Voorbeschouwing C.E.C. 1 – ZUIDWOLDE 1

Geschreven op 26 september 2014 door Bert Brontsema

De rushes van Steven Berghuis en Jarno Luppes – een anekdote
Afgelopen zondag behaalde ZUIDWOLDE een royale overwinning (7-0) op Zwartemeerse Boys. Een dikverdiende overwinning, die zonder enige schroom ook boven de “10” had kunnen eindigen. Eén van de doelpuntenmakers was verdediger Steven Berghuis, wiens kracht toch met name “e rushes langs de lijn” zijn. Een speler, die feitelijk zoals de Duitsers dat noemen “het laufpensum” heeft dat de gehele flank kan bespelen.

Circa 10 jaar geleden kende (en kent nog steeds) ZUIDWOLDE eveneens een speler, die over een dergelijke “ausdauer” beschikte, t.w. Jarno Luppes. Afgelopen zondag moest ik ongewild – bij de treffer van Steven Berghuis – juist denken aan Jarno Luppes. Min of meer een anekdotisch moment, die zowel explosief en tegelijkertijd hilarisch was.

Jarno Luppes speelde 10 jaar geleden in de hoofdmacht van ZUIDWOLDE. Op woensdagavond 13 april 2005 speelde ZUIDWOLDE een competitiewedstrijd tegen……….EHS’85 uit Emmerschans (opvallend dat ZUIDWOLDE 4 – het huidige elftal, alwaar Jarno Luppes in speelt – afgelopen zondag eveneens tegen EHS’85 in Emmerschans speelde).
Het was in de eindfase van die competitie waarbij beide elftallen de punten goed konden gebruik. ZUIDWOLDE voor het kampioenschap en EHS’85 in de strijd tegen degradatie.
Een spannende wedstrijd, die Zuidwolde uiteindelijk met 1-4 won. De ruststand was 1-1 en uiteindelijk scoorde Zuidwolde de belangrijke 2e goal. EHS’85 ging toen met volle energie op jacht naar de gelijkmaker, die er ook aan leek te komen. Op een bepaald moment in de 2e helft leek het dat onze stayer “Jarno Luppes” (nabij de zijlijn en ter hoogte van de – gelukkig - open dug-out van tegenstander EHS’85) eerder bij de bal leek te komen dan zijn directe tegenstander.
Echter de tegenstander was net een fractie eerder bij de bal dan Jarno Luppes, waarbij deze – in beider volle snelheid – zijn dikke teen/voet precies onder de hak kreeg van de tegenstander van EHS’85. Deze werd door de snelheid van de algehele actie zodanig gelanceerd, dat zijn lichaam als een granaat in sloeg op de complete bank van EHS’85. De complete technische staf en de wisselspelers kieperden met zijn allen compleet met bank en al achterover. Nog net niet in de sloot.

Tumult alom natuurlijk bij een gevaarlijke stand van slechts 1-2. Deels explosief reageerde het complete team van EHS’85 richting Zuidwoldiger-spelers en kan mij nog herinneren, dat ondergetekende als assistentscheidsrechter er tussen gesprongen ben om de kemphanen uit elkaar te houden. Het liep allemaal met een sisser af en de dienstdoende scheidsrechter kwam naderhand nog naar mij toe om te bedanken, dat het niet geëscaleerd was.
Aan de andere kant kwam de leider van EHS’85 na afloop van de wedstrijd met een dikke “smile” naar mij toe. Ondanks de ferme duikeling van hem en de complete bank kwam hij niet meer bij van lachen. Dit had hij nog nooit meegemaakt.
Maar zo zie je, één en hetzelfde moment kan zowel explosief als hilarisch zijn.

Afgelopen zondagmorgen speelde ZUIDWOLDE 4 juist tegen EHS’85 3. Zo aan het verslag te zien had ZUIDWOLDE 4 een “nieuwe beul” in de gelederen. ZUIDWOLDE 4 won met maar liefst 2-12 van EHS’85, met maar liefst 6 treffers van Sylvano Wildeboer.

Komende zondag speelt ZUIDWOLDE 1 een pittige uitwedstrijd tegen C.E.C. uit Emmercompascuum. Qua statistieken bepaald geen gemakkelijke tegenstander voor ZUIDWOLDE. We moeten terug naar het seizoen 2003-2004 toen ZUIDWOLDE voor het laatst won van C.E.C. (1-3 overwinning voor ZUIDWOLDE). De overige wedstrijden werden veelal verloren en een enkele maal werd nog eens een gelijkspel behaald, Kortom de manschappen van Geert Oosterloo kunnen zondag a.s. vol aan de bak.

Zuidwolde 2 was afgelopen zondag met een 4-2 nederlaag in Beilen de enigste dissonant qua presteren van alle Zuidwoldiger teams. Zondag a.s. een tandje er bij dus tegen Olyphia 2.
ZUIDWOLDE 3 presteert boven verwachting en won afgelopen zondag met 3-0 van HH COMBI. Zondag a.s. duimen we voor de ploeg van Willem Jansen in de uitwedstrijd tegen het reserveteam van SMILDE ’94.

ZUIDWOLDE 4 kent ook al een voortvarende start en treft a.s. zondag thuis op Woltingeslag het altijd lastige RAPTIM 5. Succes mannen.

ZUIDWOLDE 5 (FC ECHTEN) scoort vroeg in het seizoen er volop los. Met korfbaluitslagen is de schiettent helemaal open. Echter de verdediging laat ook wel eens steekje los.
Afgelopen zondag werd VENO 4 overduidelijk met 2-6 van de mat gespeeld. Komende zondag speelt FC ECHTEN thuis tegen het reserveteam van Diever/Wapse 2. Succes voor de mannen van Henk v.’t Hoge en co.

Ook het 45+ team komt dit weekeinde in De WIJK aan haar trekken met duels tegen Tiendeveen en Vitesse ’63.
Ook het damesteam 35+ (“de Buning-Babes”) gaan in Hoogeveen de arena in met duels tegen HZVV en HOOGEVEEN.
Kortom, er valt weer veel te genieten in dit mooie weekeinde.
Het bestuur van v.v. Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger-teams veel succes toe.