Voorbeschouwing Zuidwolde 1 – Sweel 1

Geschreven op 22 november 2014 door Bert Brontsema

Algemene ledenvergadering – fusienieuws – kom allen naar de alg.ledenvergadering
Zondag a.s. speelt Zuidwolde 1 tegen SWEEL 1. Inderdaad sinds dit seizoen een fusieclub uit het dorp ZWEELOO. ZWEELOO kende tot dit seizoen 2 verenigingen, t.w. zaterdagvereniging SPORTCLUB ZWEELOO en zondagvereniging ZBC.

Gelet op de ontwikkelingen in het dorp ZUIDWOLDE (mogelijke fusieplannen met ZZVV) is de reeds aanwezige fusie in ZWEELOO wellicht een goede leidraad voor de mogelijke plannen in het dorp ZUIDWOLDE. Toeval of niet, juist a.s. donderdag 27 november a.s. wordt voorafgaande aan de algemene ledenvergadering door de FBC (FUSIE BEGELEIDINGS COMMISSIE) een presentatie gegeven door de diverse werkgroepen over de stand van zaken betreffende een mogelijke fusie tussen beide verenigingen.

In het “SWEELSE” is de fusie vanaf dit seizoen inmiddels tot stand gekomen.

Het voetbal staat daarbij natuurlijk voorop en vooralsnog lijkt het ogenschijnlijk prestatief nog niet bepaald een succes te zijn. SWEEL-zaterdag staat weliswaar in de bovenste regionen van de 5e klasse (maar feitelijk is dat een een bevestiging van de oude situatie), maar zondag-tak SWEEL staat op dit moment op de voorlaatste plaats in de 3e klasse D.
1+ 1 is kennelijk per direct nog niet bepaald een 2. De “wederzijdse verkering” heeft kennelijk meer tijd en geduld nodig om tot een structureel succes te komen. Er komt meer voor kijken dan de 2 verenigingen bij elkaar plakken. Wat van belang zal zijn is dat beide verenigingen een wingevoel dienen te voelen en te ervaren. Geven en nemen derhalve, waarbij voor beide verenigingen het geven voorop zal moeten staan. Van belang zal zijn, dat het vooral “nieuw en verfrissend” dient te zijn. Een totaal-concept waaruit blijkt dat “de nieuwe vereniging” iets te bieden heeft voor het dorp ZUIDWOLDE. Een uitdaging derhalve.
Kortom kom donderdag 27 november a.s. met zijn allen (leden vv ZUIDWOLDE) naar de alg.ledenvergadering. Aanvang (betreffende de fusieplannen) om 19.30 uur in de voetbalkantine. Aansluitend vindt de algemene ledenvergadering plaats.

A.s. zondag vindt de wedstrijd ZUIDWOLDE 1- SWEEL 1 plaats. Voor mij is dat nog steeds de wedstrijd tussen ZUIDWOLDE en ZBC. In de achterliggende jaren hebben beide teams het publiek altijd aantrekkelijke wedstrijden voorgeschoteld. Met name was dit in het seizoen 2009-2010. Op 8 november 2009 werd de wedstrijd in ZWEELOO gespeeld. Een spektakelduel die het kijkcijfer “10” mocht verdienen.

De feiten van die wedstrijd op een rijtje
Furieus begin levert ZBC via haar spitsenduo Vaessen – Jalving een treffer op van Ruud Jalving – Marcel Linthorst scoort 4 treffers voor Zuidwolde – Op slag van rust komt ZBC langszij - zwalkende leidsman geeft ZBC een goedkope penalty – Zuidwolde lijkt de kluts kwijt te raken, met gele kaarten voor Marcel Linthorst/ Carlos Lopes Macedo tot gevolg – dienstdoende scheidsrechter weigert Zuidwolde strafschop te geven – Kansloos Zuidwolde lijkt geklopt bij 5-3 - Karaktervol Zuidwolde knokt zich bewonderenswaardig en terecht alsnog in de slotminuut langszij ZBC – 10 treffers is derhalve goed voor het rapportcijfer “10” als waardering voor deze match. Het aanwezige publiek kwam volledig aan haar trekken.

Kortom in alle opzichten een treffen met meer dan voetbal alleen. Ook de dag, dat we 2 nieuwe sponsoren (certificaathouders) in het zonnetje zullen zetten.”STEENBERGERHOEVE” (Leo Lubberink) en “ALLEZFLEX”(Pascal Bunskoek hebben zich als certificaathouders verbonden aan v.v. ZUIDWOLDE.

ZUIDWOLDE 2 speelt zondag a.s. in NORG de topper tegen het plaatselijke GOMOS. Een mooi moment om de laatste 2 nederlagen (ASSER BOYS en voor de beker tegen FC TER APEL) weg te spoelen.

“DARK HORSE “ Zuidwolde 3 heeft zondag a.s. een sabital en kunnen nog even nageniten van het fraaie gelijkspel tegen broer LEO uit LOON.

ZUIDWOLDE 4 verspeelde afgelopen zondag haar eerste punten in de competitie, dankzij een bijzondere 6-6 gelijkspel tegen RAPTIM 5. Zondag a.s. speelt ZUIDWOLDE 4 een uitwedstrijd tegen PESSE 3. We verwachten natuurlijk weer 3 punten in het mandje.

ZUIDWOLDE 5 (FC ECHTEN) smacht naar een zege en komende zondag zijn daar weer nieuwe mogelijkheden in de thuiswedstrijd tegen OLDEMARKT 4.

Het bestuur van vv ZUIDWOLDE wenst alle Zuidwoldiger teams veel succes.