Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Steenwijk 1

Geschreven op 04 mei 2017 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Steenwijk 1

Andere wetten/ het kan nog alle kanten op

Je mag wel stellen, dat in eindfases van competities "andere wetten" gelden. Wat je niet verwacht, gebeurt toch. Noem ze maar "overlevingswetten". Als het moet, gaat er bij menigeen "een tandje bij".

Zuidwolde 1 won afgelopen zondag met "de hakken over de sloot" van Steenwijker Boys (4-3 winst). Zuidwolde dacht met een vroege voorsprong relaxt de wedstrijd uit te kunnen spelen. Het werden nog 85 zinderende en bibberende minuten, waarbij de wedstrijd nog alle kanten op kon gaan. Oorzaak van dit alles: tegenstander Steenwijker Boys had en heeft in de strijd om degradatie te ontlopen "punten nodig" en stroopte dus de mouwen flink op. Onverwachte en onvermoede krachten kwamen bij tegenstander Steenwijker Boys vrij en men nam brutaalweg tot twee keer toe een voorsprong, waarbij Zuidwolde dus in de achtervolging moest. Dat lukte, maar vraag niet hoe. De flipperkastgoal van Bas Hempen (de 4-3) kwam als geroepen en bevrijdend. Ook bij de overige wedstrijden in de 3e klasse D zie en zag je toch onverwachte resultaten.

Wie had nu b.v. verwacht, dat RUINEN zou winnen van HODO (1-0 winst) en toch gebeurde het. RUINEN houdt daarbij hoop op behoud in de 3e klasse en HODO zal toch wel knagend deze nederlaag hebben moeten slikken. Er wacht voor HODO nog een lastig eind van de competitie.

En wie had nu verwacht dat TRINITAS-tegenstander DEDEMSVAART even met 3-0 "op de doppen" zou geven. Niemand toch?! En toch gebeurde het. TRINITAS heeft zich daardoor in een ietwat gunstiger uitgangspositie gemanoeuvreerd voor behoud in de 3e klasse.

Dat DIO OOSTERWOLDE op de zaterdagavond met 0-7 won van het reeds gedegradeerde STANFRIES was te verwachten. De Oosterwoldigers doen door die uitslag weer volop mee voor de mogelijkheid tot promotie via p/d-wedstrijden.

Dat S.V. ZWOLLE met 1-4 zou winnen van FC OLDEMARKT was ook niet echt verwacht. OLDEMARKT heeft de punten hard nodig voor behoud in de 3e klasse. Het heeft zich door die uitslag wellicht lelijk in de eigen voeten geschoten, want er wachten nog vervelende wedstrijden tegen het de laatste weken sukkelende HEERDE en mededegradatiekandidaat STEENWIJKER BOYS. ZWOLLE heeft zich een pleziertje gegund door deze uitslag en doet ook nog volop mee voor het behalen van een periodetitel. Zondag a.s. wacht daartoe een bijzonder duel tussen DIO OOSTERWOLDE - S.V. ZWOLLE.

Tsja en dan HEERDE. De Heerdenaren zijn - zeker na "de slag bij Zuidwolde" - even helemaal van "het padje af" en kregen afgelopen zondag met maar liefst 5-0 klop van.......STEENWIJK. De roodwitten uit Steenwijk hebben voor behoud in de 3e klasse ook nog de nodige punten nodig. Laat nu net STEENWIJK a.s. zondag op sportpark Woltingeslag de tegenstander zijn van ZUIDWOLDE. Gelet op de ervaring van afgelopen zondag derhalve beslist geen tegenstander om te onderschatten.

ZUIDWOLDE 2 verkeert in zwaar weer. Komende zondag wacht opnieuw een zware tegenstander (Wildervank 2). We duimen voor de manschappen van coach Henry Vogelzang.

ZUIDWOLDE 3 kwam afgelopen zondag op de valreep nog net op gelijke hoogte (2-2) met de nr. 3 op de ranglijst (DWINGELOO 3). Absoluut een knappe prestatie. Komende zondag speelt ZUIDWOLDE 3 thuis tegen Smilde '94 2. Een overwinning behoort zeker tot de mogelijkheden.

ZUIDWOLDE 4 won afgelopen zondag met 3-2 van Schoonebeek 3. Zondag a.s. wacht een "toppertje" in Erica tegen SC ERICA 4. In hun klasse is de strijd om het kampioenschap nog altijd niet beslist. De kandidaten voor het kampioenschap zijn: EMMS/LUTTEN 3, ZUIDWOLDE 4, ERICA 4 en WKE'16 4. Een ongekend spannend slot van de competitie derhalve voor ZUIDWOLDE 4.

ZUIDWOLDE 5/FC ECHTEN kan zondag a.s. mogelijk een aardige slag slaan in hun pogingen om kampioen te worden in hun klasse. Met nog drie wedstrijden te gaan hebben

"De Echten" 5 punten voorsprong op DALEN 5 en 8 punten op RAPTIM 6 (1 wedstrijd minder gespeeld). De naaste concurrenten zijn de afgelopen tijd steeds zo vriendelijk geweest om her en der de nodige punten te laten liggen. Afgelopen zondag verspeelde RAPTIM 6 2 punten bij laagvlieger VIOS 3. Winnen de ECHTENAREN zondag a.s. hun uitwedstrijd tegen BALKBRUG 4 en verspelen hun naaste concurrenten (DALEN 5 en RAPTIM 6) de nodige punten, dan kan het zomaar zijn dat "de vlag in top" kan. We wachten zondag a.s. met spanning af.

Het bestuur van vv ZUIDWOLDE wenst alle Zuidwoldiger teams voor komend weekeinde weer veel succes toe.