Voorbeschouwing Zuidwolde 1 – Protos 1

Geschreven op 24 oktober 2014 door Bert Brontsema

Huzarenstukje reserveteaam vv ZUIDWOLDE
Afgelopen zondag stond in het teken van bekervoetbal. ZUIDWOLDE 1 had vrijaf, aangezien men in de voorronde al was uitgeschakeld door de huidige koploper in de 2e klasse L – het ongenaakbare TEVV uit 2e Exloëermond.
ZUIDWOLDE 2 stond afgelopen zondag voor het bekervoetbal wel binnen de krijtlijnen en op het fraaie kunstgrasveld van sportpark Woltingeslag zorgde men voor een spektakelstuk door Hoofdklasser RAPTIM 2 na een spannende wedstrijd uit het bekertoernooi te knikkeren.
Na 90-minutes was het nog 1-1, maar in de daaropvolgende penalty-serie ontpopte doelman Jarn Bruins Slot zich als "man of the match" door 2 penalty´s te stoppen. In de reguliere wedstrijd had hij in de slotfase ook al een penalty gestopt. ZUIDWOLDE 2 bekert dus nog even door en ik voorzie al weer een wedstrijd ergens in SNEEK. Een oproep aan het team is vooral om dan wel de shirts etc. mee te nemen.

Zuidwolde 1 speelt a.s. zondag thuis tegen PROTOS uit Steenwijksmoer. Protos kennen we allicht als de vereniging, die jaarlijks het prestigieuze zaalvoetbaltoernooi “PROTOS-WEERING” organiseert.
Hoewel beide teams elkaar in competitieverband nimmer tegenkwamen zijn de manschappen van coach Cor Lubach geen onbekende voor ZUIDWOLDE. Vorig seizoen speelden beiden teams in de bekerpouleronde tegen elkaar. Zuidwolde won dat treffen met 4-1, doch uiteindelijk ging PROTOS naar de volgende bekerronde doordat men in de poule net 1 doepunt meer had gescoord dan Zuidwolde.
Overigens kegelde PROTOS vervolgens in de 2e bekerronde tegen Oosterstreek alsnog uit de bekercompetitie.
De wedstrijd van vorig seizoen tussen beide teams gaf een goede indicatie van de kracht van PROTOS. ZUIDWOLDE won dan ogenschijnlijk eenvoudig met 4-1, maar zo simpel ging het bepaald niet. In de eerste fase van de wedstrijd kreeg met name PROTOS grote kansen om zeker 2 à 3 goals te maken, doch met name spits Stef Smits had zijn vizier niet op scherp staan.
Kort gezegd: Zuidwolde won die wedstrijd met het nodige geluk. De treffers kwamen indertijd van de voeten van Martijn van Meurs, Gerald kreuze, Wessel Buning en Mathijs Steenbergen. Namens PROTOS scoorde Bram Mittendorf de tegentreffer.
Tegenstander PROTOS maakt momenteel een sterke periode door. In een betrekkelijk korte periode is men van de 5e klasse naar 3e klasse gepromoveerd. Twee jaar geleden speelde men ook al eens in de 3e klasse, doch dit verblijf duurde slechts 1 seizoen. Na 1 jaar 4e klasse keerde men dit seizoen terug in de 3e klasse, waarin het tot nu toe gedegen presteert met thans een 8e plaats in de rangschikking.

Dit weekend is er binnen de club weer volop voetbal. Allereerst spelen op de vrijdagavond de 45+ hun wedstrijd (sportpark Woltingeslag) tegen HZVV 2 en Hollandscheveld 1.
Ook het dameselftal van ZUIDWOLDE komt in de baan en speelt een 3-tal wedstrijden tegen respectievelijk HZVV3, Ruinen 2 en Hoogeveen 2.

Zondag a.s. kennen we min of meer 2 derby’s bij de lagere elftallen. De belangrijkste daarvan is runner-up Zuidwolde 2, dat een uitwedstrijd speelt tegen RUINERWOLD 2.
Weten de manschappen van coach Henry Vogelzang de recente successen te
continueren ? Het zou mooi zijn.

Zuidwolde 3 speelt thuis tegen “naaste” concurrent FC Assen 3. Bij winst voor Zuidwolde komen beide teams in punten gelijk met elkaar.

Zuidwolde 4 is – samen met WKE 4 en CEC 3 – mede-koploper in haar klasse. Zondag a.s. speelt men een uitwedstrijd tegen Sleen 3. Een mooie opwarmer voor de topper van de week daarop thuis tegen WKE 4.

De andere derby wordt door ZUIDWOLDE 5 (FC ECHTEN) gespeeld in de uitwedstrijd tegen IJHORST 2. Weten de Echtenaren na een paar verliespartijen het tij te keren. Geen betere tegenstander om dat tij te keren, dan het reserveteam van IJhorst.
Tot slot wenst het bestuur van vv Zuidwolde alle Zuidwoldiger teams weer veel succes toe.