Protos Weering voorronde

Geschreven op 23 december 2018 door Bert Brontsema
Protos Weering voorronde

Curieuze toernooironde Wessels Boerhal

De voorronde van de 42ste editie van het Protos Weeringtoernooi in de Wessels Boerhal te Zuidwolde kwam moeizaam los. De doelpunten waren aanvankelijk op de vingers van één hand te tellen. In het 5e duel van de avond kwam het toernooi pas goed los. In het Zuudwoldiger El Classico-duel tussen ZZVV en Zuidwolde trok de laatste uiteindelijk met een 3-2 zege aan het langste eind. Zuidwolde kwam in dat duel in de 6e minuut op een 1-0 voorsprong door een treffer van Stef Raben. Het antwoord van ZZVV kwam snel. In de 9e en 11e minuut knalde Joël Huiskes ZZVV op een 2-1 voorsprong. Zuidwolde moest vervolgens in de achtervolging en kwam in de 17e minuut weer op gelijke hoogte door een verdekt schot van Stefan Liezen. In de slotfase kon het duel alle kanten op. Uiteindelijk besliste Stef Raben 2 minuten voor tijd het duel met 3-2 in het voordeel van Zuidwolde. Door deze uitslag kwam de toernooironde in de Wessels Boerhal volledig los.

ZZVV herpakte zich in het volgende duel door de favoriet van deze avond - het Meppeler Alcides - onverwacht op een 2-0 nederlaag te trakteren. De Meppelers dachten te lichtzinnig over deze wedstrijd en waanden zich (met 2 overwinningen op zak) al winnaar van deze toernooironde. Een misrekening, zo bleek in het duel tegen ZZVV.

De nederlaag tegen Zuidwolde noopten ZZVV tot een andere strategie. Na pakweg 20 seconden kwam ZZVV al op een 1-0 voorsprong door andermaal Joël Huiskes. Alcides trachtte de bakens nog wel te verzetten, maar het zat hun in dit duel niet mee. Alcides kon het duel niet meer keren. In de 12e minuut scoorde opnieuw Joël Huiskes de uiteindelijk beslissende 2e goal (2-0) voor ZZVV. Door deze verrassende uitslag kwamen de kaarten weer totaal anders te liggen en moest ook Zuidwolde (dat haar eerste duel tegen Olympia'28 met 0-0 gelijkspeelde) weer volledig aan de bak.

Zuidwolde kweet zich in haar volgende duel tegen Balkbrug goed van haar taak. In haar beste wedstrijd in deze toernooironde zegevierde Zuidwolde overtuigend met 5-0 van Balkbrug. Steven Berghuis en Mark van de Beld scoorden al binnen de drie minuten de 2-0 voor Zuidwolde. Ook de aanstormende jeugd (doelman Sjors van der Weide, Martijn Spijkerman, Sven Cazemier en Tom Buijtendorp) deed van zich spreken. In de 6e minuut scoorde de technisch begaafde en supersnelle Tom Buijtendorp zijn eerste goal in de hoofdmacht van Zuidwolde (3-0). Kort daarop testte Sven Cazemier in de 12e minuut het aluminium in de Wessels Boerhal. Deze bleek nog altijd van goede kwaliteit te zijn. In de 13e minuut leek Martijn Spijkerman te scoren. Zijn vlammend schot trof echter net geen doel. In de slotfase kreeg Zuidwolde kans op kans. Het werd ongeveer 3x schieten voor een euro. Van de zes kansen troffen Stef Raben en Steven Berghuis nog tweemaal doel. Eindstand 5-0.

Doordat ZZVV haar laatste pouleduel tegen Olympia'28 met 3-1 won, moesten met name Alcides en in mindere mate Zuidwolde nog vol aan de bak in de laatste wedstrijd. Alcides moest feitelijk winnen om zeker te zijn voor plaatsing in de volgende ronde. Vanaf minuut 1 waren de Meppelers direct goed bij de les. Het krachtsverschil was niet groot, maar Alcides won - ondanks meerdere goede reddingen van doelman Sjors van der Weide - uiteindelijk verdiend met 3-0. Door de resultaten van deze avond waren Alcides (nr.1), ZZVV (nr. 2) en Zuidwolde (als één van de beste nrs.3) geplaatst voor de volgende ronde.

Donderdag 27 december 2018 speelt Zuidwolde in de kwartfinale haar volgende wedstrijden in sporthal De Beek in Hardenberg. Aanvang 18.00 uur. De tegenstanders voor Zuidwolde zijn MSC, Twedo, Dedemsvaart en Daarlerveen.