Voorbeschouwing Zuidwolde 1 – Germanicus 1

Geschreven op 30 november 2017 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 – Germanicus 1

Boegbeelden van de club; Gerald Kreuze/Albert vd Haar – Jan Streuer/ Bas Dost

Komende zondag speelt Zuidwolde een thuiswedstrijd tegen Germanicus uit Coevorden. De statistieken van en tussen beide verenigingen/teams zijn beperkt, maar zeker de moeite waard. In de achterliggende 10 jaar speelden beide teams in 3 seizoenen 6 x tegen elkaar. Zuidwolde won daarvan 2 duels en Germanicus was 3 x de bovenliggende partij. 1 x werd er gelijkgespeeld. In het seizoen 2007/2008 won Germanicus het duel in Zuidwolde met 1-2, waarbij de beslissende 2e goal van Germanicus werd gescoord door Jens Dost………,inderdaad de broer van Bas Dost (international en thans furore makend als goalgetter bij Sporting Lissabon).

Daarmee komen we bij de kop van deze voorbeschouwing: “Boegbeelden van de club”. Beide verenigingen kennen vanuit hun verenigingshistorie aansprekende spelers, die hun vereniging aanzien “in den lande” hebben gegeven. Bij Zuidwolde natuurlijk Gerald Kreuze (landskampioen bij de amateurs met Achilles 1894 uit Assen en tevens amateur-international, Daarnaast is Gerald thans assistent-coach bij Zuidwolde). Daarnaast natuurlijk Albert v.d. Haar (vanuit de jeugd van vv Zuidwolde ging hij spelen bij het huidige PEC Zwolle. In het seizoen 1994/1995 debuteerde Albert in het 1e team van het toen nog hetende FC Zwolle. Aldaar ontwikkelde hij zich uiteindelijk tot captain en “mister FC Zwolle”. Tussentijds speelde Albert nog 2 seizoenen bij Willem II uit Tilburg. Albert speelde in totaal maar liefst 542 wedstrijden in het betaalde voetbal.

Bij Germanicus komen we allereerst bij de naam van Jan Streuer tegen. De inmiddels 66-jarige Jan Streuer verkaste in 1969 vanuit Coevorden (Germanicus) naar FC Twente. Daarna kwam hij uit voor FC Groningen, MVV, FC Utrecht en KRC Harelbeke (België). In 1982 beëindigde Jan Streuer zijn actieve voetbalcarrière. Hij bleef echter wel actief in de voetbalbranche. Hij was o.a. Manager Voetbalzaken bij Vitesse. In die hoedanigheid stond hij o.a. aan de basis van de carrière van huidig AZ-coach John v.d. Brom. Vanaf 2007 was hij circa 10 jaar “directeur scouting” bij het Oekraïense FK Shakthar Donetsk. Thans heeft hij nog een bedrijf in Sportmanagement.

Meest aansprekende boegbeeld bij Germanicus is echter Bas Dost. Bas Dost begon zijn carrière eveneens bij Germanicus en werd al in zijn jeugdjaren (2001) opgenomen in de jeugdselecties van de BVO Emmen. In het seizoen 2007/2008 debuteerde Bas Dost in de hoofdmacht van FC Emmen. Vervolgens ging het snel met zijn carrière. Hij verkaste nadien naar Heracles Almelo, SC Heerenveen. In de periode bij SC Heerenveen stond Bas Dost nadrukkelijk in de schijnwerpers van Ajax. Tot een transfer naar Ajax is het echter nimmer gekomen. Bas Dost werd vervolgens getransfereerd naar VFL Wolfsburg (Duitsland) en thans komt hij uit voor Sporting Lissabon. Bij Sporting maakt hij furore; in het seizoen 2016/2017 scoorde hij maar liefst 34 goals en eindigde daarmee op de 2e plaats achter het fenomeen Lionel Messi voor de strijd om de gouden schoen. Bas Dost heeft in 350 wedstrijden in het betaalde voetbal inmiddels 147 goals gemaakt. Een goalgetter van formaat derhalve.

Kortom het duel tussen Zuidwolde en Germanicus heeft met deze informatie zeker wel een bijzonder tintje. Een duel in de 2e klasse L om a.s. zondag op sportpark Woltingeslag zeker te aanschouwen.

Tevens spelen Zuidwolde 3 en Zuidwolde 5 zondag a.s. thuiswedstrijden tegen respectievelijk EHS ’85 2 en Dwingeloo 5. Zuidwolde 2 en Zuidwolde 4 (NB afgelast) spelen uitwedstrijden tegen Wildervank 2 en Protos 3.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams weer veel succes toe.