Voorbeschouwing FC OLDEMARKT 1 - ZUIDWOLDE 1

Geschreven op 31 maart 2017 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing FC OLDEMARKT 1 - ZUIDWOLDE 1

De kracht van het positief collectieve denken

Was het toeval dat ZUIDWOLDE 1 afgelopen zondag met maar liefst 8-2 won van DWINGELOO? Beter kan ik stellen of het toeval was dat DWINGELOO met diezelfde royale cijfers zou verliezen. Zonder arrogantie durf ik te stellen dat dit geen toeval was. In de wandelgangen hoorde ik van officiële Dwingelder-zijde, dat hun selectie al vooraf met "lood in de schoenen" naar ZUIDWOLDE was afgereisd. Nog diep in hun geheugen werd door hun de historische duels tussen ZUIDWOLDE - DWINGELOO opgediept. In de seizoenen 2004-2005 en 2008-2009 werden deze duels eveneens gespeeld. De duels in ZUIDWOLDE werden toen eveneens met royale cijfers (respectievelijk 7-0 en 9-2 voor Zuidwolde) overtuigend door ZUIDWOLDE gewonnen.

Als je echter zuiver statistisch kijkt was die gedachtegang van die DWINGELDERS helemaal niet zo logisch. Vanaf het seizoen 2001-2002 hebben beide ploegen 8x in competitieverband tegen elkaar gespeeld. Over die 8 duels hebben beide teams ieder 11 punten behaald. Wel was het doelsaldo - door die 2 royale overwinningen in 2004-2005 en 2008-2009 - duidelijk in het voordeel van ZUIDWOLDE (29-19).

Bizarre bekerwedstrijd

Wel kan gesteld worden, dat de duels tussen ZUIDWOLDE - DWINGELOO altijd iets speciaals hebben gehad. Zo kan ik mij nog een bekerwedstrijd in DWINGELOO tussen beide teams herinneren in het seizoen 2010-2011. Op een koude maartse winteravond leek ZUIDWOLDE een kansloze nederlaag te gaan lijden. Na 60 minuten stond er een 4-0 stand op het scorebord in het voordeel van DWINGELOO. In de laatste 20 minuten volgde een bizarre ontknoping. Bij Dwingeloo was kennelijk "de pijp volledig leeg". Frans Capellen kopte in de 72e minuut de 4-1 tegen de touwen. In de 75e minuut schoot een verdediger van DWINGELOO pardoes in eigen doel (4-2). Nog niets aan de hand zou je zeggen. In de 82e minuut scoorde Stefan Liezen de 4-3. In de 87e minuut werd de mooiste goal en dus de gelijkmaker gescoord door Sjaak Pronk. De wedstrijd stond volledig op zijn kop. Na 90 minuten werden er gelijk strafschoppen genomen. De 3e strafschop van Zuidwolde werd gemist door Leon Schoemaker (Leon vertelde dat hij nog nooit een strafschop had gemist. Bij navraag bleek, dat hij ook nog nooit een strafschop had genomen; grappenmaker). Alsnog leek het toen het "over en uit te zijn" voor Zuidwolde. Echter doelman Jelmer Timmer werd de "hero van de avond" door de laatste 2 penalty's van DWINGELOO te stoppen. Steven Berghuis en Marcel Linthorst zorgden er toen met de laatste penalty's ervoor dat ZUIDWOLDE na een koude en bizarre bekeravond alsnog naar de volgende ronde ging.

Wat ik maar wil zeggen is, dat gedachten zeer bepalend kunnen zijn. Zowel positief als negatief. Komende zondag speelt ZUIDWOLDE 1 een uitwedstrijd tegen FC OLDEMARKT. Dat is zeker "another cook". Toch haal ik er een speciale wedstrijd tussenuit. In het seizoen 2013-2014 leek ZUIDWOLDE in Oldemarkt een nederlaag te lijden. In de slotfase kantelde ZUIDWOLDE deze wedstrijd. Door treffers van Wessel Buning en Frans Capellen werd toen aldaar een 1-2 zege behaald.

Zuidwolde 2 treft zondag a.s. koploper HOOGEVEEN 2 op sportpark Woltingeslag. Een pittige uitdaging voor de ploeg van coach Henry Vogelzang.

Zuidwolde 3 maakte met 6-1 gehakt van Stanfries 2. Komende zondag eveneens een uitdagende wedstrijd tegen Havelte 3. De thuiswedstrijd tegen Havelte ging nipt met 2-3 verloren.

Zuidwolde 4 ging afgelopen zondag met 3-0 kopje onder tegen Zwartemeerse Boys 3. Zondag a.s. speelt Zuidwolde 4 thuis tegen Germanicus 5. Een mooie gelegenheid voor een revanche.

Komende zondagmorgen wacht op Woltingeslag een onvervalste topper tussenZuidwolde 5/FC Echten en naaste concurrent RAPTIM 6. De Echtenaren deden afgelopen zondag wat van hun verwacht mag worden. Winnen met 2-6 van de buren uit Drogteropslagen. We duimen zondag voor de Echtenaren.

Het voetbalfeest begint echter vrijdagavond, waarbij onze lady's zijn te bewonderen op sportpark "Woltingeslag". Het damesteam van vv ZUIDWOLDE is momenteel koploper en speelt vrijdagavond duels tegen de dames van Pesse, Tiendeveen, VVAK en Elim. Kortom een interessant voetbalweekeinde. Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams weer veel succes toe.