Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - SC Erica 1

Geschreven op 29 september 2017 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - SC Erica 1

Dubbele ontmoetingen en lokale “El Clasico" op Woltingeslag

Komend weekeinde staan er weer aardige affiches op het "wedstrijdscherm" van de vv Zuidwolde. Allereerst spelen Zuidwolde 1 en 2 duels tegen SC Erica 1 en 2. SC Erica is vanaf 1966 een fusieclub tussen v.v. Erica en Ericase Boys en voetbalt sindsdien onder de naam van Sportclub (SC) Erica.

Het gerenommeerde SC Erica acteerde vanaf 2003-2004 14 jaren onafgebroken in de 1e klasse Noord. Een prima prestatie van de ploeg uit Zuidoost Drenthe. Zuidwolde speelde in die jaren in de 4e, 3e en incidenteel in de 2e klasse. Afgelopen seizoen degradeerde SC Erica naar de 2e klasse en Zuidwolde promoveerde van de 3e naar de 2e klasse. Derhalve staat thans het duel Zuidwolde 1 - SC Erica op het affiche. De historie tussen beide teams is op zich uiterst beperkt, maar toch is er één aansprekend treffen tussen beide teams. In het seizoen 2004-2005 troffen beide teams elkaar in de halve finale van de districtsbeker. Zuidwolde speelde toen in de competitie in de 4e klasse en kende toen een sterk 1e elftal, dat vervolgens 2 seizoenen achter elkaar promoveerde. Op SC Erica stond indertijd echter totaal geen maat en was een van de sterkste teams in Drenthe en Noord-Nederland. In dat seizoen eindigde SC Erica in de 1e klasse op de 2e plaats.

Zuidwolde kwam toen in de halve bekerfinale door in de voorgaande rondes af te rekenen met: Old Forward (0-9 winst) en met 10-1 winst op VHK (Sint Jansklooster). Ook VVAK werd verslagen (7-0 winst). In de volgende ronde versloeg Zuidwolde toen Schoonebeek met 0-2. Vervolgens werd thuis de wedstrijd tegen Waterpoort Boys uit Sneek met 3-0 gewonnen.

Op 20 april 2005 verrichtte Zuidwolde een huzarenstukje door het toen in de hoofdklasse (thans 3e divisionist) uitkomende Be Quick 1887 uit Haren/Groningen thuis met 2-1 te verslaan. Deze wedstrijd staat velen in Zuidwolde nog helder op het netvlies. Zuidwolde kwam op voorsprong door een treffer van Jacco Anninga. Be Quick kwam op gelijke hoogte door hun goalgetter Willem Lanjouw. Uiteindelijk werd Jeroen van de Belt matchwinner door de 2-1 aan te tekenen. Echter "man of the match" was toen doelman Jan Spijkerman, die prima reddingen had, w.o. het stoppen van een strafschop.

Vervogens speelde Zuidwolde op 3 mei 2005 in Erica de halve finale. SC Erica was toen duidelijk een maatje te groot en won thuis dik verdiend met 6-0. Voor Zuidwolde was deze halve finale (naast toenmalige promotie in de competitie naar de 3e klasse) een fantastisch toetje aan het einde van het seizoen. Komende zondag eindelijk andermaal een duel tussen Zuidwolde 1 en SC Erica 1 op sportpark Woltingeslag.

Zuidwolde 2 speelt 's morgens om 11.00 uur op sportpark "de Veenschappen" in Erica hun 2e wedstrijd in de competitie tegen SC Erica 2. Zuidwolde 2 begon afgelopen zondag goed aan de competitie door met 2-2 gelijk te spelen tegen het geroutineerde Noordster 2. Tegenstander SC Erica 2 verloor haar eerste competitieduel uit tegen Beilen 2 met 4-2. Derhalve voor beide ploegen een interessant duel.

Het nieuwe Zuidwolde 3 had een goede start van de competitie. Het was even zoeken om tegenstander HOC 2 te vinden, maar met de "TOMTOM" en wat binnendoor-weggetjes werd uiteindelijk het "Harm Kuiper sportpark" in Odoorn gevonden. Na een achterstand knokte de ploeg zich prima in de wedstrijd en sleepte er een verdiend gelijkspel uit (3-3). Zondag a.s. volgt de kraker op de thuisbasis tegen Beilen 3. Aanvang 11.30 uur.

Gaat u er even voor zitten. Met enig tromgeroffel kondigen wij hier aan "de clash" oftewel "El Clasico" zondagmorgen om 10.30 uur op sportpark "Woltingeslag" tussen Zuidwolde 5 en Zuidwolde 4. Weten "de Echten" hun "thuisvoordeel" a.s. zondag goed uit te spelen tegen het showteam van Zuidwolde 4? Komt dat zien!!! Een prima voorwedstrijd voor het duel Zuidwolde 1 - SC Erica 1.

Het voetbalweekeinde begint echter op vrijdagavond a.s.; Zuidwolde 45+ speelt op sportpark Bentincksdijk te Hoogeveen een wedstrijd tegen HZVV 45+1. Beide teams hebben twee wedstrijden gespeeld en 3 punten. Dus zeker een belangrijk duel.

I.v.m. het overlijden van Pesse-speelster Ellen Drost zijn er dit weekend geen wedstrijden op het complex van de SV Pesse. De Vrouwen 1 hebben derhalve een vrij weekend.

Al met al weer een interessant voetbalweekeinde. Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams veel succes toe.