Voorbeschouwing Zuidwolde 1 – LAC Frisia 1883 1

Geschreven op 23 januari 2020 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 – LAC Frisia 1883 1

Een respectabele tegenstander voor Zuidwolde 1

Komend weekeinde is weer de herstart van de amateurcompetities. Zuidwolde 1 speelt dan thuis tegen een meer dan respectabele tegenstander, namelijk LAC Frisia 1883. Ga er maar aan staan. Een tegenstander met een clubhistorie, die feitelijk al twee eeuwen overstijgen. Op 25 april 1883 werd LAC Frisia opgericht en is daarmee een van de oudste voetbalverenigingen in heel Nederland (LAC hoort bij de 6 oudste voetbalverenigingen in Nederland). In Noord-Nederland is LAC Frisia 1883 zeker de oudste voetbalvereniging. De naam LAC Frisia 1883 staat voor "Leeuwarder Athletische Club Frisia 1883". In 1883 begon men eerst als cricketclub onder de naam "Cricketclub Frisia". In 1894 werd er ook een voetbalafdeling toegevoegd en ging men verder als "Cricket en Footballclub Frisia". In 1895 verdween de cricketafdeling en ging men alleen verder als voetbalclub. Respectabel mag men zeker noemen, dat de club vanaf het allereerste begin ook beschermheren heeft. Dit betekent dat de vereniging beschermd wordt door personen met aanzien. Bij LAC Frisia 1883 zijn dit vooral de CDK's (Commissarissen der Koning/Koningin), zoals baron van Harinxma Thoe Slooten, Jonkheer H. van Baerd van Sminia, Mr. H. Rijpstra en VVD-coryfeeën als Hans Wiegel, Loek Hermans, Ed Nijpels en John Jorritsma.

Prestatief werd LAC Frisia 1883 in 1904 voor de eerste keer kampioen van het Noorden. In 1908 wordt men andermaal kampioen van het Noorden. In datzelfde jaar speelt men voor het eerst een internationale wedstrijd tegen het Duitse Bremer Fussballclub Lloyd. Dit duel wordt met 2-1 gewonnen. Het voert allicht te ver om de gehele historie van LAC Frisia 1883 verder te vermelden, maar de club heeft bekende voetbalnamen voortgebracht, die ook uitkwamen en uitkomen in het professionele voetbal, t.w. Steven Berghuis van Feijenoord allicht, Reza Ghoochannejhad (PEC Zwolle), Kik Pierie (Ajax), Mark Diemers (Fortuna Sittard), Martijn Roosenburg (voorheen o.a. Cambuur Leeuwarden) en is later weer teruggekeerd op het oude nest. Kortom LAC Frisia 1883 een meer dan respectabele tegenstander.

Thans staat LAC Frisia op de 3e plaats in de 2e klasse en behoort samen met Lemelerveld, Jubbega tot de kanshebbers op het kampioenschap in de 2e klasse K. De achterstand op Lemelerveld en Jubbega bedraagt slechts drie wedstrijdpunten. Smaakmaker bij LAC FRISIA 1883 is Tarik Bourakba, die met 10 goals op de 2e plaats staat op de topscorerslijst van de 2e klasse K.

Erica 2 - Zuidwolde 2

Ook het reserveteam van vv Zuidwolde begint komende zondag weer met de herstart van de competitie. Op sportpark De Veenschappen speelt men een uitwedstrijd tegen Erica 2. Het reserveteam van Erica staat op de 6e plaats in de competitie (10 wedstrijden 16 punten) en Zuidwolde 2 staat op de 12e plaats (11 wedstrijden 12 punten). We duimen voor een goed resultaat voor Zuidwolde 2. Aanvang van dit duel is om 11.00 uur in Erica.

FC Echten/Zuidwolde 5 - IJhorst  3.

Zondag a.s. de derby cq de topper van Echten tegen IJhorst. De IJhorsters staan op de 2e plaats in de competitie (10 wedstrijden 24 punten) en de Echtenaren volgen op de 5e plaats (11 wedstrijden 22 punten). Het verschil is derhalve klein en met een overwinning kunnen de Echtenaren weer een gooi doen naar een podiumplek. Aanvang van dit duel is om 10.30 uur op Sportpark Woltingeslag.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams voor komende zondag weer veel succes toe.