Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Veno 1

Geschreven op 08 november 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Veno 1

Zuidwolde 1 - Veno 1: VENO heeft de smaak te pakken

Zondag a.s. speelt de equipe van coaches Harry Warmelink en Gerald Kreuze een competitiewedstrijd tegen VENO uit Vollenhove. De SportVereniging VENO is opgericht op 24 mei 1976 en is indertijd ontstaan uit een fusie van de zondagvoetbalvereniging SVV (SportVereniging Vollenhove) en de zaterdagvoetbalvereniging FULNAHO. De naam van de nieuwe vereniging kwam indertijd tot stand via een prijsvraag, waarbij uiteindelijk voor de naam S.V. VENO werd gekozen. De betekenis van de naam VENO is: "Via Eenheid Naar Ontplooiing". Kort na de oprichting (1976) werd de voetbalvereniging uitgebreid met: tennis, volleybal, handbal, jeugd- en zaalvoetbal. De voetbalvereniging SVV werd opgericht op 25 mei 1944 en was in oorsprong een Volleybalvereniging, waaraan later het "edele voetbalspel" werd toegevoegd. SVV speelde veelal in de Zwolsche Voetbal Bond (ZVB) en kende haar hoogtepunt in het seizoen 1968/1969 met een promotie naar de 4e klasse KNVB.

De voetbalvereniging FULNAHO (= oorspronkelijke naam van het huidige Vollenhove) werd eind jaren '40 van de vorige eeuw opgericht en was vanaf het begin een zaterdagvoetbalvereniging. FULNAHO voetbalde veelal in de Zwolsche Voetbal Bond, maar promoveerde in latere jaren eveneens naar de 4e klasse KNVB.

De hoofdmacht van S.V. VENO is vanaf het begin van deze eeuw vanuit de 5e klasse opgeklommen naar thans de 2e klasse. In de achterliggende twee jaren werd men tweemaal achter elkaar kampioen in respectievelijk de 4e en de 3e klasse. Voor het eerst in hun bestaan komt VENO uit in de 2e klasse en dat is een prima prestatie van de Vollenhovenaren. Vooralsnog staat men op de laatste plaats in de 2e klasse K, doch de indruk wordt verkregen, dat men langzamerhand betere resultaten aan het boeken is. De eerste 4 wedstrijden werden met duidelijke cijfers verloren, doch daarna groeide men per wedstrijd. Zo werd het thuisduel tegen EMMS bij een 3-0 voorsprong alsnog met 3-5 uit handen gegeven. Bepalende factor was in dat duel een veldverwijzing van één van de VENO-spelers. De week er op werd nipt met 0-1 verloren van het hoog geplaatste Heerde . De Heerdenaren hadden de nodige moeite met het strijdvaardige en opportunistische spel van VENO. Afgelopen zondag pakte VENO haar eerste wedstrijdpunt door een gelijkspel (1-1) in het uitduel tegen OERTERP. Door de resultaten van de afgelopen weken mag gesteld worden, dat VENO "de smaak van de 2e klasse" inmiddels te pakken heeft.

Zuidwolde 2 - Hoogezand 3

Afgelopen week ging de ploeg van de "3 J's" in een doelpuntrijk duel met 6-4 ten onder tegen Valthermond 2. Komende zondag speelt Zuidwolde 2 op de thuisbasis "Woltingeslag" een duel tegen Hoogezand 3. Het betreft hier het duel tussen de nr.8 (Zuidwolde) en nr. 9 (Hoogezand 3). Zuidwolde 2 heeft 1 punt meer dan Hoogezand, maar tegelijk ook 2 wedstrijden meer gespeeld dan de Hoogezandsters. Het duel begint om 11.00 uur op sportpark Woltingeslag

Zuidwolde 3 - Olyphia 2

Afgelopen zondag verloor Zuidwolde 3 het uitduel tegen het hoger geplaatste Steenwijker Boys 2. Zuidwolde 3 staat vooralsnog op de laatste plaats, maar de redactie heeft de indruk dat de eerste winstpunten er aan zitten te komen. Komende zondag speelt Zuidwolde 3 een thuiswedstrijd tegen Olyphia 2. Het is het duel tussen de nr. 12 (Zuidwolde 3) en de nr. 8 (Olyphia 2). Het duel begint om 11.00 uur op sportpark Woltingeslag.

Vios 2 - Zuidwolde 4

Afgelopen zondag was er een spektakelstuk te bewonderen op Woltingeslag. In een doelpuntrijk duel (5-5) werden de punten broederlijk gedeeld met VKW 5. Komende zondag speelt Zuidwolde 4 een uitduel tegen het reserveteam van VIOS uit Oosterhesselen. Zuidwolde 4 staat op de 4e plaats en Vios 2 is hekkensluiter in deze competitie. Gaan de punten mee in de pocket voor Zuidwolde 4.  Het duel in Oosterhesselen begint om 11.00 uur.

Wijster 3 - FC Echten /Zuidwolde 5

Afgelopen zondag hadden "de Echtenaren" een sabbatical-zondag. Dit hadden ze even nodig na een paar prima weken (7 punten uit de laatste 3 wedstrijden). Dit ook om zich op te laden voor de eerstkomende wedstrijd tegen hekkensluiter Wijster 3.FC ECHTEN heeft 7 punten uit 5 wedstrijden en de "mannen uit het dorp van Geert Oosterloo " heeft 3 punten uit 7 wedstrijden. Weten de Echtenaren weer de volle 3 punten mee te nemen naar Echten? Het duel in Wijster begint om 10.30 uur.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams voor komende zondag weer veel succes toe.