijl- of methode?

Een vereniging als Zuidwolde moet altijd willen voetballen voor de prijzen. De wil om altijd te willen winnen speelt daarbij wel een belangrijke rol. Dit moet gaan in goede Communicatie Acceptatie en met veel Plezier. Dat heeft niet alleen te maken met een goede groep, maar ook met de manier waarop ik de groep benader. Ik werk dus met een zelfbedachte methode: CAP.

CAP-methode, wat houdt dat in?

Het model staat voor Communicatie, Acceptatie en Plezier met een bijbehorend motto: onder Communicatie staat voetbal/positiespel, want voetballen is communiceren en Acceptatie wordt gelinkt aan passie, omdat je in je passie acceptatie moet tonen. Als een ander een fout maakt, heb je dat te accepteren. Net als het accepteren van een middenvelder die voor balbezit kiest en de bal uithaalt in plaats van een aanvaller de diepte in sturen. Dat mondt samen weer uit in plezier.

Hoe bereik je dat?

Ons motto is dan ook voetbal en passie is plezier. In alles wat je doet, moet je passie tonen, zowel in aanvallend als verdedigend opzicht. Het mooie van het CAP-model is dat we het nog breder trekken. In het verlengde van CAP staat de term captain: de hoofdtrainer is de captain die boven de groep staat, de aanvoerder is de captain die tussen de groep staat en op iedere plaats in het veld hebben we een captain. Als je linksback wilt spelen, moet je ervoor zorgen dat jij ten opzichte van je concurrenten de captain van die positie wordt. De term captain staat voor verantwoordelijkheid en iedere speler is verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkeling en zal dus niet alleen passie moeten tonen, maar ook moeten communiceren en zaken moeten accepteren.

Zijn er wijzigingen binnen de selectie?

Binnen de selectie zijn ten opzichte van vorig seizoen een paar wijzigingen. Tiemen Wegman is gestopt i.v.m. studie, Frans Capellen en Martijn van Meurs zijn lager gaan spelen en Jelmer Timmer zal i.v.m. uitbereiding van de gezinssituatie en werkzaamheden minder aanwezig zijn. Daar tegenover staat dat er een 4-tal spelers vv Zuidwolde komen versterken. Van vv Hoogeveen komt Mark van de Beld weer terug,  ook Alex van de Sterre komt weer terug op het oude nest, uit de junioren komt  Rick van Egten over. En de 4e nieuwkomer is Stef Raben, die ik nog ken uit mijn trainerstijd bij DESZ uit Zwartsluis. Laatstgenoemden bij deze nog een bijzonder welkom!

Hoe is het in de spelersgroep?

Zuidwolde heeft een relatief jonge selectie maar wel  een mooie mix van spelers, van jonge talent volle voetballers tot een paar wat oudere ervaren mannen.  Ik denk dat deze spelers soms net dat steuntje in de rug nodig hebben om vaker de drie punten in de tas te mogen steken. Dat kan technisch zijn, tactisch of mentaal. Mentale ontwikkeling is heel belangrijk.

Spelers gaan stappen op zaterdagavond, is dat een probleem?

Gelukkig hoor ik ze er bijna nooit over maar stappen op zaterdagavond is leuk, maar je speelt wel in een eerste elftal. En dan heb je verantwoordelijkheid: naar je team, naar de club, de supporters en naar al die vrijwilligers die hier heel veel vrije tijd in steken. Ik ben geen drill-instructor, maar ik houd wel van fitte spelers. De conditie moet goed zijn en dat betekent een goede voorbereiding op wedstrijden en op trainingen bouw ik die het liefst op met oefeningen mét de bal waarbij we altijd denken aan het uitbalanceren van de speelwijze, ontwikkeling van het individu. En natuurlijk is het groepsproces daarin van zeer groot belang.

Wat is jouw verwachting voor de ranglijst?

Met deze selectie kun je stellen dat we wellicht mee kunnen doen om de bovenste plaatsen in deze toch wel uitdagende en mooie competitie. We zullen medio mei 2017 zien hoe komend seizoen is verlopen. Waar de ploegen uit regio Oost voetballend misschien verder zijn, maar met genoeg wil en de voetballende kwaliteiten die we in de ploeg hebben kunnen we een eind komen.

Jarrisch, hartelijk dank voor je tijd en heel veel succes toegewenst in het nieuwe seizoen!