Voorbeschouwing SC Franeker 1 - Zuidwolde 1

Geschreven op 18 mei 2017 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing SC Franeker 1 - Zuidwolde 1

Voor de spelers en supporters rijdt er een bus, vertrek 11.00 uur bij het sportpark en vertrek vanuit Franeker direct na de wedstrijd. Opgeven via de lijst in de kantine en kosten € 5,- pp.

Met de bus naar Frjentsjer - een weekend volop voetbalplezier

Het toetje van de competitie (play-offs voor promotie) brengt de hoofdmacht van Zuidwolde naar het verre S.C. FRANEKER. Op zijn Fries spreken we van "Frjenstjer". Beide teams zijn feitelijk "weltfremd" aan elkaar. Voor zover bekend speelden beide teams nog nimmer tegen elkaar. Persoonlijk is mijn enigste referentiekader met FRANEKER de voormalige (vóór 1970) zondagclub FRENO. In mijn herinnering ken ik de ploeg onder de voormalige voetbalclubnaam FRENO. In een ver en grijs verleden (ergens in de jaren '60) speelde mijn oude club vv Gieten ooit eens eveneens promotiewedstrijden (van 4e naar 3e klasse) tegen o.a. FRENO, LEMMER en RODEN. Ook toen gingen we met de bus naar Franeker. Tsja en verder kennen we de plaats FRANEKER natuurlijk van de Elfstedentocht.

SC FRANEKER is in 1970 als fusieclub ontstaan tussen de zondagvereniging FRENO (1926) en de zaterdagverenging FROONACKER (1949). Sinds 1970 speelt men met een standaard zaterdagteam (thans 4e klasse B) en een standaard zondagteam (thans 3e klasse A). In zekere mate is er wel een vergelijking te maken tussen ZUIDWOLDE en FRANEKER. Beide ploegen speelden veelal in de 2e, 3e of 4e klasse. In het zojuist afgelopen seizoen eindigde SC FRANEKER op de 3e plaats in de 3e klasse A met 44 punten uit 24 wedstrijden (doelsaldo 62-32). O.a. speelde men in het afgelopen seizoen tegen voor ons bekendere ploegen als JUBBEGA en WARGA. ZUIDWOLDE heeft in een recent verleden weleens tegen deze teams gespeeld heeft. Tegen WARGA speelde ZUIDWOLDE na afloop van het seizoen 2008-2009 twee play-offwedstrijden voor promotie naar de 2e klasse. Beide wedstrijden werden toen door Zuidwolde verloren. Zuidwolde werd winnaar van de 3e periode (in een poule met 14 teams) en tegenstander SC FRANEKER veroverde op de slotdag van de competitie eveneens een periodetitel (in een poule met 13 tegenstanders). Gelet op deze voorinformatie mogen we stellen dat beide teams goed in vorm zijn. Komende zondag verwachten we dat beide ploegen goed tegen elkaar opgewassen zullen zijn. We schatten de kansen voor beide teams dan ook op fifty-fifty. Naast ZUIDWOLDE 1 staan er voor komend weekeinde nog een paar belangrijke wedstrijden voor de boeg.

Zuidwolde 2 speelt zondagmorgen om 9.30 uur op Sportpark Woltingeslag een cruciaal duel tegen STADSKANAAL 3. Bij winst is de ploeg van coach Henry Vogelzang verzekerd van een langer verblijf in de 1e klasse.

Zuidwolde 3 speelt zondag thuis tegen de nummer 4 Beilen 4.

Zuidwolde 4 gaat op de zondagmorgen op bezoek bij Schoonebeek 3. Plm. drie weken geleden won Zuidwolde 4 het thuisduel met 3-2 van de Schoonebekers.

Uit de laatste berichten hebben wij vernomen dat ZUIDWOLDE 5/ FC ECHTEN hun kampioenschapsfeest met een week verlengd heeft en dat men de gehele week heeft gebivakkeerd rondom sportpark Woltingeslag. Dit allemaal ter voorbereiding op hun laatste competitiewedstrijd zondag a.s. thuis tegen EMMS/LUTTEN 5. Evengoed afsluiten dus. Eind goed, al goed.

Op de vrijdagavond speelt Zuidwolde 45+-team op sportpark Bentincksdijk te Hoogeveen twee wedstrijden tegen "De Weide 45+ 2" (de nr. 1 in hun klasse) en Noordscheschut 45+.

Kortom volop voetbalplezier in de komende dagen. Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams weer veel succes.