Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Hoogeveen 1

Geschreven op 14 september 2017 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Hoogeveen 1

Een mooi affiche - Tonnie Roosken

Wie had dat gedacht. Na de eerste bekerwedstrijden leken Zuidwolde en Hoogeveen al uitgeschakeld te zijn voor de volgende bekerronde. Tel maar op: Zuidwolde verliest thuis met 2-3 van Noordscheschut en Hoogeveen verliest thuis met 0-2 van De Weide. Eén zwaluw maakt echter nog geen zomer, maar andersom geldt dat natuurlijk net zo. Het kan dus zomaar verkeren, zo hebben we afgelopen zaterdag gezien. Zuidwolde wint verrassend de uitwedstrijd tegen De Weide met 0-2 en zeker ook dik verdiend. Daarnaast wint Hoogeveen de lastige uitwedstrijd tegen Noordscheschut met 1-4.

Plots gloren er perspectieven voor zowel Zuidwolde en Hoogeveen. Van kansloos naar kansrijk. Zo ineens kun je spreken van een duel waar het om iets gaat. Een mooie uitdaging derhalve en voor het publiek zeker de moeite waard om deze wedstrijd a.s. zondag op sportpark Woltingeslag te gaan bezoeken.

Is vv Hoogeveen een onbekende voor Zuidwolde? Zeker niet. Historisch lopen er zeker bloedlijnen tussen beide verengingen. Zo verdedigden o.a. Gerald Kreuze en Eric Hegen al eens de clubkleuren van vv Hoogeveen. Natuurlijk vergeten we ook Henry Reinders niet. Henry Reinders is afkomstig van de vv Hoogeveen. Henry brak onder toenmalig Hoogeveen-trainer Thiemo Meertens door in de hoofdklasse. In een oefenwedstrijd tegen Ajax scoorde hij namens vv Hoogeveen nog eens een fantastische goal. Thans is Henry Reinders jeugdcoördinator bij vv Hoogeveen en speelt Henry Reinders bij Zuidwolde 4/45+ voetbal. Kortom een echte voetbalman. Saillant detail: Zoon Thomas Reinders speelt thans in de hoofdmacht van vv Hoogeveen.

Verder kennen we natuurlijk de familie Doldersum. Vader Jan Doldersum kennen we o.a. als jeugdtrainer van de vv Zuidwolde. Jan Doldersum is thans consul bij de vv Hoogeveen. Niet te vergeten natuurlijk wijlen zoon Martijn Doldersum. Ooit spelend in de hoofdmacht van Zuidwolde en later vooral furore makend bij WKE, alwaar hij landskampioen werd bij de amateurs. Daarnaast allicht ook zoon Henry Doldersum. Vele jaren ook speler bij de vv Zuidwolde en o.a. assistent-scheidsrechter bij Zuidwolde. Thans zit Henry in de technische commissie van vv Hoogeveen. Leuke bespiegelingen vooraf, die dit bekertreffen een extra cachet geven. Zeker de moeite waar om zondag dit duel te aanschouwen op sportpark Woltingeslag.

Zuidwolde 2 leek afgelopen zondag met 0-1 de bekerwedstrijd te gaan winnen in en tegen Ruinen 2. In de slotfase wist Ruinen 2 echter alsnog een remise uit deze wedstrijd te halen. Het nieuwe team van de "3 J's" heeft tot op dit moment prima gepresteerd. Naast deze remise tegen Ruinen werd de eerdere bekerwedstrijd tegen Dwingeloo 2 met 2-1 gewonnen. Zondag a.s. de beslissende 3e wedstrijd thuis op "Woltingeslag" tegen Havelte 2. Aanvang 11.00 uur.

Tonnie Roosken - Zwartemeer / SC Drente

Zuidwolde 4 verloor afgelopen zondag nipt haar bekerduel tegen Pesse 2. A.s. zondag volgt een herkansing in het verre Klazienaveen tegen fusieclub FC Klazienaveen 3. Op de website van FC Klazienaveen lezen we zojuist een opmerkelijk bericht. Hun oud-lid en markante persoon en een van de eerste profspelers in de provincie Drenthe Tonnie Roosken is op 82-jarige leeftijd overleden. Tonnie Roosken was in de jaren '50 - '60 een fenomeen op de Drentse velden. Hij was de midvoor/spits van de eerste profclub van Drenthe (Zwartemeer en later SC Drente). Officieel scoorde hij 229 goals, maar in werkelijkheid waren dit er 269). Hij had indertijd de clubs (het huidige FC Utrecht en het huidige FC Twente) voor het uitkiezen, maar koos toch voor bescheidenheid van het leven. Met zijn overlijden verliest niet alleen Klazienaveen/Zwartemeer, maar vooral ook de provincie Drenthe een markant, iconisch en legendarisch mens en voetballer.

Naast deze droeve tijding begint het voetbalfeest vrijdagavond met natuurlijk de feestelijke opening van het voetbalseizoen 2017-2018, waarbij foto's worden gemaakt voor o.a. de nieuwe presentatiegids. Het belooft een hele gezellige avond te worden met veel voetbal (onderling toernooi) en een voetbalquiz.

Daarnaast spelen die avond de "Bakker-Berghuis-girls” van Zuidwolde in Dwingeloo drie wedstrijden en onze "45+boys" (alias de golden oldies) doen die avond de kicksen aan op sportpark "De Oosthoek" in Hollandscheveld. Kortom het voetbalseizoen is weer helemaal los.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst allen weer een heel fijn voetbalweekeinde toe.