Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - D.T.D. 1

Geschreven op 20 september 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - D.T.D. 1

Een nieuw seizoen, een nieuw geluid

Komend weekeinde barst in alle voegen het amateurvoetbal weer los. De hoofdmacht van Zuidwolde speelt dit seizoen met nadruk tegen vooralsnog onbekende Friese tegenstanders. Komende zondag speelt Zuidwolde tegen D.T.D. Wat weten we van D.T.D.? Welnu: D.T.D. staat voor: de voetbalvereniging "De Trije Doarpen" en is opgericht op 20 juni 1939. Deze dit jaar derhalve 80-jarige vereniging is ontstaan uit de drie dorpen: Britsum, Cornjum en Jelsum en ligt in het noordelijk verlengde van de provinciehoofdstad Leeuwarden. De thuiswedstrijden worden gespeeld op het sportpark in het centraal gelegen Cornjum.

De vereniging D.T.D. kent 4 seniorenteams, 1 damesteam en 4 jeugdteams.De vereniging is vooral bekend als de vereniging van de "Hansma's". Elftalleider (en correspondent) is Harm Hansma en in het bestuur zitten Steffen Hansma en Aaron Hansma (voetbaltechnische en jeugdzaken). Daarnaast is Steffen Hansma ook nog eens de goalgetter van formaat met in totaal 142 treffers achter zijn naam. De vereniging D.T.D. is enigszins te vergelijken met de v.v. Zuidwolde. In 1987/1988 werd D.T.D. kampioen in de 4e klasse en promoveerde naar de 3e klasse. Ook Zuidwolde werd in dat jaar kampioen in haar 4e klasse en promoveerde vervolgens eveneens naar de 3e klasse.

D.T.D. verbleef vervolgens vele jaren in vooral de 4e klasse en incidenteel ook in de 5e klasse. Met name vanaf het seizoen 2009/2010 heeft men de weg omhoog nadrukkelijk gevonden en stoomde men van de 5e klasse door naar de 2e klasse. Vanaf het seizoen 2015/2016 speelt men structureel in de 2e klasse. Evenals Zuidwolde kende D.T.D. de afgelopen 2 seizoenen de nodige problemen om zich te handhaven in de 2e klasse, doch beide verenigingen is dit gelukt.De voorbereidingen op het seizoen 2019/2020 zijn voor beide teams vergelijkbaar. Derhalve mag komende zondag op sportpark Woltingeslag een interessante wedstrijd verwacht worden.

Beilen 2 - Zuidwolde 2

Het team van de 3 J's speelt hun eerste competitiewedstrijd zondag a.s. tegen het reserveteam van Beilen. De voorbereidingen van Zuidwolde 2 waren wisselend, maar belangrijk was vooral dat in alle duels doelpunten werden gemaakt. Aanvang van het duel tegen Beilen 2 is om 10.00 uur sportpark Noordwest in Beilen.

Zuidwolde 3 - S.V. Hoogersmilde 2

Zuidwolde 3 speelt haar 1e competitiewedstrijd komende zondag op sportpark Woltingeslag tegen het reserveteam van S.V. Hoogersmilde. Aanvang van dit duel is om 11.00 uur.

Dalen 4 - Zuidwolde 4

Zuidwolde 4 speelt haar 1e competitiewedstrijd a.s. zondag op sportpark 't Grootveld te Dalen tegen Dalen 4. Aanvang van dit duel is 10.00 uur.

FC Echten / Zuidwolde 5 - Dedemsvaart 5

Ook de Echtenaren spelen komende zondag hun 1e competitiewedstrijd. Zij treffen daarin een oude bekende, t.w. Dedemsvaart 5. De wedstrijd begint om 10.30 uur en wordt gespeeld op sportpark Woltingeslag.

Kick-off voor vrouwenvoetbal - 50 jaar vrouwenvoetbal vv Zuidwolde

Memorabel is te noemen, dat het vrouwenvoetbal in Zuidwolde in het jaar 2019 50 jaar bestaat. In 1969 ontstond het 1e Damesteam van vv Zuidwolde en thans 50 jaar later staat het Damesvoetbal in en bij Zuidwolde nog steeds haar mannetje.

Vrouwen 1-team

Op sportpark De Meulewieke te Noordscheschut speelt het vrouwen-1 team vrijdagavond as  4 wedstrijden tegen respectievelijk Pesse vrouwen 4-team, VCG vrouwen 1-team, Noordscheschut vrouwen 2-team en DOS'63 vrouwen 1-team. Hun eerste duel begint om 19.30 uur

Vrouwen-2-team

Vrijdagavond a.s. begint het vrouwen-2-team van Zuidwolde met de 1e serie competitiewedstrijden. Op Sportpark De Oosthoek te Hollandscheveld speelt het vrouwen 2-team tegen Hollandscheveld vrouwen 3-team, HZVV-vrouwen 3 en 4-team. Hun eerste duel begint vrijdagavond as om 19.00 uur.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams voor komend weekeinde veel succes toe