Voorbeschouwing ZUIDWOLDE 1 – ZUIDLAREN 1

Geschreven op 03 september 2014 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing ZUIDWOLDE 1 – ZUIDLAREN 1

Competitiestart 2014-2015
Na de diverse bekerwedstrijden begint a.s. zondag het nieuwe seizoen 2014-2015.
Eerst nog even terug naar de bekerwedstrijden. Zuidwolde 1 won afgelopen zondag met 4-1 van “klassegenoot” Oldemarkt en dat was een aardige opsteker voor de equipe van Geert Oosterloo. Ondanks deze winst bekert de hoofdmacht van Zuidwolde niet verder, want TEVV gaat door na een zeer magere en moeizame winst (1-0) tegen DSC ’65.

Eerder die dag verraste – eveneens in de bekercompetitie – vriend en vijand door het hoger gekwalificeerde HOOGEVEEN 2 met 3-2 te verslaan. Matchwinner werd Mark Tiggelaar, die de o zo belangrijke 3e en beslissende treffer scoorde. Een fraai en prima resultaat voor de manschappen van coach Henry Vogelzang en leider Erwin Fieten.

A.s. zondag begint het echte grote werk. De hoofdmacht van Zuidwolde speelt dit seizoen geen derby’s en is ingedeeld bij elftallen uit met name Zuid-Oost Drenthe. De overige 2 afwijkende elftallen zijn het Groningse MUSSELKANAAL en de Noord-Drenthen van ZFC ZUIDLAREN.
In een ver en grijs verleden speelde ZUIDWOLDE en ZUIDLAREN al eens in competitieverband tegen elkaar. In het seizoen 1992-1993 speelden beide teams voor het eerst in competitieverband tegen elkaar. ZUIDWOLDE speelde dat seizoen voor het eerst in haar bestaan in de 2e klasse KNVB. Ook tegenstander ZUIDLAREN was indertijd gepromoveerd naar de 2e klasse. Het eerste duel tussen beide kemphanen in het seizoen 1992-1993 eindigde op sportpark Woltingeslag in 1-1 door doelpunten van Rik Buning (na een voorzet van Harry Postma) en een late gelijkmaker door ZUIDLAREN-speler Ronald Prins. ZUIDWOLDE eindigde dat seizoen op de 9e plaats en ZUIDLAREN belande op de 11e plaats in de eindrangschikking.
In het seizoen 1995-1996 troffen beide ploegen elkaar voor het laatst in competitieverband.
Thuis won ZUIDWOLDE het duel met 2-0 door doelpunten van Martijn Doldersum (kopbal) en Jannes de Lange (strak en hard schot). De uitwedstrijd in ZUIDLAREN werd met 1-0 verloren. In de eindrangschikking werd ZUIDWOLDE 6e en ZUIDLAREN 7e. Memorabel in het geheel is dat huidig ZUIDWOLDE-speler GERALD KREUZE indertijd al in de hoofdmacht van ZUIDWOLDE speelde. 20 jaar voetbal op het hoogste niveau (via ZUIDWOLDE, ACHILLES 1894, HOOGEVEEN , GENEMUIDEN en thans opnieuw ZUIDWOLDE). Dat is buitengewoon knap.
A.s zondag dus best wel een memorabele wedstrijd en zeker de moeite waard om de openingswedstrijd van het seizoen 2014-2015 op het kunstgrasveld van sportpark WOLTINGESLAG te bewonderen.

Naast ZUIDWOLDE 1 spelen ZUIDWOLDE 3 en ZUIDWOLDE 5 beiden eveneens een thuiswedstrijd. ZUIDWOLDE 3 speelt de derby tegen RUINEN 3. ZUIDWOLDE 5 (FC ECHTEN) bindt op Woltingeslag de kicksen onder tegen STEENWIJKER BOYS 3.

Het bestuur van v.v. ZUIDWOLDE wenst alle Zuidwoldiger teams komend weekeinde veel succes toe.