Voorbeschouwing Twedo 1 – Zuidwolde 1

Geschreven op 12 december 2014 door Bert Brontsema

Sportpark VEENOORD
Tsja, hoe hebben ze het kunnen verzinnen. Aan het eind van het kalenderjaar 2014 mogen we naar het vermaarde “Sportpark Veenoord”. In deze tijden van het jaar bepaald geen pretje om te vertoeven. De verrekijker zal mee moeten om een glimp van deze wedstrijd te kunnen ontvangen. U weet wel: Sportpark Veenoord, met die brede sintelbaan en vooral ook bekend vanuit de motorsport (Speedway) en natuurlijk het schaatsen. Nog niet zo lang geleden stond de 1e schaatsmarathon op natuurijs jarenlang altijd gepland op sportpark “VEENOORD”. Tegenwoordig heeft men daartoe de nodige concurrentie van Midlaren en Haaksbergen.
Ook het betaalde voetbal heeft enige historie op sportpark Veenoord. In 1954 speelde de toenmalige sportclub "Rotterdam" twee "thuis"wedstrijden in de voormalige NBVB-competitie (voorloper van de KNVB) op sportpark “Veenoord”.

ZUIDWOLDE speelde vanaf de beginjaren ’90 regelmatig wedstrijden tegen TWEDO. De kennismaking met het fenomeen “sportpark Veenoord” zal menige Zuidwoldiger zich nog goed herinneren. Het was ten tijde van de periode van voormalig ZUIDWOLDE-trainer Jan Klaasens, die in een zgn. broedermoord met broer en collega-trainer van TWEDO Roel Klaassens namens ZUIDWOLDE het onderspit moest delven tegen TWEDO.
Hoewel ZUIDWOLDE minimaal recht had op een gelijkspel kwamen de roodzwarten op achterstand. Tsja en dat kun je maar beter niet doen tegen TWEDO. TWEDO rekte de tijd met vele blessures en………………het schieten van de bal over de omheining en over de sintelbaan. Voordat de bal weer terug was en weer in het spel was gebracht waren er toch wel minimaal 2 minuten verstreken. Dit gebeurde toen minimaal wel 10 x. Reken maar uit: 20 minuten waren er gespeeld zonder dat er gevoetbald werd. Inclusief vele blessures was zo maar een helft aan niet gespeelde minuten voorbijgevlogen. E.e.a. gebeurde tot afgrijzen van menige Zuidwolde-supporter, waaronder toenmalig bestuurslid Geert Gerbers. In een poging om de bal vanachter de sintelbaan weer snel op het speelveld te krijgen gleed Geert ook nog eens uit. Naast een nederlaag ook nog een zwart pak.
Kortom, je kunt dus beter maar niet op achterstand komen tegen TWEDO.
Desondanks heeft ZUIDWOLDE in de achterliggende jaren over het algemeen goede resultaten behaald tegen TWEDO. In het seizoen 2002/2003 verloor ZUIDWOLDE het thuisduel tegen TWEDO met 2-3. De Zuidwoldiger-treffers werden gescoord door Sander Bruins en Martijn van Meurs. De wedstrijd leek op een gelijkspel te eindigen, doch Jos Kamps scoorde in de blessuretijd de beslissende 2-3. De uitwedstrijd daarentegen wist ZUIDWOLDE met 1-3 te winnen, dankzij treffers van Marco de Grip 2x en…………onze huidige penningmeester Dennis Meester.

In het seizoen 2009-1010 troffen beide teams elkaar opnieuw. Indertijd was huidig ZUIDWOLDE-coach Geert Oosterloo de coach van TWEDO. Zuidwolde won het thuisduel met 3-0, dankzij doelpunten van Marcel Linthorst en Carlos Lopes Macedo 2x.
In de voorlaatste competitiewedstrijd van dat seizoen ging ZUIDWOLDE in Veenoord onnodig met 2-1 kopje onder. Dit was vooral de wedstrijd van de jonge 16-jarige TWEDO-doelman Gerben Harms. Dankzij hem won TWEDO dat duel. De TWEDO-treffers kwamen van de voeten van Bas Kamst en Rick Manting. Marcel Linthorst scoorde namens Zuidwolde.
Voor het laatst kwamen beide ploegen elkaar in competitieverband tegen in het seizoen 2010-2011. Beide duels werden toen door Zuidwolde gewonnen. Thuis won Zuidwolde royaal met 6-1, dankzij doelpunten van Sjaak Pronk, Marcel Linthorst (2x), Carlos Lopes Macedo (2x) en Stefan Liezen. John Bosma scoorde namens TWEDO. Later in dat seizoen won ZUIDWOLDE het uitduel met 1-2, dankzij doelpunten van Marcel Linthorst en Mathijs Steenbergen. Jeroen Kaspers scoorde toen namens TWEDO.

Komende zondag spelen – als de weergoden ons goed gezind zijn – nog de volgende Zuidwoldiger-teams hun laatste competitiewedstrijd van het kalenderjaar 2014.
ZUIDWOLDE 3 speelt thuis tegen Smilde ’94 2. De laatste 3 wedstrijden pakte ZUIDWOLDE 3 (met 2 uitoverwinningen) maar liefst 7 punten en staat thans op een mooie 5e plaats in de competitie. Het zou mooi zijn als ook deze laatste wedstrijd in een overwinning omgezet kan worden.

Koploper ZUIDWOLDE 4 heeft een lastige uitwedstrijd voor de boeg tegen RAPTIM 5. Thuis werd juist tegen RAPTIM 5 het enige puntverlies in dit seizoen geleden door een onvoorstelbare 6-6 gelijkspel. ZUIDWOLDE 4 is derhalve gewaarschuwd tegen deze “angstgegner”.

Kan ZUIDWOLDE 5 (FC ECHTEN) de overwinning tegen STEENWIJKERWOLD 3 een goed vervolg geven door ook de laatste wedstrijd van het kalenderjaar 2014 tegen DIEVER-WAPSE 2 te winnen. Het zou een mooie opsteker zijn voor een goede start na de winterstop.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst in ieder geval alle Zuidwoldiger-teams weer veel succes toe.